JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Underbemanning i Posten

Kristine jobbet overtid til det smalt i nakken: – Vi vil jo alle gjøre en god jobb

Hardt pressede postbud slet seg ut og jobbet seg syke da pakkevolumet økte.
– Jeg må lytte til kroppen. Dyrekjøpt erfaring, smiler Kristine Møgster oppgitt.

– Jeg må lytte til kroppen. Dyrekjøpt erfaring, smiler Kristine Møgster oppgitt.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

– Jeg sto på og jobba nødvendig overtid. Det var heftig, men gikk – til det smalt i nakken midt i desember, forteller postbud Kristine Møgster.

Da Norgespakke slo an hos kundene i fjor, økte arbeidspresset på Minde-terminalen i Bergen.

Flere ansatte fikk belastningsskader og andre plager. Mange av vikarene som ble satt inn sluttet etter kort tid.

Plasstillitsvalgt Jørn Jetmundsen sier hardt pressede postbud slet seg ut og jobbet seg syke.

– Sykefraværet steg betydelig på høsten, forteller han.

Lange postruter

Postbud Kristine Møgster forteller om et voldsomt tidspress. Hun pådro seg en smertefull prolaps, og sliter ennå med den.

– Jeg får behandling og gjør alt for å bli frisk, men er ikke tilbake i jobb ennå, sier Møgster.

Hun har en av de lengste postrutene, hvor mye går nær sjøen.

– Her utsettes man for vinterens kalddrag i sjølufta. På Paxsterne sitter vi ubeskyttet, og det er jo ikke noe varmeapparat heller.

At ruta er i lengste laget, har hun meldt fra om flere ganger. Uten at det er gjort endringer.

– Da nakken smalt, var paradoksalt nok første spørsmål fra legene om jeg hadde frosset mye.

Møgster sier at hun har lært at hun ikke må ofre alt for å få posten levert.

– Jeg må lytte til kroppen. Dyrekjøpt erfaring, smiler hun oppgitt.

Postbud Kristine Møgster og plasstillitsvalgt Jørn Jetmundsen. Møgster er en av de som dessverre har fått føle arbeidspresset på kroppen.

Postbud Kristine Møgster og plasstillitsvalgt Jørn Jetmundsen. Møgster er en av de som dessverre har fått føle arbeidspresset på kroppen.

Alf Ragnar Olsen

Pågikk altfor lenge

På et medlemsmøte i fagforeninga har ansatte gitt uttrykk for at situasjonen har fått pågå altfor lenge.

Bemanningssituasjonen har gitt tidvis fallende kvalitet på postfordelingen. Mye post har blitt liggende lenger enn det skal.

Tillitsvalgte Jørn Jetmundsen advarer mot effektivisering av rutene.

– Jeg håper det blir flere kortere ruter. Men i verste fall kan noen bli lengre. Det er ikke bra her og nå. Ledelsen må ta innover seg at folk sliter med dagens ruter og arbeidsmengde, sier han.

I møtet blir det sagt at vikarer tidvis forvillet seg ut på gangveier med Paxsterne.

I en hendelse kom kjøretøyet ut av kontroll og veltet. Det mener møtedeltakerne viser behovet for bedre opplæring.

– Først må de lære rutinene, deretter rutene, og så hvordan jobben gjøres. Det bør avsettes en måned til det, mener Torill Skodvin.

– Ellers skjer det samme på nytt. Vikarene klarer ikke å gjøre en god jobb, gir opp og slutter, påpeker hun.

Tillitsvalgte Jetmundsen tilføyde at det er kjempeviktig at vikarene brukes også mellom høysesongene.

– Vikarene må ha inntekt. Gode folk venter ikke på å bli ringt opp. Får de annen jobb er de tapt som vikarer, påpeker han.

– Jeg håper det blir flere kortere ruter. Men i verste fall kan noen bli lengre. Det er ikke bra her og nå, sier Jørn Jetmundsen.

– Jeg håper det blir flere kortere ruter. Men i verste fall kan noen bli lengre. Det er ikke bra her og nå, sier Jørn Jetmundsen.

Alf Ragnar Olsen

Arbeidsgiver jobber med saken

Posthornet har spurt distriktssjef Unni Sivertsen om forholdene for budene på Minde. Hun sier de har tatt tak i situasjonen.

– Vi har hatt en volumøkning i år i forhold til samme periode i fjor. Det er i den forbindelse avtalt prosess for gjennomgang av rutestruktur, organisering av arbeidet og bemanning på enheten med distriktstillitsvalgt, sier hun.

Sivertsen påpeker at det er rekruttert nye medarbeidere, og at det kommer flere.

Hun poengterer at tiltakene gjøres i samarbeid med de ansatte.

– Vi har gode prosesser og godt samarbeid med distriktstillitsvalgt, sier hun.

Distriktssjefen mener det går bedre på terminalen nå:

– Vi kan vise til god leveringskvalitet og vi bruker mer årsverk enn vi gjorde i fjor, sier Sivertsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse