Alf Ragnar Olsen" />

Trafikksikkerhet

Skjøre postbiler: Her kunne det gått skikkelig galt for budet

Flere ulykker viser at førerne av de små Paxsterne er svært utsatt i trafikken.
– Vi er ganske sårbare, særlig der vi må ferdes mellom godsbiler som dette, fortalte Roy Arne Skjellhaug i en tidligere sak. (Arkivbilde)

– Vi er ganske sårbare, særlig der vi må ferdes mellom godsbiler som dette, fortalte Roy Arne Skjellhaug i en tidligere sak. (Arkivbilde)

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

I snart ti år har Posten brukt Paxstere i stadig større antall.

Paxsterne trekkes ofte fram når Posten snakker om konsernets miljøprofil, og de små kjøretøyene er populære blant de ansatte.

I forrige utgave av Posthornet fortalte Roy Arne Skjellhaug om den farlige situasjonen der Paxsteren han satt i ble klemt mot en mur av en ryggende trailer. Det er én av flere hendelser med Paxsteren.

Utsatt i tungt trafikkbilde

Posthornet har fått tilgang til noen rapporter etter Paxster-ulykker.

I juni 2020 veltet en Paxster i Elverum-området. Der slår Posten fast at hjelmen hindret hodeskade.

Før Paxsterne fikk setebelte i 2019, var det krav til bruk av hjelm. På det tidspunktet anbefalte samtidig produsenten av Paxster at man for å minske risikoen for ulykker ved av- og påkjøring på vei burde: «Bruke hjelm for å redusere muligheten for hodeskader»

Ulykken inntraff i det budet skulle krysse motgående felt og svinge til venstre. I Postens rapport står hendelsen beskrevet slik:

«Han kjørte sakte over veien. I det han svinger til venstre sitter han fast med jakka i noe i styret. Han forsøkte å løsne jakka, men klarte det ikke. Det kom motgående trafikk. I panikk griper sjåføren hardt tak i styret på Paxsteren. Det medfører at han gir gass samtidig som han svinger til venstre.»

«Paxsteren fikk en betydelig fartsøkning, tar overvekt, og velter ned på høyre side. Postbudet blir truffet i hodet, men hjelmen forhindrer skade. Føreren ble liggende under Paxsteren med taket over brystbeinet. Han ble bare litt forslått i kroppen».

Forbipasserende hjalp til med å få Paxsteren opp på hjulene igjen. «Postbudet kjørte ferdig ruta», opplyses det i rapporten. Her fastslås det at verst tenkelige tap kunne vært fravær i mer enn 8 uker.

En annen ulykke skjedde på en snødekket vei i Follo i slutten av 2022. Sjåføren var en kvinne med lang erfaring.

Hjulet kom utenfor asfaltkanten og sjåføren fryktet en velt. Hun satte instinktivt foten ut for å hindre det. Men kjøretøyet var fortsatt i bevegelse, bakre hjul traff beinet og førte til beinbrudd. Paxsteren endte i grøfta.

Skaden medførte sykefravær på opptil åtte uker.

Tariff: Posten risikerer masseoppsigelser, advarer tillitsvalgt

Ble dyttet åtte meter

I mars i år inntraff en dramatisk ulykke i Abildsøkrysset i Oslo. Sjåføren av Paxsteren var en ung kvinne i deltidsstilling.

Politiet etterforsket ulykken som beskrives slik i Postens rapport:

«I lyskrysset på Abildsø skulle budet svinge til venstre inn i Enebakkveien. På grønt lys kjørte budet litt fram i krysset for å gjøre klar for venstresvingen. Da trafikklyset skiftet til rødt startet budet sin svingmanøver, og ble påkjørt av en motgående bil. Paxsteren ble truffet på høyre side og ble dyttet omtrent åtte meter mot fortauet på den andre siden av veien.»

Sjåføren pådro seg skader i ansikt og kutt i hodet som måtte sys, samt kragebeinsbrudd. Rapporten slår fast at hendelsen i verste fall kunne blitt en dødsulykke. Sjåføren var sykemeldt i tre uker.

Faksimile - Nordstrands Blad

I etterkant har arbeidsgiver besluttet å endre kjøremønsteret, for å unngå å havne i en lignende situasjon.

Paxsteren er blitt godt mottatt av postvesenet i flere land, både i Europa, men også lenger ut i verden. Blant annet i New Zealand der NZ Post har en flåte over 400 Paxstere.

Der skjedde det en dødsulykke i romjula 2021.

Droppet fartsøkning

I fjor ønsket Posten å øke hastigheten på Paxsterne fra 45 til 60 kilometer i timen. I den forbindelse ble det gjort en intern risikovurdering.

Her ble en rekke sentrale forhold markert med rødt – for høy risiko og økt fare. Blant annet for kollisjoner med forankjørende: «Stopplengden øker fra 22 meter til 34 meter».

Man fant også at økt fart øker faren ved kollisjoner med møtende trafikk: «Paxsteren deformeres og det er ingen kollisjonsputer eller karosseri som begrenser skadene ved sammenstøt.»

Vurderingen pekte entydig på at større fart kan føre til mer alvorlige skader ved ulykker, og at Paxsterne ville bli mer ustabil i for eksempel rundkjøringer.

Konklusjonen etter 3-partsmøter ble at 45 km/t skal være maks hastighet på Paxsterne, også for de ti kjøretøyene som har kunnet nå 60 km/t.

Sjåførene i Paxterne er utsatt i trafikken.

Sjåførene i Paxterne er utsatt i trafikken.

Alf Ragnar Olsen

Dette svarer Posten

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge opplyser at Paxster i sin tid ble utviklet i et samarbeid mellom Posten og produsenten Lloyds Paxster.

– Kjøretøyets utforming er basert på behovene til postbudene. Paxsterne er miljøvennlige, fremtidsrettet og populære hos våre ansatte.

På spørsmål om en lett hjelm til bruk på transportetappen kan være et tiltak, svarer han:

– Det er ikke kommet innspill via våre verneombud, tillitsvalgte eller andre rundt disse forholdene, skriver Pettersen i en e-post, og viser til at Paxsterne er godkjent som henholdsvis 4-hjuls moped og 4-hjuls lett motorsykkel.

Paxsterne har frontrute, men på vinteren kan ikke sjåførene ha varme i håndtakene på rattet og bruke varmetrådene i frontruta samtidig.

– Vi har ikke registrert det som noen stor utfordring, og har ikke fått tilbakemeldinger om dette. Om det spilles inn som et behov, vil vi kartlegge dette og eventuelt komme med forslag til tiltak, svarer Pettersen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse