Alf Ragnar Olsen (tekst og foto)" />
Posten forsøke å spare 100 millioner kroner ved å samle alle yrkessjåfører i selskapet over på Posten Bring Bildrift AS. Det vil også bety dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår.

Posten forsøke å spare 100 millioner kroner ved å samle alle yrkessjåfører i selskapet over på Posten Bring Bildrift AS. Det vil også bety dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår.

Ole Palmstrøm

Tariff

Posten risikerer masseopp­sigelser, advarer tillitsvalgt

– Ungdommene ønsker seg også skikkelig lønn, fritid og pensjon. De ser og forstår det som skjer.



17.10.2023
14:48
25.10.2023 13:19

alf@lomedia.no

Ledelsen i Posten vil samle yrkessjåførene i Posten Bring Bildrift (PBB), på den såkalte BTL-tariffen, noe sjåførene i hele Norge har sagt nei til å bli med på.

Nå drøftes saken sentralt, og mange følger med. Det er uvisst når det kan komme en avklaring.

Tillitsvalgt Jan Erik Bakker ratter vogntoget inn fra E6 på truckstop-et ved Kløfta, parkerer og klatrer ut. Han synes usikkerheten har vart alt for lenge, og slår fast at dette engasjerer.

På sjåførrommene rundt om snakker alle om dette. Som tillitsvalgt får han daglig spørsmål.

– I morges kom to av gutta til meg og spurte: «Hører du noe? Hva skjer'a?». Alt jeg kan si er at drøftingene er i gang.

Bakgrunn: Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb

Kostbar usikkerhet

Bakker håper det ender godt.

– Ja, jeg håper Posten legger planene om å samle alle i PBB på is, at yrkessjåførene heller samles i Posten, og at at ikke drøyer for lenge. For ingen liker usikkerhet, det tærer på og Posten har allerede mistet mange gode sjåfører på dette.

Han forteller om stor frustrasjon i rekkene.

– Det merkes at det er trangt om sjåførene nå. Når folk slutter, fylles det ikke på i bunn.

Bakker peker på at Posten sliter med å beholde lærlingene.

– Dyktige, unge folk. Dessverre forsvinner mange til andre etter læretida. Årsaken er at de ikke tilbys sjåførjobb i Posten, men i BTL eller det som nå heter PBB. Mange vil ikke dit, og da blir vi en rugekasse for lærlinger.

Bakgrunn: Yrkessjåfører truer med masseflukt fra Posten

– Jeg synes Posten opptrer på en slu måte i denne saken, når de i det stille plukker bort bit for bit, sier Jan Erik Bakker.

– Jeg synes Posten opptrer på en slu måte i denne saken, når de i det stille plukker bort bit for bit, sier Jan Erik Bakker.

Alf Ragnar Olsen

Minner om SAS

Selv har Bakker kjørt 15 år i det private før han startet i Posten. Etter bortimot et kvart århundre i Posten trives han fortsatt, og betegner morselskapet som en veldig bra arbeidsplass.

Han tenker en sammenslåing ikke er til å unngå, men ikke i form av en sjåførpool i Posten Bring Bildrift. Det frister ikke ham.

– Det minner om det SAS prøvde med pilotene. Det gikk dårlig. Det er rart Postens ikke ser faren ved sine planer, både omdømmemessig og med tanke på faren for sjåførflukt. Men sjåførene skjønner tegninga når Postens mål er å spare 100 millioner, sier han og rister lett på hodet.

Han treffer ofte kolleger over en kaffe langs veien, og liker ikke det PBB-ansatte forteller.

– En sjåfør som overtok en rute i Trondheim fortalte at han jobber fem netter hver uke – uten turnusfri, med arbeidstid fra 20.30 til 05.30. Det er heftig, og gutta jeg forteller det til bare rister på hodet. Enda flere vil nok slutte om Posten presser gjennom PBB-planen. Det er et risky grep, og det er rart om Posten tør – når det er mangel på sjåfører i hele Norge.

Mye lest: Trygd og pensjon: Slik blir den politiske høsten

Splitt og hersk

Bakker misliker at Posten konkurranseutsetter ruter i by etter by - slik de har gjort på Hamar, i Fredrikstad, Oslo og nå sist i Trondheim.

– Det er kremrutene som tas. Linjetrafikken mellom terminalene. De mest attraktive rutene for både nye og rutinerte sjåfører. Ingen av de berørte sjåførene i Trondheim ble med over i PBB. Det er jo et tydelig signal. Påfallende er det også at PBB nesten alltid vinner anbudene. Uansett er det synd for Posten, for vi har høy kvalitet på sjåførene våre - som måles på alt.

I sommer deltok Posten i en landsdekkende turnè for å rekruttere unge til sjåføryrket. Bakker føler det er lite gjennomtenkt når man samtidig tar de mest attraktive rutene ut av morselskapet.

– Vil man fenge de unge er det lite smart. Ungdommene er også opptatt av skikkelig lønn, fritid og pensjon. De ser og forstår det som skjer. Eksisterende sjåfører i Posten er forespeilet at vi vil få det meste av ordninger med over i PBB. Men det blir en lukket ordning, der nye og unge skal få helt andre vilkår - og det blir helt feil, sier Bakker.

Tanken om å samle sjåførene i ett selskap avviser han ikke - men ikke i PBB.

– Det kan bli bra, om sjåførene får bli i morkonsernet på Posten-tariffen. Vi får se. Skal ledersjiktet sentralt kunne få lønna si, må det funke blant oss som får jobben gjort. Derfor er denne saken viktig for alle.

Mye delt: Forvirret av pensjon? Her er en oversikt

17.10.2023
14:48
25.10.2023 13:19



Mest lest

Kronikk

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

Gorm Kallestad / NTB

Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

Jan Inge Haga

30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere


Flere saker