Alf Ragnar Olsen (tekst og foto)" />

Tariff

Posten risikerer masseopp­sigelser, advarer tillitsvalgt

– Ungdommene ønsker seg også skikkelig lønn, fritid og pensjon. De ser og forstår det som skjer.
Posten forsøke å spare 100 millioner kroner ved å samle alle yrkessjåfører i selskapet over på Posten Bring Bildrift AS. Det vil også bety dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår.

Posten forsøke å spare 100 millioner kroner ved å samle alle yrkessjåfører i selskapet over på Posten Bring Bildrift AS. Det vil også bety dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår.

Ole Palmstrøm

alf@lomedia.no

Ledelsen i Posten vil samle yrkessjåførene i Posten Bring Bildrift (PBB), på den såkalte BTL-tariffen, noe sjåførene i hele Norge har sagt nei til å bli med på.

Nå drøftes saken sentralt, og mange følger med. Det er uvisst når det kan komme en avklaring.

Tillitsvalgt Jan Erik Bakker ratter vogntoget inn fra E6 på truckstop-et ved Kløfta, parkerer og klatrer ut. Han synes usikkerheten har vart alt for lenge, og slår fast at dette engasjerer.

På sjåførrommene rundt om snakker alle om dette. Som tillitsvalgt får han daglig spørsmål.

– I morges kom to av gutta til meg og spurte: «Hører du noe? Hva skjer'a?». Alt jeg kan si er at drøftingene er i gang.

Bakgrunn: Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb

Kostbar usikkerhet

Bakker håper det ender godt.

– Ja, jeg håper Posten legger planene om å samle alle i PBB på is, at yrkessjåførene heller samles i Posten, og at at ikke drøyer for lenge. For ingen liker usikkerhet, det tærer på og Posten har allerede mistet mange gode sjåfører på dette.

Han forteller om stor frustrasjon i rekkene.

– Det merkes at det er trangt om sjåførene nå. Når folk slutter, fylles det ikke på i bunn.

Bakker peker på at Posten sliter med å beholde lærlingene.

– Dyktige, unge folk. Dessverre forsvinner mange til andre etter læretida. Årsaken er at de ikke tilbys sjåførjobb i Posten, men i BTL eller det som nå heter PBB. Mange vil ikke dit, og da blir vi en rugekasse for lærlinger.

Bakgrunn: Yrkessjåfører truer med masseflukt fra Posten

– Jeg synes Posten opptrer på en slu måte i denne saken, når de i det stille plukker bort bit for bit, sier Jan Erik Bakker.

– Jeg synes Posten opptrer på en slu måte i denne saken, når de i det stille plukker bort bit for bit, sier Jan Erik Bakker.

Alf Ragnar Olsen

Minner om SAS

Selv har Bakker kjørt 15 år i det private før han startet i Posten. Etter bortimot et kvart århundre i Posten trives han fortsatt, og betegner morselskapet som en veldig bra arbeidsplass.

Han tenker en sammenslåing ikke er til å unngå, men ikke i form av en sjåførpool i Posten Bring Bildrift. Det frister ikke ham.

– Det minner om det SAS prøvde med pilotene. Det gikk dårlig. Det er rart Postens ikke ser faren ved sine planer, både omdømmemessig og med tanke på faren for sjåførflukt. Men sjåførene skjønner tegninga når Postens mål er å spare 100 millioner, sier han og rister lett på hodet.

Han treffer ofte kolleger over en kaffe langs veien, og liker ikke det PBB-ansatte forteller.

– En sjåfør som overtok en rute i Trondheim fortalte at han jobber fem netter hver uke – uten turnusfri, med arbeidstid fra 20.30 til 05.30. Det er heftig, og gutta jeg forteller det til bare rister på hodet. Enda flere vil nok slutte om Posten presser gjennom PBB-planen. Det er et risky grep, og det er rart om Posten tør – når det er mangel på sjåfører i hele Norge.

Mye lest: Trygd og pensjon: Slik blir den politiske høsten

Splitt og hersk

Bakker misliker at Posten konkurranseutsetter ruter i by etter by - slik de har gjort på Hamar, i Fredrikstad, Oslo og nå sist i Trondheim.

– Det er kremrutene som tas. Linjetrafikken mellom terminalene. De mest attraktive rutene for både nye og rutinerte sjåfører. Ingen av de berørte sjåførene i Trondheim ble med over i PBB. Det er jo et tydelig signal. Påfallende er det også at PBB nesten alltid vinner anbudene. Uansett er det synd for Posten, for vi har høy kvalitet på sjåførene våre - som måles på alt.

I sommer deltok Posten i en landsdekkende turnè for å rekruttere unge til sjåføryrket. Bakker føler det er lite gjennomtenkt når man samtidig tar de mest attraktive rutene ut av morselskapet.

– Vil man fenge de unge er det lite smart. Ungdommene er også opptatt av skikkelig lønn, fritid og pensjon. De ser og forstår det som skjer. Eksisterende sjåfører i Posten er forespeilet at vi vil få det meste av ordninger med over i PBB. Men det blir en lukket ordning, der nye og unge skal få helt andre vilkår - og det blir helt feil, sier Bakker.

Tanken om å samle sjåførene i ett selskap avviser han ikke - men ikke i PBB.

– Det kan bli bra, om sjåførene får bli i morkonsernet på Posten-tariffen. Vi får se. Skal ledersjiktet sentralt kunne få lønna si, må det funke blant oss som får jobben gjort. Derfor er denne saken viktig for alle.

Mye delt: Forvirret av pensjon? Her er en oversikt

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse