Alf Ragnar Olsen" />
Posten vil spare 100 millioner kroner. Det skal blant annet komme fra lavere lønnsutgifter.

Posten vil spare 100 millioner kroner. Det skal blant annet komme fra lavere lønnsutgifter.

Posten

Yrkessjåfører truer med masseflukt fra Posten

Posten ønsker å kutte kostnader ved å få sjåførene over på dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår. Tillitsvalgte frykter mange vil si opp.



12.07.2023
13:59
20.07.2023 09:56

alf@lomedia.no

Som tidligere omtalt, vil Posten forsøke å spare 100 millioner kroner ved å samle alle yrkessjåfører i selskapet over på Posten Bring Bildrift AS.

Per i dag har sjåførene i de røde Posten-bilene andre lønns- og arbeidsvilkår i sin tariffavtale enn kollegene i de grønne trailerne og bilene fra Bring-selskapene.

Kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader ved å få sjåførene over på dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår, på linje med vilkårene konsernet er kritisert for å tilby sjåførene i Bring Transportløsninger (BTL) og andre Bring-selskap.

I ledelsen hos Fagforbundet Post og finans er man svært skeptisk til dette.

I forbindelse med de pågående forhandlingene med Posten-konsernet har de tillitsvalgte lyttet til medlemmenes meninger og tatt dem med på råd.

Sjåførene sier tydelig «nei»

I regionale sjåførmøter i alle deler av landet, har medlemmenes tilbakemelding vært et klart og tydelig «nei» til å bli overført fra Postens tariffavtale til den såkalte BTL-avtalen i Posten Bring Bildrift (PBB).

For å beholde Posten-tariffens betingelser har yrkessjåførene signalisert at de heller kan være villige til å gi slipp på noen fremforhandlede punkter i dagens avtale.

– Folk betegner dette som et svik fra ledelsen. De oppfatter seg som postfolk og vil ikke presses ut av morselskapet. Vi deler målet om å skape lønnsomhet i transporten, men er ikke enige i Postens forslag til løsning. Vi mener transporten bør beholdes som en intern del av Posten-konsernet, for å skape samhandling. Vi vil ikke at sjåførene skal over i et frittstående transportselskap, sa Gerd Øiahals til de tillitsvalgte som var samlet på Hamar nylig.

Yrkessjåfører er en mangelvare: Norge trenger 10.000 nye yrkessjåfører

Økt grad av innleie

Det forhandles og diskuteres rundt de planlagte endringene, men samtidig konkurranseutsettes rute for rute i det stille.

Et ferskt eksempel på dette gjelder ruter i Oslo. Det er med på å øke frustrasjonen hos sjåførene.

– Det gjør det vanskeligere å få personalkabalen på enhetene til å gå opp, vanskeligere å lage gode turnuser. Så det er en forsurende prosess som pågår. Det er tilbakemeldingene fra både ansatte og ledere, opplyste Håvard Sivertsen.

At frustrasjonen er stor, bekreftet Ronald Eriksen fra Fagforbundet Post Oslo og omegn.

– Går det som mange av oss frykter, så kan vi få en masseflukt av yrkessjåfører. Det er som alle vet, mangel på yrkessjåfører. Folk sier de har gode tilbud fra solide selskaper rundt seg, så mange vil nok si takk for seg om dette tvinges gjennom, sa Eriksen.

Kjell-Otto Haugan påpekte at frustrasjonen er stor i Trøndelag også, og at det er høy risiko i det Posten-konsernet prøver å gjennomføre.

– Rakner det i transporten, vil konkurrentene våre være på hugget. Yrkessjåførene i vår region er også kjempefrustrerte, tilføyde han.

– Om Posten trumfer igjennom noe Fagforbundet Post og finans sterkt fraråder, vil resultatet bli mindre vellykket. Vi håper på enighet, sier nestleder Kjell Otto Haugan og leder Knut Marius Lydvo i region Midt-Norge.

– Om Posten trumfer igjennom noe Fagforbundet Post og finans sterkt fraråder, vil resultatet bli mindre vellykket. Vi håper på enighet, sier nestleder Kjell Otto Haugan og leder Knut Marius Lydvo i region Midt-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Kritisk til regnestykkene

Posten-konsernet mener å kunne spare 100 millioner på dette grepet, der innsparingene blant annet skal komme fra lavere lønnsutgifter.

Tove Rundtom fra region Oslo og omegn mener man bør være kritisk til dette regnestykket.

– Lønningene utenfor Posten, blant annet i Oslo, er stedvis mye høyere enn i Posten. Mange av de store selskapene betaler langt bedre, som Asko og Tine, og Posten sliter derfor med å få søkere til sine sjåførstillinger, sa Rundtom.

– Sånn er det i store deler av landet, og jeg vil tro at lønnsnivået i PBB kan bli høyere enn i Posten, fordi man i pressområder må tilby mer for å få folk, sa hun.

Knut Marius Lydvo sa seg enig.

– Jeg tror Posten spekulerer i at vi kjøper tallene deres, og at vi har tradisjon for å bli enige, sa Lydvo, som også var kritisk til kjørekontorenes rolle og myndighet.

– Kjørekontorenes rolle og myndighet må diskuteres. Slik de opptrer, oppfattes det som om de ikke har noen interesse av å holde kjøring internt i konsernet, sa han.

Lydvo fikk støtte fra mange på kritikken av kjørekontorenes opptreden.

– Ja, jeg deler den bekymringen, sa Ann Elisabeth Wirgeness.

Fortsetter etter ferien

Et møte om transportsaken mellom Fagforbundet Post og finans og konsernet like etter samlingen på Hamar, ga ingen avklaring.

Gerd Øiahals sier saken har stor viktighet, da den handler om cirka ti prosent av arbeidsstokken i konsernet, men at det ikke blir noen avklaring før ferien.

– Etter ferien fortsetter samtalene. Da vil Posten ventelig komme med sine forslag eller. Så får vi ta det derfra, sier hun.

– Vi har kommentert saken tidligere og har ingenting å tilføye på dette tidspunktet, sier pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Bring Norge AS.

Når yrkessjåførene i Posten Bring-konsernet møtes, er PBB-saken den store snakkisen. Forhandlingene fortsetter etter fellesferien.

Når yrkessjåførene i Posten Bring-konsernet møtes, er PBB-saken den store snakkisen. Forhandlingene fortsetter etter fellesferien.

Alf Ragnar Olsen

12.07.2023
13:59
20.07.2023 09:56



Mest lest

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

Martin Guttormsen Slørdal

300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år

Hanna Skotheim

Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)

Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)

Linn Cathrin Olsen / NTB

Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum

Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her

Petter Sørnæs / Posten

Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende

Brian Cliff Olguin

14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Tormod Ytrehus

Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB

Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.

Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.

Leif Martin Kirknes

Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte

SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.

SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.

Egil Brandsøy/ Industri Energi

Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Evan Vucci / AP / NTB

For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende

Debatt

Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hanna Skotheim

Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro

De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen

Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.

Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.

Kai Hovden

Stadig nærmere et nytt LO-forbund: Vil få 80.000 medlemmer


Flere saker