– Når det er mangel på yrkessjåfører i Norge og større innsats mot sosial dumping i arbeidslivet, så vil Posten Norge gi sjåførene dårligere vilkår? Det er lite gjennomtenkt, sier Jan Arne Byvold (t.h.). Han, Kristen Nordlie og Yliza Gjerløw er spente på forhandlingene.
Alf Ragnar Olsen
Yrkessjåfør
Slik skal Posten spare 100 millioner: – Må jobbe mer for samme lønn
Posten Norge vil samle alle sjåførene i ett selskap. Sparegrepet ligner på det SAS prøvde i fjor, lyder kritikken fra ansatte.
alf@lomedia.no
Posten Bring Bildrift AS er et av de store effektiviserings og innsparingstiltakene fra Posten Norge-konsernet, som her og nå rulles ut, litt i det stille.
I praksis dreier dette seg om at det smått omstridte BTL (Bring Transportløsninger) gjenoppstår under nytt navn.
Med navneskiftet håper konsernledelsen å riste av seg et noe frynsete BTL-rykte.
For «evig eies kun et dårlig rykte», heter det, som direktør Gunnar Røed i PBB så treffende sa da han møtte tillitsvalgte i fjor høst.
Målet er å samle alle konsernets yrkessjåfører i det nye selskapet.
Les mer: Norge trenger 10.000 nye yrkessjåfører: Slik vil Posten bidra
Kutter kostnader med dårligere vilkår
Men helt stille er det ikke rundt prosessen, og mye tyder på at støynivået vil øke.
For samtidig som forhandlingene nå pågår mellom arbeidsgiver og Fagforbundet Post og finans, blir nye sjåførstillinger ikke lyst ut med ansettelse i Posten Norge – men i Posten Bring Bildrift.
Stadig flere ruter settes ut på anbud, og mange overtas av PBB, eller går allerede i dag til eksterne.
Dermed blir behovet for yrkessjåfører i Posten Norge stadig mindre, og sjåførene presses til å ta et valg; enten ta andre arbeidsoppgaver i Posten-konsernet, gå over til PBB, eller si opp og se etter jobb i et annet firma.
– Vi er bekymret over det Posten har planer om, sier Christin Tronstad, Thor Orli (i midten) og Krzysztof Wieczerski.
Alf Ragnar Olsen
Kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader ved å få sjåførene over på dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår, på linje med vilkårene konsernet er kritisert for å tilby sjåførene i BTL og andre Bring-selskap.
Per i dag har sjåførene i de røde Posten-bilene andre lønns- og arbeidsvilkår i sin tariffavtale enn kollegene i de grønne trailerne og bilene fra Bring-selskapene.
I PBB har man et minstelønnssystem som starter på 210 kroner timen, men det opereres også med individuelle betingelser.
Arbeidsgiver kan tilby sjåfører høyere lønn i pressområder, mens andre som utfører likt arbeid, i samme konsern, får ned mot minstelønn.
– At man ikke skal gi lik lønn for likt arbeid er vi selvsagt ikke happy med, sier leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans.
Les mer: Her er den nye lønna til ansatte i Posten
Bekymret for framtida
I forbindelse med PBB-forhandlingene har ledelsen i Fagforbundet Post vært ute for å lodde stemninga og få råd fra medlemmene.
I disse dager holdes det medlems- og sjåførmøter rundt om i landet.
Sjåførene Yliza Gjerløw og Christin Tronstad er lokalt tillitsvalgte. De to var vertskap for et medlemsmøte i Fredrikstad.
Rundt 30 sjåfører hadde møtt opp før og etter jobb, for å lufte sine tanker og bekymringer rundt det vanskelige valget Posten Norge nå gir yrkessjåførene.
Sjåførene Jan Arne Byvold, Ole Thorstein Holtet og Kristen Nordlie er spent og bekymret for både egne og kollegenes framtidsutsikter.
– Vi liker slett ikke denne utviklinga. Posten er ute etter å spare penger, og vi ser det blant annet at de kutter hos yrkessjåførene. Det skurrer ikke så rent lite, for samtidig peker ledelsen på at det er stor mangel på yrkessjåfører i bransjen, og at Posten har behov for å rekruttere mange flere, sier de tre.
– Det hører også med til bildet at de andre selskapene er i ferd med å tilby like gode vilkår som Posten gjør. Så jeg ser ikke at det er mye å hente på dette, sa Olav Otnæs (t.v.).
Alf Ragnar Olsen
Vil måtte jobbe flere timer for samme lønn
Forbundet er enige i at transportvirksomheten i Posten bør være lønnsom, men støtter ikke løsningen arbeidsgiver foreslår.
– Vi vil ha råd fra dere. Noen av dere er ansatt i Posten Norge, og noen i Posten Bring Bildrift AS. Det er noe av utfordringen, at det er to store transportenheter i to ulike selskap i ett konsern, sa Øiahals på medlemsmøtet i Fredrikstad.
Hun skisserte tre mulige løsninger:
• Å å si nei til alt, noe som trolig ikke vil føre noen vei.
• Akseptere å flytte de ansatte over i PBB, men diskutere tariffavtalen for å gjøre PBB-avtalen bedre.
• Ta dagens tariffavtale i Posten Norge, og se om noe kan endres som gjør at arbeidsgiver kan støtte dem i at yrkessjåførene og transporten fortsatt skal tilhøre morselskapet Posten Norge.
– Vi må foreslå tiltak som kan bidra til lønnsomheten. Til dette trenger vi innspill fra dere, sa Gerd Øiahals (t.v.) da hun møtte yrkessjåførene i Fredrikstad nylig.
Alf Ragnar Olsen
Hun ga uttrykk for skepsis i forhold til alternativ to – hvor man sier ja til å samle alle i PBB.
– Da flyttes en stor medlemsgruppe ut av tariffavtalen vi har i Posten og over i PBB. Dere vil riktignok få tilbud om å beholde mange av de betingelsene dere har i dag. Så hvor skal besparelsen ligge? Jo, nytilsatte vil ikke få samme vilkår, og ordningene dere får med inn, vil ikke bli økt i forhandlingene framover, sa Øiahals.
Dessuten er lønnssystemet i PBB annerledes, påpekte hun til forsamlingen – det er ikke tilsvarende nattillegg, og de har andre arbeidstidsbestemmelser.
– Dere vil måtte jobbe flere timer for å ha samme lønn, det er slik Posten skal spare penger, sa Øiahals.
Bekymret for at PBB selges ut
Ledelsen i Fagforbundet Post og finans ser en reell fare for at en eventuell ny regjering vil selge PBB ut av konsernet.
Øiahals mener derfor at å samle transportvirksomheten i et frittstående AS er et risikabelt grep både for medlemmene og Fagforbundet Post og finans som organisasjon.
– Det vil gi oss og dere en svekket posisjon med tanke på å få gjennomslag for bedre lønns- og arbeidsvilkår framover. Med oppsplitting vil organisasjonsgraden falle, og det vil bli vanskeligere å rekruttere medlemmer. Samlet sett vil det gi oss svekket tariffmakt, mente Øiahals.
Det er mange dyktige yrkessjåfører i Posten, som kan veldig mye om drift og samhandling. Mitt beste råd er at man setter sammen en ekspertgruppe for å finne ut hvordan man kan jobbe smartere og utnytter materiellet bedre, sa Thor Orli (foran t.h.).
Alf Ragnar Olsen
Øiahals sa at også Posten Norge vil tape på en oppsplitting. Hun mener en integrert løsning der logistikk og post kan samhandle tett, er best for alle parter.
– Vi ser for oss at transporten skal være en del av Posten. En del av helheten, sa Øiahals.
Hun mener det gir best oversikt, best styring og er mest rasjonelt. Hun understreket at dersom man skal jobbe for alternativ tre, må dette være solid forankret hos medlemmene, noe mange på møtet nikket istemmende til.
Les mer: Bring snur etter avsløringer om arbeidsforhold – ansetter 200 sjåfører fast
Kutter i feil ende
Sjåfør Erik Fraugerud synes fremtidsutsiktene like fullt ser skumle ut.
– Jeg er bekymret for arbeidsplassene i tungsektoren, for når stadig mer settes ut på anbud, så kan fort gutta stå uten jobb, sa han.
Regionalt tillitsvalgt Olav Otnæs synes også det hele virker uforståelig.
– Det minner om det famøse grepet SAS prøvde seg på i fjor, da de ville samle pilotene i et eget selskap og svekke vilkårene deres. At Posten prøver seg på dette nå, når det er sjåførmangel i bransjen, virker lite gjennomtenkt. Det hører også med til bildet at de andre selskapene er i ferd med å tilby like gode vilkår som Posten gjør. Så jeg ser ikke at det er mye å hente på dette.
– Nei, det er høyt spill med en ettertraktet yrkesgruppe, sa Gerd Øiahals som takket for gode innspill. Hun oppfordret sjåførene til å melde inn eventuelle forslag i etterkant, og la til:
– Posten hevder de skal spare 100 millioner på dette. Vi tviler på realismen i det, men må foreslå grep som kan gi mer lønnsom drift for å få den forhandlingsløsningen vi håper på. Derfor er alle innspill viktige, sa hun.
Les også: Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Da Eva Kristin Wedøe fikk diagnosen falt mange brikker på plass.
Tormod Ytrehus
Eva Kristin har ADHD: – Fint å vite at folk ikke tror jeg er helt «løk i huet»
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox