JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Posten og Bring har vært under press etter massiv kritikk for bruk av innleide. Nå snur selskapet, endrer forretningsstrategi - og tilbyr 200 varebilsjåfører fast ansettelse.

Posten og Bring har vært under press etter massiv kritikk for bruk av innleide. Nå snur selskapet, endrer forretningsstrategi - og tilbyr 200 varebilsjåfører fast ansettelse.

Ole Palmstrøm

Viktig seier for Fagforbundet Post og finans

Bring snur etter avsløringer om arbeidsforhold - ansetter 200 sjåfører fast

Bring har fått massiv kritikk for kontraktene de tilbyr sjåførene. Nå starter opprydningen, og 200 av dem skal ansettes. – Dette har vi kjempet lenge for, sier leder Gerd Øiahals.



13.10.2022
08:05
13.10.2022 12:20

alf@lomedia.no

Kritikken har vært massiv mot statseide Bring og andre transportaktører etter avsløringer av ensidige kontrakter, usikkerhet, uforutsigbarhet og et fryktregime overfor sjåførene i varebilbransjen.

Kritikken tvinger nå frem endringer. Først ute med å ta tak i situasjonen er Bring. At det nå skjer endringer, blir godt mottatt i Fagforbundet Post og finans.

Et moralsk veiskille

Ledelsen i Posten Norge responderer på kritikken ved å endre Brings forretningsmodell totalt. De går bort fra å basere seg på bruk av innleide sjåfører, og over til å bruke fast ansatte varebilsjåfører. Som følge av dette vil 200 sjåfører få tilbud om fast ansettelse.

Hos Fagforbundet betraktes dette som en viktig seier.

– Posten går foran i bransjen når de nå ansetter 200 varebilsjåfører til å utføre varebiltjenestene sine, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.

– Dette er et viktig gjennomslag i kampen for en ryddig varebilbransje. Dette har vi kjempet lenge for. Men nå haster det med regjeringens handlingsplan, slik at de useriøse kan lukes ut. Ellers blir de seriøse taperne, sier Gerd Øiahals.

– Dette er et viktig gjennomslag i kampen for en ryddig varebilbransje. Dette har vi kjempet lenge for. Men nå haster det med regjeringens handlingsplan, slik at de useriøse kan lukes ut. Ellers blir de seriøse taperne, sier Gerd Øiahals.

Alf Ragnar Olsen

– Fagforbundet Post og finans har i mange år jobbet for at Posten og Bring skal ha faste ansatte, også i denne delen av virksomheten. Nå endrer Posten endelig sin driftsmodell, og det vil gi disse sjåførene en ny og bedre hverdag. Det er vi svært tilfreds med, sier Øiahals.

Kommentar: «Uholdbart for Bring-budene»

Trygghet og forutsigbarhet

Øiahals påpeker at med fast ansatte sjåfører skaper man et fagmiljø blant sjåførene som vil gi enda bedre kvalitet i Postens og Brings tjenester.

– I tillegg gir det oss en større mulighet til å følge opp at sjåførene har arbeidsplasser med trygge og gode lønns- og arbeidsvilkår, sier Øiahals som vil jobbe for at de 200 nyansatte organiserer seg.

Posten Norge eier Bring-selskapene, og er den største aktøren i transport- og budbilbransjen. De har også flest fast ansatte varebilsjåfører innen sektoren. Med den nye forretningsmodellen vil de nyansatte naturlig høre inn i feltet hvor Fagforbundet Post og finans organiserer brorparten av de ansatte.

Bra - men mye gjenstår

Sjåfører i Oslo og Trondheim har overfor blant annet Klassekampen, Posthornet og Frifagbevegelse.no beskrevet en hverdag preget av fryktkultur som har rådet i Bring-selskapene.

Sjåførene har ikke hatt rett til sykepenger, ferie med lønn, pensjonsordninger, som selvstendig næringsdrivende. I tillegg har de måttet betale for bilene av egen lomme, i tillegg til grønn Bring-foliering av varebilene, bompenger, drivstoff, service og vedlikehold. De har ikke hatt noen garantert minstelønn eller fått garanti for en viss oppdragsmengde, og fikk heller ikke vite i forkant hva et oppdrag ville gi av betaling.

Mye lest: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag

Ifølge de tretti-siders kontraktene kunne de Bring-folierte bilene heller ikke benyttes til kjøring for andre oppdragsivere enn Bring. Disse tilstandene er i sommer og i høst bredt omtalt i mediene. Kritikken har også nådd regjering og storting. Regjeringen mener Bring-sjåførene reelt sett mangler den friheten selvstendig næringsdrivende skal ha, og har varslet endringer som vil gjøre slike kontrakter ulovlige.

En av sjåførene i Oslo-området påpeker at en del fortsatt vil stå utenfor.

– Det er bra om Bring snur, og sjåfører tilbys fast jobb, men vilkårene i avtalene for dem er ikke noe å juble for lønnsmessig. I tillegg er det mange flere varebilsjåfører i Bring-systemet enn de som tilbys fast jobb. For dem endrer dette ingenting. De står utenfor. Dette er en begynnelse, men det er langt frem, sier den erfarne sjåføren fra Oslo-området som ikke vil stå frem med navn.

Regjeringen vil ivareta sjåfører og bud: Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer

En ny hverdag

Samtidig er dette et viktig steg på veien mot en ryddigere og mer redelig transportbransje.

– Med de endringene som nå skjer, viser Posten og Bring vilje til å ta ansvar. De har lyttet til kritikken, og til innspillene fra Fagforbundet Post og finans, og velger å ikke vente på regjeringens handlingsplan. Det skjer sent, men godt, sier forbundssekretær Håvard Sivertsen som har jobbet for denne løsningen i mange år.

Bring svinger med dette ut av mørket og inn i lyset, sier Håvard Sivertsen. – Sjåførenes hverdag har vært preget av uforutsigbarhet og usikkerhet. Nå får de fast lønn, pensjon, ferie med lønn og rett til sykepenger. Det blir en ny hverdag, sier han.

Bring svinger med dette ut av mørket og inn i lyset, sier Håvard Sivertsen. – Sjåførenes hverdag har vært preget av uforutsigbarhet og usikkerhet. Nå får de fast lønn, pensjon, ferie med lønn og rett til sykepenger. Det blir en ny hverdag, sier han.

Alf Ragnar Olsen

– Bring svinger med dette ut av mørket og inn i lyset. For i varebilbransjen har det vært utstrakt bruk av enkeltpersonsforetak. Uforutsigbarhet og usikkerhet har preget hverdagen for mange, sier Sivertsen.

Han påpeker at sjåførene har ikke hatt tryggheten som ligger i et ansettelsesforhold med blant annet regulert arbeidstid, fast lønn, pensjonsrettigheter, opptjente feriepenger og retten til sykepenger. Det vil Bring fra nå av tilby også de tidligere kontraktørene.

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger: Danner egen klubb for selvstendige bud

Krever fortgang

Men - faste ansettelser i Posten og Bring løser ikke alle problemene i bransjen alene. Fagforbundet krever at regjeringa kommer med reguleringer, og at kjøperne av transporttjenester gjøres oppmerksom på sitt ansvar.

Som nevnt har Fagforbundet Post og finans jobbet med saken siden forretningsmodellen basert på bruk av innleide sjåfører ble etablert.

– Forbundet har gitt innspill til regjeringa om å få registrerings- og godkjenningsordninger, kjøre-, hviletid- og arbeidstidsbestemmelser uavhengig av bilens tyngde. Vi krever fortgang i regjeringas arbeid slik at det blir like konkurransevilkår i bransjen. Det hjelper ikke å ha faste ansatte og tariffavtale dersom man taper alle anbud mot useriøse som kan by under, sier Øiahals.

 

Moralsk veivalg for storkundene

Fagforbundet oppfordrer forbrukerne til å gjøre bevisste valg av leverandører - og handle hos de som benytter transportører som tilbyr sjåførene ryddige og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Man understreker også det moralske ansvaret som ligger hos de største kjøperne av transporttjenester i samfunnet.

Man håper regjeringen vil bidra til å opplyse situasjonen og ansvarliggjøre transport-kjøperne i den lenge varslede handlingsplanen som skal komme i høst. Mange av de useriøse aktørene er involvert i halvkriminell virksomhet og hvitvasking av penger. Fagforbundet håper regjeringen finner tiltak som luker ut disse, slik at man lykkes med å skape en ryddig bransje med sunn konkurranse på like vilkår.

– Det er ingenting som heter gratis frakt og retur, det er alltid noen som må ta kostnadene. Til nå er det sjåførene som har tatt regninga i form av dårligere lønns- og arbeidsforhold, sier Øiahals og oppfordrer forbrukere til å handle hos selskap som bidrar til ordnede forhold i bransjen.

– Vi er glade for at de som kjører for Posten og Bring får ryddige lønns- og arbeidsforhold. Dette kan bli første steg til å lykkes med å rydde opp i bransjen. Men det krever altså at regjeringen leverer treffsikre tiltak, og at disse blir håndhevet i praksis. Den første delen av handlingsplanen lover godt, men vi venter utålmodig på den delen som dreier seg om transportbransjen spesifikt - og nå haster det, sier Øiahals. 

13.10.2022
08:05
13.10.2022 12:20



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken


Flere saker