Viktig seier for Fagforbundet Post og finans
Bring snur etter avsløringer om arbeidsforhold - ansetter 200 sjåfører fast
Bring har fått massiv kritikk for kontraktene de tilbyr sjåførene. Nå starter opprydningen, og 200 av dem skal ansettes. – Dette har vi kjempet lenge for, sier leder Gerd Øiahals.
Posten og Bring har vært under press etter massiv kritikk for bruk av innleide. Nå snur selskapet, endrer forretningsstrategi - og tilbyr 200 varebilsjåfører fast ansettelse.
Ole Palmstrøm
alf@lomedia.no
Kritikken har vært massiv mot statseide Bring og andre transportaktører etter avsløringer av ensidige kontrakter, usikkerhet, uforutsigbarhet og et fryktregime overfor sjåførene i varebilbransjen.
Kritikken tvinger nå frem endringer. Først ute med å ta tak i situasjonen er Bring. At det nå skjer endringer, blir godt mottatt i Fagforbundet Post og finans.
Et moralsk veiskille
Ledelsen i Posten Norge responderer på kritikken ved å endre Brings forretningsmodell totalt. De går bort fra å basere seg på bruk av innleide sjåfører, og over til å bruke fast ansatte varebilsjåfører. Som følge av dette vil 200 sjåfører få tilbud om fast ansettelse.
Hos Fagforbundet betraktes dette som en viktig seier.
– Posten går foran i bransjen når de nå ansetter 200 varebilsjåfører til å utføre varebiltjenestene sine, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.
– Dette er et viktig gjennomslag i kampen for en ryddig varebilbransje. Dette har vi kjempet lenge for. Men nå haster det med regjeringens handlingsplan, slik at de useriøse kan lukes ut. Ellers blir de seriøse taperne, sier Gerd Øiahals.
Alf Ragnar Olsen
– Fagforbundet Post og finans har i mange år jobbet for at Posten og Bring skal ha faste ansatte, også i denne delen av virksomheten. Nå endrer Posten endelig sin driftsmodell, og det vil gi disse sjåførene en ny og bedre hverdag. Det er vi svært tilfreds med, sier Øiahals.
Kommentar: «Uholdbart for Bring-budene»
Trygghet og forutsigbarhet
Øiahals påpeker at med fast ansatte sjåfører skaper man et fagmiljø blant sjåførene som vil gi enda bedre kvalitet i Postens og Brings tjenester.
– I tillegg gir det oss en større mulighet til å følge opp at sjåførene har arbeidsplasser med trygge og gode lønns- og arbeidsvilkår, sier Øiahals som vil jobbe for at de 200 nyansatte organiserer seg.
Posten Norge eier Bring-selskapene, og er den største aktøren i transport- og budbilbransjen. De har også flest fast ansatte varebilsjåfører innen sektoren. Med den nye forretningsmodellen vil de nyansatte naturlig høre inn i feltet hvor Fagforbundet Post og finans organiserer brorparten av de ansatte.
Bra - men mye gjenstår
Sjåfører i Oslo og Trondheim har overfor blant annet Klassekampen, Posthornet og Frifagbevegelse.no beskrevet en hverdag preget av fryktkultur som har rådet i Bring-selskapene.
Sjåførene har ikke hatt rett til sykepenger, ferie med lønn, pensjonsordninger, som selvstendig næringsdrivende. I tillegg har de måttet betale for bilene av egen lomme, i tillegg til grønn Bring-foliering av varebilene, bompenger, drivstoff, service og vedlikehold. De har ikke hatt noen garantert minstelønn eller fått garanti for en viss oppdragsmengde, og fikk heller ikke vite i forkant hva et oppdrag ville gi av betaling.
Mye lest: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
Ifølge de tretti-siders kontraktene kunne de Bring-folierte bilene heller ikke benyttes til kjøring for andre oppdragsivere enn Bring. Disse tilstandene er i sommer og i høst bredt omtalt i mediene. Kritikken har også nådd regjering og storting. Regjeringen mener Bring-sjåførene reelt sett mangler den friheten selvstendig næringsdrivende skal ha, og har varslet endringer som vil gjøre slike kontrakter ulovlige.
En av sjåførene i Oslo-området påpeker at en del fortsatt vil stå utenfor.
– Det er bra om Bring snur, og sjåfører tilbys fast jobb, men vilkårene i avtalene for dem er ikke noe å juble for lønnsmessig. I tillegg er det mange flere varebilsjåfører i Bring-systemet enn de som tilbys fast jobb. For dem endrer dette ingenting. De står utenfor. Dette er en begynnelse, men det er langt frem, sier den erfarne sjåføren fra Oslo-området som ikke vil stå frem med navn.
Regjeringen vil ivareta sjåfører og bud: Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer
En ny hverdag
Samtidig er dette et viktig steg på veien mot en ryddigere og mer redelig transportbransje.
– Med de endringene som nå skjer, viser Posten og Bring vilje til å ta ansvar. De har lyttet til kritikken, og til innspillene fra Fagforbundet Post og finans, og velger å ikke vente på regjeringens handlingsplan. Det skjer sent, men godt, sier forbundssekretær Håvard Sivertsen som har jobbet for denne løsningen i mange år.
Bring svinger med dette ut av mørket og inn i lyset, sier Håvard Sivertsen. – Sjåførenes hverdag har vært preget av uforutsigbarhet og usikkerhet. Nå får de fast lønn, pensjon, ferie med lønn og rett til sykepenger. Det blir en ny hverdag, sier han.
Alf Ragnar Olsen
– Bring svinger med dette ut av mørket og inn i lyset. For i varebilbransjen har det vært utstrakt bruk av enkeltpersonsforetak. Uforutsigbarhet og usikkerhet har preget hverdagen for mange, sier Sivertsen.
Han påpeker at sjåførene har ikke hatt tryggheten som ligger i et ansettelsesforhold med blant annet regulert arbeidstid, fast lønn, pensjonsrettigheter, opptjente feriepenger og retten til sykepenger. Det vil Bring fra nå av tilby også de tidligere kontraktørene.
Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger: Danner egen klubb for selvstendige bud
Krever fortgang
Men - faste ansettelser i Posten og Bring løser ikke alle problemene i bransjen alene. Fagforbundet krever at regjeringa kommer med reguleringer, og at kjøperne av transporttjenester gjøres oppmerksom på sitt ansvar.
Som nevnt har Fagforbundet Post og finans jobbet med saken siden forretningsmodellen basert på bruk av innleide sjåfører ble etablert.
– Forbundet har gitt innspill til regjeringa om å få registrerings- og godkjenningsordninger, kjøre-, hviletid- og arbeidstidsbestemmelser uavhengig av bilens tyngde. Vi krever fortgang i regjeringas arbeid slik at det blir like konkurransevilkår i bransjen. Det hjelper ikke å ha faste ansatte og tariffavtale dersom man taper alle anbud mot useriøse som kan by under, sier Øiahals.
Moralsk veivalg for storkundene
Fagforbundet oppfordrer forbrukerne til å gjøre bevisste valg av leverandører - og handle hos de som benytter transportører som tilbyr sjåførene ryddige og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Man understreker også det moralske ansvaret som ligger hos de største kjøperne av transporttjenester i samfunnet.
Man håper regjeringen vil bidra til å opplyse situasjonen og ansvarliggjøre transport-kjøperne i den lenge varslede handlingsplanen som skal komme i høst. Mange av de useriøse aktørene er involvert i halvkriminell virksomhet og hvitvasking av penger. Fagforbundet håper regjeringen finner tiltak som luker ut disse, slik at man lykkes med å skape en ryddig bransje med sunn konkurranse på like vilkår.
– Det er ingenting som heter gratis frakt og retur, det er alltid noen som må ta kostnadene. Til nå er det sjåførene som har tatt regninga i form av dårligere lønns- og arbeidsforhold, sier Øiahals og oppfordrer forbrukere til å handle hos selskap som bidrar til ordnede forhold i bransjen.
– Vi er glade for at de som kjører for Posten og Bring får ryddige lønns- og arbeidsforhold. Dette kan bli første steg til å lykkes med å rydde opp i bransjen. Men det krever altså at regjeringen leverer treffsikre tiltak, og at disse blir håndhevet i praksis. Den første delen av handlingsplanen lover godt, men vi venter utålmodig på den delen som dreier seg om transportbransjen spesifikt - og nå haster det, sier Øiahals.