JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagorganisering:

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger: Danner egen klubb for selvstendige bud

I hemmelighet skaper sju budbilsjåfører historie. Sammen stifter de Norges første klubb for selvstendige bud på nesten tjue år. Målet er å gjøre seg selv overflødig.
NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

Erlend Tro Klette

etk@lomedia.no

OSLO: Synkende solskinn lyser opp forsamlingen, når sju selvstendig næringsdrivende budbilsjåfører samles en sein septemberkveld på Folkets Hus.

De er her for å gjøre noe som selvstendige transportarbeidere i Norge ikke har prøvd på 18 år: De skal fagorganisere seg, og danne sin egen klubb.

Ingen tidligere forsøk har overlevd mer enn en uke.

Flere av sjåførene har klart seg på egen hånd i mange tiår. Nå tør de ikke stå alene lenger.

Historiene de forteller forklarer hvorfor: For de innleide sjåførene er bransjen blitt et ville vesten i norsk arbeidsliv. Sosial dumping, forsvinnende inntekter og ulovlige kontrakter er en del av hverdagen.

I hjertet av det hele er det én oppdragsgiver som skiller seg ekstra negativt ut: Den norske stat.

Mye lest: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag

Bring blir klubbens viktigste kamp

Ingen av budene til stede ønsker bilder av gruppen publisert, av frykt for å miste oppdrag. De vil helst ikke oppgi hvilke oppdragsgivere de jobber for engang.

Men det er bred enighet om at Bring, heleid av den norske stat gjennom Posten Norge, er selskapet der den nyopprettede klubbens første og største kamp vil stå.

Gjennom en serie avsløringer i Klassekampen i sommer, har Brings bruk av kontroversielle og potensielt ulovlige kontrakter for selvstendige bud blitt avdekket.

Og selv om problemstillingene ifølge Fellesforbundet er aktuelle i hele bransjen – fra Bring til Wolt – har det faktum at et statseid selskap bevisst utnytter sine arbeidere vekket harme helt opp til Stortinget.

Arbeids- og inkluderingsministeren vil gjøre slike kontrakter ulovlige. Posten-sjefen har varslet full gjennomgang. Men hvis Bring i fremtiden tvinges til å gi faste ansettelser der de i dag bruker innleide sjåfører, forventer budene selv at mange vil bli utelatt og miste jobben.

Den usikkerheten utløste ønsket om endelig å organisere seg for mange av sjåførene på stiftelsesmøtet.

NYVALGT: Klubblederen Knut Aabø er budbilsjåfør i et mindre firma. Av elleve stiftende medlemmer og sju oppmøtte er han alene om å stå frem med navn og bilde, men ønsker ikke at hans daglige oppdragsgiver skal navngis.

NYVALGT: Klubblederen Knut Aabø er budbilsjåfør i et mindre firma. Av elleve stiftende medlemmer og sju oppmøtte er han alene om å stå frem med navn og bilde, men ønsker ikke at hans daglige oppdragsgiver skal navngis.

Erlend Tro Klette

Klubblederen sparket fire ganger

For selv om de er selvstendige næringsdrivende, som stort sett driver enkeltpersonforetak, er budene i realiteten ikke selvstendige i det hele tatt.

Bring sier du gjerne må kjøre for noen andre, forteller en av møtedeltakerne. Men da må du først ta av den grønne Bring-profileringen på bilen, som kostet deg 20.000 kroner av egen lomme.

De styrer i praksis ikke egen oppdragspris, antall arbeidstimer, og må selv betale for varebil og uniform. Takker man nei til oppdrag eller ber om høyere betaling, fjernes man som regel både fra det og fremtidige oppdrag, sier et annet bud. Å stille krav eller sette grenser er å be om å miste jobben.

For som selvstendige har de ikke stillingsvern som enhver vanlig arbeidstaker.

Den nyvalgte klubblederen Knut Aabø har fått sparken i bransjen fire ganger. Flere av dem for forsøk på fagorganisering.

Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt: Nå varsler regjeringen lovendringer

Anser dem som fast ansatte

Fordi de i realiteten ikke kan ha mer én oppdragsgiver, anser Fellesforbundet dem allerede som fast ansatte etter dagens lovverk. Klubben for selvstendige buds første og viktigste mål er å få Bring til å si seg enige, og tilby dem faste kontrakter.

Som selvstendig næringsdrivende transportarbeidere faller de naturlig inn i Transportarbeiderforeningen og Fellesforbundet. Men dersom målet om fast ansettelse i Bring oppnås, vil de bli statsansatte, og havne hos Fagforbundet.

Med andre ord vil suksess gjøre klubben overflødig.

Det er helt greit, ifølge den nyvalgte klubblederen. Både han og førstesekretær Fredrik Winger-Solvang i Fellesforbundets avdeling 4, som organiserte stiftelsesmøtet, er enige om at det hadde vært flott å kunne avvikle den nyopprettede klubben, fordi det ikke var flere igjen å hjelpe.

Men det kommer dessverre til å være behov for dem i lang tid framover, mener de begge.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse