NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.
Erlend Tro Klette
Fagorganisering:
Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger: Danner egen klubb for selvstendige bud
I hemmelighet skaper sju budbilsjåfører historie. Sammen stifter de Norges første klubb for selvstendige bud på nesten tjue år. Målet er å gjøre seg selv overflødig.
etk@lomedia.no
OSLO: Synkende solskinn lyser opp forsamlingen, når sju selvstendig næringsdrivende budbilsjåfører samles en sein septemberkveld på Folkets Hus.
De er her for å gjøre noe som selvstendige transportarbeidere i Norge ikke har prøvd på 18 år: De skal fagorganisere seg, og danne sin egen klubb.
Ingen tidligere forsøk har overlevd mer enn en uke.
Flere av sjåførene har klart seg på egen hånd i mange tiår. Nå tør de ikke stå alene lenger.
Historiene de forteller forklarer hvorfor: For de innleide sjåførene er bransjen blitt et ville vesten i norsk arbeidsliv. Sosial dumping, forsvinnende inntekter og ulovlige kontrakter er en del av hverdagen.
I hjertet av det hele er det én oppdragsgiver som skiller seg ekstra negativt ut: Den norske stat.
Mye lest: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
Bring blir klubbens viktigste kamp
Ingen av budene til stede ønsker bilder av gruppen publisert, av frykt for å miste oppdrag. De vil helst ikke oppgi hvilke oppdragsgivere de jobber for engang.
Men det er bred enighet om at Bring, heleid av den norske stat gjennom Posten Norge, er selskapet der den nyopprettede klubbens første og største kamp vil stå.
Gjennom en serie avsløringer i Klassekampen i sommer, har Brings bruk av kontroversielle og potensielt ulovlige kontrakter for selvstendige bud blitt avdekket.
Og selv om problemstillingene ifølge Fellesforbundet er aktuelle i hele bransjen – fra Bring til Wolt – har det faktum at et statseid selskap bevisst utnytter sine arbeidere vekket harme helt opp til Stortinget.
Arbeids- og inkluderingsministeren vil gjøre slike kontrakter ulovlige. Posten-sjefen har varslet full gjennomgang. Men hvis Bring i fremtiden tvinges til å gi faste ansettelser der de i dag bruker innleide sjåfører, forventer budene selv at mange vil bli utelatt og miste jobben.
Den usikkerheten utløste ønsket om endelig å organisere seg for mange av sjåførene på stiftelsesmøtet.
NYVALGT: Klubblederen Knut Aabø er budbilsjåfør i et mindre firma. Av elleve stiftende medlemmer og sju oppmøtte er han alene om å stå frem med navn og bilde, men ønsker ikke at hans daglige oppdragsgiver skal navngis.
Erlend Tro Klette
Klubblederen sparket fire ganger
For selv om de er selvstendige næringsdrivende, som stort sett driver enkeltpersonforetak, er budene i realiteten ikke selvstendige i det hele tatt.
Bring sier du gjerne må kjøre for noen andre, forteller en av møtedeltakerne. Men da må du først ta av den grønne Bring-profileringen på bilen, som kostet deg 20.000 kroner av egen lomme.
De styrer i praksis ikke egen oppdragspris, antall arbeidstimer, og må selv betale for varebil og uniform. Takker man nei til oppdrag eller ber om høyere betaling, fjernes man som regel både fra det og fremtidige oppdrag, sier et annet bud. Å stille krav eller sette grenser er å be om å miste jobben.
For som selvstendige har de ikke stillingsvern som enhver vanlig arbeidstaker.
Den nyvalgte klubblederen Knut Aabø har fått sparken i bransjen fire ganger. Flere av dem for forsøk på fagorganisering.
Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt: Nå varsler regjeringen lovendringer
Anser dem som fast ansatte
Fordi de i realiteten ikke kan ha mer én oppdragsgiver, anser Fellesforbundet dem allerede som fast ansatte etter dagens lovverk. Klubben for selvstendige buds første og viktigste mål er å få Bring til å si seg enige, og tilby dem faste kontrakter.
Som selvstendig næringsdrivende transportarbeidere faller de naturlig inn i Transportarbeiderforeningen og Fellesforbundet. Men dersom målet om fast ansettelse i Bring oppnås, vil de bli statsansatte, og havne hos Fagforbundet.
Med andre ord vil suksess gjøre klubben overflødig.
Det er helt greit, ifølge den nyvalgte klubblederen. Både han og førstesekretær Fredrik Winger-Solvang i Fellesforbundets avdeling 4, som organiserte stiftelsesmøtet, er enige om at det hadde vært flott å kunne avvikle den nyopprettede klubben, fordi det ikke var flere igjen å hjelpe.
Men det kommer dessverre til å være behov for dem i lang tid framover, mener de begge.
Mest lest
Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø