JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tariffavtale

Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet

Ny organisering er ennå ikke på plass. Mens forhandlingene pågår, konkurranseutsetter Posten flere ruter.
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Posten ønsker å få alle yrkessjåførene over fra tariffavtalen i morselskapet Posten Norge til en tariffavtale i datterselskapet Bring, kalt BTL-tariffen.

Sjåførene har sagt et klart og tydelig nei til å flyttes over på BTL-avtalen, og mener ledelsen bør legge denne planen på is.

Konsernledelsen ønsker på sin side å kutte kostnader.

De hevder det er mulig å spare 100 millioner kroner ved å samle yrkessjåførene i selskapet Posten Bring Bildrift, som tidligere Bring Transportløsninger (BTL) er omdøpt til. Det er på personalkostnader innsparingene skal komme.

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn.

Bakgrunn: Slik skal Posten spare 100 millioner: – Må jobbe mer for samme lønn

Rykter og misnøye

Samtidig øker uroen blant yrkessjåførene i konsernet. Årsaken er Postens iver etter å konkurranseutsette ruter – mens forhandlingene pågår.

I et drøftingsmøte om konkurranseutsetting av ruter i Oslo-området, protesterte Fagforbundet Post og finans og mente man burde vente med dette til prosessen med Posten Bring Bildrift var avklart.

Regiontillitsvalgt Morten Olsen sier den manglende avklaringen gjør at mange yrkessjåfører føler utrygghet rundt sin arbeidssituasjon.

At det samtidig konkurranseutsettes flere ruter, mener han skaper unødvendig uro.

– Uttrykket «mens gresset gror, dør kua» passer situasjonen i transporten nå. Posten spenner ben på seg selv ved å opptre slik, og jeg synes det er uklokt, for å si det høflig og forsiktig, sier han.

Han påpeker at Posten har et stort rekrutteringsbehov av nettopp yrkessjåfører.

– Da fremstår det lite gjennomtenkt å skape utrygghet, rykter og misnøye blant sjåførene vi allerede har. Vi trenger å beholde alle vi har, samt mange nye for å møte behovet fremover, sier Olsen.

Han tror det er uklokt å starte prosessen med å leie inn eksterne sjåfører før noe er avklart.

– Hvis sjåfører i disse tider får jobbtilbud fra seriøse konkurrenter, så er det i hvert fall mye lettere for dem å takke ja. For sikkerhet og forutsigbarhet rundt ens egen jobbsituasjon og inntekt er viktig for oss alle.

Aktuelt: Yrkessjåfører truer med masseflukt fra Posten

Det er uro blant yrkessjåførene i Posten, som tidligere i år har sagt klart nei til å la seg presse over på den såkalte BTL-tariffen, slik ledelsen har ønske om.

Det er uro blant yrkessjåførene i Posten, som tidligere i år har sagt klart nei til å la seg presse over på den såkalte BTL-tariffen, slik ledelsen har ønske om.

Alf Ragnar Olsen

– Ledelsen lyttet ikke

Divisjonstillitsvalgt Lars Nilsen deler bekymringen og synes det er beklagelig at Posten velger en slik linje.

– Under drøftingen om konkurranseutsetting av ruter i Oslo påpekte vi at beslutningen om å forsere dette kunne skape støy og uro. Vi anmodet ledelsen om å avvente beslutningen til drøftingen av fremtidig organisering av transporten var avsluttet. Dessverre valgte ledelsen å ikke lytte til oss, sier Nilsen.

En avgjørelse om sjåfør-organiseringen foreligger fortsatt ikke. I slutten av august ble sentrale tillitsvalgte innkalt til møte med representanter fra konsernledelsen om den framtidige organiseringa.

Olsen forteller at det ikke kom noen avklaringer i dette møtet, men at han fikk mange spørsmål fra tillitsvalgte.

– Folk var spente på hva som kom, og mange var bekymret. De fortalte om stor uro blant sine sjåførkolleger, og det bekrefter at dette er en viktig sak for yrkessjåførene våre i hele landet.

Dette svarer Posten

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Bring Norge svarer at Posten ønsker en god miks av interne og eksterne transportleverandører og avviser at bruken av innleide transportører øker.

– Vi har rundt 1400 dyktige yrkessjåfører og 800 lastebiler internt, og det er ingen planer om å redusere andelen. De som kjøper inn transport i konsernet, har ikke endret praksis og fortsetter som før.

På spørsmål om Posten frykter at sjåfører søker seg bort grunnet økende usikkerhet rundt arbeidssituasjonen fremover, sier Pettersen at ledelsen ikke kjenner seg igjen i en slik beskrivelse.

– Vi har god interesse fra yrkessjåfører som ønsker å jobbe i Posten Bring. Vi gjør også aktive tiltak for å rekruttere inn flere. Mange fremhever at vi er en arbeidsplass hvor de finner fremtidsrettede og meningsfulle arbeidsoppgaver. Vår ambisjon er å ha Norges største og mest profesjonelle bildriftsmiljø. Det krever endring av dagens modell, men den reisen er det mange som vil være med på. Summen av antall sjåfører i FO bildrift har økt de siste årene, sier Pettersen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse