JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Tariffavtale

Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet

Ny organisering er ennå ikke på plass. Mens forhandlingene pågår, konkurranseutsetter Posten flere ruter.



23.09.2023
08:00
26.09.2023 16:21

alf@lomedia.no

Posten ønsker å få alle yrkessjåførene over fra tariffavtalen i morselskapet Posten Norge til en tariffavtale i datterselskapet Bring, kalt BTL-tariffen.

Sjåførene har sagt et klart og tydelig nei til å flyttes over på BTL-avtalen, og mener ledelsen bør legge denne planen på is.

Konsernledelsen ønsker på sin side å kutte kostnader.

De hevder det er mulig å spare 100 millioner kroner ved å samle yrkessjåførene i selskapet Posten Bring Bildrift, som tidligere Bring Transportløsninger (BTL) er omdøpt til. Det er på personalkostnader innsparingene skal komme.

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn.

Bakgrunn: Slik skal Posten spare 100 millioner: – Må jobbe mer for samme lønn

Rykter og misnøye

Samtidig øker uroen blant yrkessjåførene i konsernet. Årsaken er Postens iver etter å konkurranseutsette ruter – mens forhandlingene pågår.

I et drøftingsmøte om konkurranseutsetting av ruter i Oslo-området, protesterte Fagforbundet Post og finans og mente man burde vente med dette til prosessen med Posten Bring Bildrift var avklart.

Regiontillitsvalgt Morten Olsen sier den manglende avklaringen gjør at mange yrkessjåfører føler utrygghet rundt sin arbeidssituasjon.

At det samtidig konkurranseutsettes flere ruter, mener han skaper unødvendig uro.

– Uttrykket «mens gresset gror, dør kua» passer situasjonen i transporten nå. Posten spenner ben på seg selv ved å opptre slik, og jeg synes det er uklokt, for å si det høflig og forsiktig, sier han.

Han påpeker at Posten har et stort rekrutteringsbehov av nettopp yrkessjåfører.

– Da fremstår det lite gjennomtenkt å skape utrygghet, rykter og misnøye blant sjåførene vi allerede har. Vi trenger å beholde alle vi har, samt mange nye for å møte behovet fremover, sier Olsen.

Han tror det er uklokt å starte prosessen med å leie inn eksterne sjåfører før noe er avklart.

– Hvis sjåfører i disse tider får jobbtilbud fra seriøse konkurrenter, så er det i hvert fall mye lettere for dem å takke ja. For sikkerhet og forutsigbarhet rundt ens egen jobbsituasjon og inntekt er viktig for oss alle.

Aktuelt: Yrkessjåfører truer med masseflukt fra Posten

Det er uro blant yrkessjåførene i Posten, som tidligere i år har sagt klart nei til å la seg presse over på den såkalte BTL-tariffen, slik ledelsen har ønske om.

Det er uro blant yrkessjåførene i Posten, som tidligere i år har sagt klart nei til å la seg presse over på den såkalte BTL-tariffen, slik ledelsen har ønske om.

Alf Ragnar Olsen

– Ledelsen lyttet ikke

Divisjonstillitsvalgt Lars Nilsen deler bekymringen og synes det er beklagelig at Posten velger en slik linje.

– Under drøftingen om konkurranseutsetting av ruter i Oslo påpekte vi at beslutningen om å forsere dette kunne skape støy og uro. Vi anmodet ledelsen om å avvente beslutningen til drøftingen av fremtidig organisering av transporten var avsluttet. Dessverre valgte ledelsen å ikke lytte til oss, sier Nilsen.

En avgjørelse om sjåfør-organiseringen foreligger fortsatt ikke. I slutten av august ble sentrale tillitsvalgte innkalt til møte med representanter fra konsernledelsen om den framtidige organiseringa.

Olsen forteller at det ikke kom noen avklaringer i dette møtet, men at han fikk mange spørsmål fra tillitsvalgte.

– Folk var spente på hva som kom, og mange var bekymret. De fortalte om stor uro blant sine sjåførkolleger, og det bekrefter at dette er en viktig sak for yrkessjåførene våre i hele landet.

Dette svarer Posten

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Bring Norge svarer at Posten ønsker en god miks av interne og eksterne transportleverandører og avviser at bruken av innleide transportører øker.

– Vi har rundt 1400 dyktige yrkessjåfører og 800 lastebiler internt, og det er ingen planer om å redusere andelen. De som kjøper inn transport i konsernet, har ikke endret praksis og fortsetter som før.

På spørsmål om Posten frykter at sjåfører søker seg bort grunnet økende usikkerhet rundt arbeidssituasjonen fremover, sier Pettersen at ledelsen ikke kjenner seg igjen i en slik beskrivelse.

– Vi har god interesse fra yrkessjåfører som ønsker å jobbe i Posten Bring. Vi gjør også aktive tiltak for å rekruttere inn flere. Mange fremhever at vi er en arbeidsplass hvor de finner fremtidsrettede og meningsfulle arbeidsoppgaver. Vår ambisjon er å ha Norges største og mest profesjonelle bildriftsmiljø. Det krever endring av dagens modell, men den reisen er det mange som vil være med på. Summen av antall sjåfører i FO bildrift har økt de siste årene, sier Pettersen.

23.09.2023
08:00
26.09.2023 16:21



Mest lest

Kronikk

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

Gorm Kallestad / NTB

Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

Jan Inge Haga

30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere


Flere saker