– Det var helt jævlig. Det er ille å tenke tilbake på det, den arbeidsdagen jeg trodde jeg skulle dø i Paxster'n, sier postbud og plasstillitsvalgt Roy ArneSkjellhaug foran den lille postbilen.
Alf Ragnar Olsen
Roy Arne ble skviset mellom en trailer og en murvegg: – Trodde jeg skulle dø
Det kunne vært en hvilken som helst arbeidsdag. Men postbud Roy Arne Skjellhaug glemmer aldri skrekkscenarioet han opplevde i den skjøre postbilen.
alf@lomedia.no
Trailere er i sterkt overtall på veiene inne på det store industriområdet på Vollebekk i Oslo.
I tillegg til mange røde og grønne trailere fra Posten og Bring, er det trafikk til og fra Schenker-terminalen og transportfirmaet Veøy.
Innimellom alle de store trailerne kjører de små Paxsterne til Posten.
Minnet sitter fortsatt i
– Det er fortsatt tøft å prate om det i ettertid. Det var en helt vanlig arbeidsdag, helt fram til det marerittaktige øyeblikket der det smalt borti krysset ved påkjøringa til Strømsveien, sier Roy Arne Skjellhaug.
Han kom til enheten i god tid. Sorterte klar posten for ruta si og satte alt på plass ute i postbilen, før han startet på transportetappen bort til nabolaget der han har sin rute.
Postbudet hadde bare kjørt 3–4 minutter fra basen inne på industriområdet, da marerittet inntraff.
– Det var som vanlig travelt på veiene her, så jeg fortsatte rolig langs Alnabruveien bort mot innkjøringa til Strømsveien. Det var der, i det travle krysset, at dramatikken oppsto. Like plutselig som lyn fra klar himmel, sier Skjellhaug.
Han ventet bak en trailer på mulighet til å kjøre inn på Strømsveien.
– Plutselig rygger traileren inn mot meg, og Paxsteren havner i skvis mellom en støttemur i betong på ene siden og traileren på den andre. Traileren fortsetter å rygge, og jeg hører lyden av karosseriet mot betongveggen, forteller han.
Skjellhaug tenkte at dette aldri kunne gå bra.
– Jeg hadde ingen steder å rømme, med betongveggen på ene sida og den ryggende traileren på siden og foran. Ingen utvei, og traileren bare fortsatte. Jeg trodde jeg skulle dø, at jeg skulle bli klemt i hjel, sier han.
– Vi er ganske sårbare og utsatt i trafikken, særlig der vi må ferdes mellom godsbiler som dette og enda større trailere, sier Roy Arne Skjellhaug - som opplevde marerittet bak rattet i Paxsteren.
Alf Ragnar Olsen
Sårbare og små i trafikken
Men så – like plutselig som den rygget inn i Paxsteren, sluttet traileren å rygge, forsvant raskt ut på Strømsveien og ble borte.
– Der og da var jeg totalt i sjokk, jeg klarer bare å huske at traileren var rød, uten noen logoer jeg kunne dra kjensel på. Registreringsnummeret fikk jeg ikke notert. Det ble aldri klart hvem som kjørte, eller hvor den var fra, sier han.
Han himler med øynene, og forteller at han instinktivt forsøkte å kjøre videre.
– Paxsteren var skadet, men jeg kjørte. Det var nok posthjertet som slo inn. Posten skal fram, vettu.
Fem minutter senere stoppet han i veikanten, uten å skjønne hvor han befant seg.
– Jeg ble helt skjelven, og innså at jeg hadde kjørt en helt annen vei enn den faste ruta. Jeg fikk meg en skikkelig nær-døden-opplevelse og et ordentlig støkk, sier han og ser tankefullt ned i kaffekoppen.
Det øyeblikket vil Roy Arne Skjellhaug aldri glemme. Han skjønte plutselig hvor sårbare postbudene er i trafikken.
– Etter den dagen har vi hatt veldig fokus på trafikksikkerhet. Paxsterne er minstemann i trafikken, og det blir veldig tydelig her i dette tunge trafikkbildet. Derfor må vi være ydmyke og forsiktige ute på veiene. Det nytter det ikke å stå på sin rett om en trailer bryter vikeplikten, for å si det sånn, sier han.
– Da blir det rått parti, sier legger han til.
Bussjåførene venter på nasjonale krav til sikkerhet: – Myndighetenes somling har kostet menneskeliv, mener Fellesforbundet
Ønsker seg hjelm og varmetråder
Skjellhaug trekker fram transportetappene som den største bekymringen.
– I boligstrøkene er Paxsteren et flott arbeidsverktøy. Vi slipper å åpne dører, kan kjøre inn i bakgårder og mellom blokker, og den er utslippsfri. Det var sånt de ble utviklet for. Problemet er kjøring til og fra, i et hardt, aggressivt og tungt trafikkbilde. Der er vi veldig utsatt, slår han fast.
Han tenker budene burde få tilbud om en lett hjelm til bruk til og fra ruta.
– En lett hjelm à la en sykkelhjelm vil kunne gi oss den ekstra beskyttelsen som minsker faren for hodeskader, uten å belaste nakke og hode i det daglige, mener han – og håper det kan komme på plass.
En annen ting han ønsker seg, er også viktig for trafikksikkerheten:
– Av en eller annen grunn er det ikke mulig på Paxsterne å bruke varme i håndtakene på rattet og varmetrådene i frontruta samtidig. Dermed må man velge mellom frosne fingre på styring og brems, eller å ha forsvarlig sikt. Begge deler er viktig for å ivareta sikkerheten, sier han.
I mellomtiden gjør budene på Vollebekk det de kan for å begrense ulykkesrisikoen.
– Etter at vi har vært ute på rutene våre, rygges alltid Paxsterne inn mot bygget. For da kan vi kjøre rett ut, uten å rygge ut på den travle veien her. I tillegg snakker vi om trafikksikkerhet på morgenmøtene daglig, og alle har fokus på å laste riktig. Det er viktig for at faren for velt ikke skal øke, påpeker Skjellhaug, som også er plasstillitsvalgt i Fagforbundet Post og finans.
Lønn og arbeidsvilkår: Yrkessjåfører truer med masseflukt fra Posten
Alf Ragnar Olsen
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
I framtida skal du leve av pensjon. Derfor er det lurt å kunne noe om pensjonssystemet.
Brian Cliff Olguin
Forvirret av pensjon? Her er en oversikt
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Dette vil hjelpe noe utrolig, forteller en tydelig prega Rune Sundmoen.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble tilkjent millioner for sin yrkesskade. Etter 13 år får han omsider pengene
Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell.
Anita Arntzen
Skulle ønske hun fikk spørsmål om sexlivet da mannen flyttet på sykehjem
Kokkene Jarle Quist og Vendela Fremstad trodde de var på vei mot fast jobb i Equinor, men fikk nedslående nyheter. Nå går de og 29 andre til søksmål mot oljeselskapet.
Jonas Fagereng Jacobsen
Jarle og Vendela tar Equinor til retten for å få fast jobb
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Debatt
Hadde Erna Solberg vore avhengig av bustønad, kunne ho ha blitt kasta ut av bustaden sin om ho ikkje hadde oversikt over eiga inntekt, skriv Trine Østereng.
Jan-Erik Østlie
Erna Solberg er raus med dei mektige og hard mot dei med minst
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Kokk Vebjørn Furuseth har mye løfting, ståing og gåing i jobben. Han vil ha uttelling for jobben han gjør i dag i form av Avtalefestet pensjon (AFP).
Tormod Ytrehus
Kokken Vidar kaster en brannfakkel inn i pensjonsdebatten
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB