JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Den 28. desember 2022 skjedde det igjen. En møteulykke mellom to busser kostet en bussjåfør livet. Det har skjedd flere ganger de siste årene.

Den 28. desember 2022 skjedde det igjen. En møteulykke mellom to busser kostet en bussjåfør livet. Det har skjedd flere ganger de siste årene.

Christoffer Andersen / NTB

Bussjåførene venter på nasjonale krav til sikkerhet

– Myndighetenes somling har kostet menneskeliv, mener Fellesforbundet

For flere år siden kom anbefalingen om strengere krav til sikkerheten rundt bussenes førerplass. Mens bussjåførene venter, har flere blitt drept i møteulykker.



20.01.2023
12:57
25.01.2023 14:15

roy@lomedia.no

Den 28. desember 2022, skjedde det igjen.

To busser kolliderte i en møteulykke i Fredrikstad, og en bussjåfør omkom da førerplassen hans ble trykket helt inn.

Tilsvarende ulykker har det vært flere av de siste årene, også med dødelig utfall.

– Har ikke skjedd en dritt

Statens havarikommisjon for transport anbefalte allerede i juni 2019 i sin rapport etter møteulykken mellom to busser i Ullensaker nord for Oslo, at man burde vurdere bruk av nasjonale forskrifter for å heve kollisjonssikkerheten i buss i Norge, samt at det ble satt krav til slik sikkerhet i nye bussanbud.

De nasjonale kravene lar vente på seg, mens samtlige fylker, med unntak av to, enten har innført strengere krav, eller kommer til å gjøre det i kommende anbudsutlysninger.

Det får tidligere bussjåfør, nå forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, til å se rødt.

– Hvordan kan sentrale myndigheter nekte å innføre krav, mens regionale myndigheter kan kreve akkurat det samme gjennom sine kollektivselskap, spør Sivertsen.

– I rapporten fra Havarikommisjonen etter ulykken i 2017 fikk vi klare anbefalinger om hva som burde gjøres. Siden har det ikke skjedd en dritt, tordner han.

Lenge pekte samferdselsmyndighetene nemlig på at Norge ikke kunne gjøre noe på eget initiativ.

Blant annet sa daværende samferdselsminister, Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti våren 2021 at Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene.

– Det innebærer at vi ikke kan ha egne kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner busser som er typegodkjente i EU, skrev Hareide i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Debatt: «I jakten på billig kollektivtransport, har bussen blitt en farlig arbeidsplass»

Krever fortgang

Etter regjeringsskiftet et halvt år senere, har tonen fra samferdselsdepartementet vært en annen. I januar i fjor sendte Statens vegvesen, på vegne av departementet ut på høring et forslag om å innføre krav om kollisjonssikkerhet for å beskytte sjåførene bedre.

Noen ny forskrift er ennå ikke på plass, ett år senere. Bransjen begynner å bli svært utålmodig.

I et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet, ber Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Spekter om et hastemøte med ministeren om saken.

Der pekes det på at Statens vegvesen i sin innstilling til ny forskrift om krav til universell utforming av busser, inkluderer krav til UNECE R-29 i forskriften, men at forskriften er foreslått innført først neste år.

UNECE R-29 er en felleseuropeisk standard som er påkrevd i lastebiler og som medfører at fronten på kjøretøyet skal tåle et kraftig sammenstøt forfra, og de seks bransjeorganisasjonene ønsker at forskriften kan bli innført langt tidligere enn neste sommer.

– Jeg forstår ikke hvorfor det skal gå så lang tid for å få innført en så presserende sak. Det har tatt uhorvelig lang tid, sier Dag-Einar Sivertsen

– Sendrektigheten vi har sett fra norske myndigheter har kostet menneskeliv, og vil fortsette å gjøre det om det ikke skjer noe snart. Alt vi har fått er unnskyldninger for hvorfor det ikke er blitt innført strengere krav. Det gjør meg kvalm, raser Sivertsen.

Aktuelt: Bussjåfør Johnny tror ikke de nye bussene hadde reddet livet til kollegaene

Håper på nye regler i år

Et krav om sikkerhet på linje med lastebiler finnes ikke for busser, der alt som «beskytter» bussjåførene er et skall av glassfiber i tillegg til ratt og dashbord.

Heller ikke airbag er det krav om for å beskytte sjåførene. I et leserinnlegg publisert på FriFagbevegelse 19. januar 2023, skriver bussjåfør og tillitsvalgt Ørjan Takle fra Bergen at «Resultatet har blitt at bussjåførene nå sitter beskyttet av lakk og plast, som er marginalt mer solid enn plasten i et yoghurtbeger».

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker ikke å kommentere direkte påstandene om at sommel med å innføre nasjonale sikkerhetskrav har kostet menneskeliv.

Men han understreker at dagens sikkerhetskrav til busser ikke er gode nok.

– Vi har derfor jobbet med Statens vegvesen og bussbransjen i lengre tid for innføring av nye sikkerhetskrav, forteller han.

Samferdselsminister håper det skal la seg gjøre å innføre nye sikkerhetskrav før den planlagte datoen 1. januar 2024.

Samferdselsminister håper det skal la seg gjøre å innføre nye sikkerhetskrav før den planlagte datoen 1. januar 2024.

Leif Martin Kirknes

Det forslaget har som nevnt vært på høring, og Nygård skriver at oppsummeringen av høringsrunden ble mottatt fra vegvesenet i oktober 2022.

– Saken er nå til avsluttende behandling i Samferdselsdepartementet, og vi forventer å ha behandlet den ferdig innen kort tid, bekrefter samferdselsministeren. 

Han avslører også at departementet ser på om det er mulig å gjøre de nye kravene gjeldende tidligere enn 1. januar 2024.

– Vi vil gå i dialog med leverandører av busser og de som bestiller busser, og vurdere mulighetene for å innføre endringene tidligere. Vi planlegger et snarlig møte med berørte aktører, skriver han. 

Nygård forteller videre at de nye reglene bare er et første skritt for bedret kollisjonssikkerhet i busser.

– Vi vil jobbe videre, både med å vurdere ytterligere skjerpede nasjonale krav og hvordan vi kan få større aksept internasjonalt for styrkede krav, avslutter han.

20.01.2023
12:57
25.01.2023 14:15



Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Guro Gulstuen Nordhagen

Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Anders Tøsse

Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen


Flere saker