JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Den 28. desember 2022 skjedde det igjen. En møteulykke mellom to busser kostet en bussjåfør livet. Det har skjedd flere ganger de siste årene.

Den 28. desember 2022 skjedde det igjen. En møteulykke mellom to busser kostet en bussjåfør livet. Det har skjedd flere ganger de siste årene.

Christoffer Andersen / NTB

Bussjåførene venter på nasjonale krav til sikkerhet

– Myndighetenes somling har kostet menneskeliv, mener Fellesforbundet

For flere år siden kom anbefalingen om strengere krav til sikkerheten rundt bussenes førerplass. Mens bussjåførene venter, har flere blitt drept i møteulykker.



20.01.2023
12:57
25.01.2023 14:15

roy@lomedia.no

Den 28. desember 2022, skjedde det igjen.

To busser kolliderte i en møteulykke i Fredrikstad, og en bussjåfør omkom da førerplassen hans ble trykket helt inn.

Tilsvarende ulykker har det vært flere av de siste årene, også med dødelig utfall.

– Har ikke skjedd en dritt

Statens havarikommisjon for transport anbefalte allerede i juni 2019 i sin rapport etter møteulykken mellom to busser i Ullensaker nord for Oslo, at man burde vurdere bruk av nasjonale forskrifter for å heve kollisjonssikkerheten i buss i Norge, samt at det ble satt krav til slik sikkerhet i nye bussanbud.

De nasjonale kravene lar vente på seg, mens samtlige fylker, med unntak av to, enten har innført strengere krav, eller kommer til å gjøre det i kommende anbudsutlysninger.

Det får tidligere bussjåfør, nå forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, til å se rødt.

– Hvordan kan sentrale myndigheter nekte å innføre krav, mens regionale myndigheter kan kreve akkurat det samme gjennom sine kollektivselskap, spør Sivertsen.

– I rapporten fra Havarikommisjonen etter ulykken i 2017 fikk vi klare anbefalinger om hva som burde gjøres. Siden har det ikke skjedd en dritt, tordner han.

Lenge pekte samferdselsmyndighetene nemlig på at Norge ikke kunne gjøre noe på eget initiativ.

Blant annet sa daværende samferdselsminister, Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti våren 2021 at Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene.

– Det innebærer at vi ikke kan ha egne kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner busser som er typegodkjente i EU, skrev Hareide i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Debatt: «I jakten på billig kollektivtransport, har bussen blitt en farlig arbeidsplass»

Krever fortgang

Etter regjeringsskiftet et halvt år senere, har tonen fra samferdselsdepartementet vært en annen. I januar i fjor sendte Statens vegvesen, på vegne av departementet ut på høring et forslag om å innføre krav om kollisjonssikkerhet for å beskytte sjåførene bedre.

Noen ny forskrift er ennå ikke på plass, ett år senere. Bransjen begynner å bli svært utålmodig.

I et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet, ber Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Spekter om et hastemøte med ministeren om saken.

Der pekes det på at Statens vegvesen i sin innstilling til ny forskrift om krav til universell utforming av busser, inkluderer krav til UNECE R-29 i forskriften, men at forskriften er foreslått innført først neste år.

UNECE R-29 er en felleseuropeisk standard som er påkrevd i lastebiler og som medfører at fronten på kjøretøyet skal tåle et kraftig sammenstøt forfra, og de seks bransjeorganisasjonene ønsker at forskriften kan bli innført langt tidligere enn neste sommer.

– Jeg forstår ikke hvorfor det skal gå så lang tid for å få innført en så presserende sak. Det har tatt uhorvelig lang tid, sier Dag-Einar Sivertsen

– Sendrektigheten vi har sett fra norske myndigheter har kostet menneskeliv, og vil fortsette å gjøre det om det ikke skjer noe snart. Alt vi har fått er unnskyldninger for hvorfor det ikke er blitt innført strengere krav. Det gjør meg kvalm, raser Sivertsen.

Aktuelt: Bussjåfør Johnny tror ikke de nye bussene hadde reddet livet til kollegaene

Håper på nye regler i år

Et krav om sikkerhet på linje med lastebiler finnes ikke for busser, der alt som «beskytter» bussjåførene er et skall av glassfiber i tillegg til ratt og dashbord.

Heller ikke airbag er det krav om for å beskytte sjåførene. I et leserinnlegg publisert på FriFagbevegelse 19. januar 2023, skriver bussjåfør og tillitsvalgt Ørjan Takle fra Bergen at «Resultatet har blitt at bussjåførene nå sitter beskyttet av lakk og plast, som er marginalt mer solid enn plasten i et yoghurtbeger».

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker ikke å kommentere direkte påstandene om at sommel med å innføre nasjonale sikkerhetskrav har kostet menneskeliv.

Men han understreker at dagens sikkerhetskrav til busser ikke er gode nok.

– Vi har derfor jobbet med Statens vegvesen og bussbransjen i lengre tid for innføring av nye sikkerhetskrav, forteller han.

Samferdselsminister håper det skal la seg gjøre å innføre nye sikkerhetskrav før den planlagte datoen 1. januar 2024.

Samferdselsminister håper det skal la seg gjøre å innføre nye sikkerhetskrav før den planlagte datoen 1. januar 2024.

Leif Martin Kirknes

Det forslaget har som nevnt vært på høring, og Nygård skriver at oppsummeringen av høringsrunden ble mottatt fra vegvesenet i oktober 2022.

– Saken er nå til avsluttende behandling i Samferdselsdepartementet, og vi forventer å ha behandlet den ferdig innen kort tid, bekrefter samferdselsministeren. 

Han avslører også at departementet ser på om det er mulig å gjøre de nye kravene gjeldende tidligere enn 1. januar 2024.

– Vi vil gå i dialog med leverandører av busser og de som bestiller busser, og vurdere mulighetene for å innføre endringene tidligere. Vi planlegger et snarlig møte med berørte aktører, skriver han. 

Nygård forteller videre at de nye reglene bare er et første skritt for bedret kollisjonssikkerhet i busser.

– Vi vil jobbe videre, både med å vurdere ytterligere skjerpede nasjonale krav og hvordan vi kan få større aksept internasjonalt for styrkede krav, avslutter han.

20.01.2023
12:57
25.01.2023 14:15



Mest lest

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million kroner i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

Foodora-ansatte vil ha budene fra konkurrenten inn i fagforeninga

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Helge Rønning Birkelund

Slik kommer ukrainske Viktoriia (32) seg ut i det norske arbeidslivet


Flere saker