JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollisjonssikkerhet for bussjåfører

EØS-avtalen hindrer norske krav til sikkerhet for bussjåførene, mener Knut Arild Hareide

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene så lenge bussene tilfredsstiller felleseuropeiske krav, er beskjeden fra samferdselsministeren.
DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

roy@lomedia.no

Det kommer fram i et svar på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet [ekstern lenke]. Magasinet for fagorganiserte har i flere runder skrevet om flere dødsulykker der bussjåfører har omkommet fordi førerplassen har vært dårlig beskyttet ved kollisjoner.

Med spørsmålet til Myrli, har saken også nådd Stortinget, men spørsmålet om det var aktuelt med en norsk standard på dette området, ble avvist av samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti.

– Norge er etter EØS-avtalen forpliktet til å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene – noe som innebærer at vi ikke kan ha egne kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner busser som er typegodkjente i EU. EU har ikke spesielle krav til frontbeskyttelse i buss, skriver Hareide i sitt svar.

Bakgrunn: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

(Saken fortsetter under bildet)

SER PÅ UNNTAK: Statens vegvesen og samferdselsdepartementet vil i løpet av året vurdere om det kan settes strengere krav til sjåførsikkerhet på busser som er går i løyvepliktig transport, opplyser Knut Arild Hareide.

SER PÅ UNNTAK: Statens vegvesen og samferdselsdepartementet vil i løpet av året vurdere om det kan settes strengere krav til sjåførsikkerhet på busser som er går i løyvepliktig transport, opplyser Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Han legger til at Statens vegvesen har tatt opp problemstillingen knyttet til beskyttelse av fører i buss internasjonalt i arbeidsgrupper som de deltar i.

– Ettersom det er relativt få ulykker av denne type internasjonalt, har vi imidlertid ikke fått de andre landene med på å utvikle nye krav til frontbeskyttelse i buss. Utarbeidelse av internasjonale krav på dette området synes derfor ikke å være en prioritert oppgave, da det er andre områder som har høyere prioritet når det gjelder tiltak for å forbedre sikkerheten i trafikken i andre land, fortsetter han.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil gi dyrere busser

Hareide peker på at det fra neste sommer vil komme krav om blant annet automatisk bremsesystem for turbusser. Han åpner imidlertid for at det kan settes strengere krav i busser som går i løyvemessig trafikk.

– Statens vegvesen vil i samarbeid med Samferdselsdepartementet i løpet av året vurdere om det kan innføres krav til at buss som brukes i løyvemessig trafikk skal ha ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon. En slik bestemmelse vil imidlertid gjøre bussen dyrere og utvalget av busser begrenses, da det ikke er alle bussprodusenter som leverer buss med ekstra forsterkning foran, står det i Hareides svar.

Mye lest: Kan arbeidsgivar ta delar av tipsen til tilsette? Denne rettssaka vil påverke heile bransjen

– Oser ikke handlekraft

Sverre Myrli er ikke videre imponert over svaret han har fått.

– Jeg har jo oppfattet samferdselsministeren om positivt til å sette strengere norske krav, men dette svaret oser jo ikke akkurat av handlekraft, sier Myrli.

Han mener det er merkelig at man kan være så passive samtidig som man har en nullvisjon om skadde og omkomne i trafikken.

– Det må jo selvsagt også gjelde yrkessjåførene, men når det gjelder bussene ser vi at sikkerheten for sjåførene har blitt dårligere og dårligere. Dette kan ikke vi som politikere slippe tak i, sier han.

Mye delt: Etter tre månader utan inntekt, kan polske Ryszard endeleg få korona-lønna inn på konto

(Saken fortsetter under bildet)

OPPSIKTSVEKKENDE: – Hvis ikke Norge kan stille nasjonale krav på sikkerheten til bussjåførene, er det oppsiktsvekkende, sier Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

OPPSIKTSVEKKENDE: – Hvis ikke Norge kan stille nasjonale krav på sikkerheten til bussjåførene, er det oppsiktsvekkende, sier Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

Helge Rønning Birkelund

Myrli viser til at innenfor EØS-avtalen er det mulig å stille strengere krav nasjonalt både når det gjelder miljø og sikkerhet.

– Hvis det ikke er mulig når det gjelder sikkerheten for bussjåfører, så er det i så fall veldig oppsiktsvekkende, og noe vi må komme til bunns i. Vi må finne ut hvilket handlingsrom vi har i Norge, sier Sverre Myrli.

Denne skaper debatt: Streik er ein av grunnane til at Norge er verdas beste land å bu i, meiner forfatter

Ulovlige anbud?

Også i Fellesforbundet blir svaret fra Hareide mottatt med undring, ikke minst siden statssekretæren i departementet for få uker siden sa nasjonale krav var under vurdering.

– Dette skurrer veldig. Tidligere har departementet sagt at det var fritt fram for fylkeskommunene å legge inn strengere krav til sikkerheten i sine anbudsutlysninger, men hvis EØS-avtalen hindrer Norge i å sette strengere krav, skulle man jo tro at anbudsutlysningene til fylkeskommunene også må være ulovlige i henhold til samme avtale, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Han mener svaret til Hareide viser at det må avklares hvilke muligheter Norge har på egen kjøl for å sikre sjåførene bedre ved kollisjoner.

(Saken fortsetter under bildet)

SKURRER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener svaret til Hareide gir helt andre signaler enn det som har kommet fra departementet tidligere. – Dette skurrer veldig, sier han.

SKURRER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener svaret til Hareide gir helt andre signaler enn det som har kommet fra departementet tidligere. – Dette skurrer veldig, sier han.

Håvard Sæbø

Sivertsen sier også at svaret tyder på at departementet ikke prioriterer bussjåførenes sikkerhet så høyt som de påstår.

– Når departementet uttaler seg så forskjellig med så kort mellomrom, kan det nesten virke som de driver ap med oss. Her virker det som om departementet gjør hva de kan for å tåkelegge. De gjemmer seg nok en gang bak EØS-avtalen og internasjonale reguleringer. Det kan bety at vi har betydelig lengre vei å gå enn vi håpet i denne saken, sier Dag-Einar Sivertsen.

– Dumper sikkerheten

Norsk Jernbaneforbund organiserer også mange bussjåfører, og leder Jane B. Sæthre, mener svaret fra Hareide viser at et regjeringsskifte er på høy tid.

– EUs transportpolitikk bidrar ikke bare til dumping av arbeidsvilkår, men også dumping av sikkerheten for både sjåfører og reisende. Når man ser en slik «blekkbuss» der bare frontruta beskytter sjåføren, så virker det som de har mista gangsynet når det gjelder sikkerheten. Den sittende regjeringa er på evig jakt etter økonomiske gevinster, men de billigste løsningene er sjelden bra nok. Derfor må vi håpe at en ny regjering til høsten kan gi oss en ny transportpolitikk, sier Jane B. Sæthre.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse