JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Kollisjonssikkerhet for bussjåfører

EØS-avtalen hindrer norske krav til sikkerhet for bussjåførene, mener Knut Arild Hareide

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene så lenge bussene tilfredsstiller felleseuropeiske krav, er beskjeden fra samferdselsministeren.



29.04.2021
15:01
29.04.2021 19:30

roy@lomedia.no

Det kommer fram i et svar på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet [ekstern lenke]. Magasinet for fagorganiserte har i flere runder skrevet om flere dødsulykker der bussjåfører har omkommet fordi førerplassen har vært dårlig beskyttet ved kollisjoner.

Med spørsmålet til Myrli, har saken også nådd Stortinget, men spørsmålet om det var aktuelt med en norsk standard på dette området, ble avvist av samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti.

– Norge er etter EØS-avtalen forpliktet til å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene – noe som innebærer at vi ikke kan ha egne kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner busser som er typegodkjente i EU. EU har ikke spesielle krav til frontbeskyttelse i buss, skriver Hareide i sitt svar.

Bakgrunn: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

(Saken fortsetter under bildet)

SER PÅ UNNTAK: Statens vegvesen og samferdselsdepartementet vil i løpet av året vurdere om det kan settes strengere krav til sjåførsikkerhet på busser som er går i løyvepliktig transport, opplyser Knut Arild Hareide.

SER PÅ UNNTAK: Statens vegvesen og samferdselsdepartementet vil i løpet av året vurdere om det kan settes strengere krav til sjåførsikkerhet på busser som er går i løyvepliktig transport, opplyser Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Han legger til at Statens vegvesen har tatt opp problemstillingen knyttet til beskyttelse av fører i buss internasjonalt i arbeidsgrupper som de deltar i.

– Ettersom det er relativt få ulykker av denne type internasjonalt, har vi imidlertid ikke fått de andre landene med på å utvikle nye krav til frontbeskyttelse i buss. Utarbeidelse av internasjonale krav på dette området synes derfor ikke å være en prioritert oppgave, da det er andre områder som har høyere prioritet når det gjelder tiltak for å forbedre sikkerheten i trafikken i andre land, fortsetter han.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil gi dyrere busser

Hareide peker på at det fra neste sommer vil komme krav om blant annet automatisk bremsesystem for turbusser. Han åpner imidlertid for at det kan settes strengere krav i busser som går i løyvemessig trafikk.

– Statens vegvesen vil i samarbeid med Samferdselsdepartementet i løpet av året vurdere om det kan innføres krav til at buss som brukes i løyvemessig trafikk skal ha ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon. En slik bestemmelse vil imidlertid gjøre bussen dyrere og utvalget av busser begrenses, da det ikke er alle bussprodusenter som leverer buss med ekstra forsterkning foran, står det i Hareides svar.

Mye lest: Kan arbeidsgivar ta delar av tipsen til tilsette? Denne rettssaka vil påverke heile bransjen

– Oser ikke handlekraft

Sverre Myrli er ikke videre imponert over svaret han har fått.

– Jeg har jo oppfattet samferdselsministeren om positivt til å sette strengere norske krav, men dette svaret oser jo ikke akkurat av handlekraft, sier Myrli.

Han mener det er merkelig at man kan være så passive samtidig som man har en nullvisjon om skadde og omkomne i trafikken.

– Det må jo selvsagt også gjelde yrkessjåførene, men når det gjelder bussene ser vi at sikkerheten for sjåførene har blitt dårligere og dårligere. Dette kan ikke vi som politikere slippe tak i, sier han.

Mye delt: Etter tre månader utan inntekt, kan polske Ryszard endeleg få korona-lønna inn på konto

(Saken fortsetter under bildet)

OPPSIKTSVEKKENDE: – Hvis ikke Norge kan stille nasjonale krav på sikkerheten til bussjåførene, er det oppsiktsvekkende, sier Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

OPPSIKTSVEKKENDE: – Hvis ikke Norge kan stille nasjonale krav på sikkerheten til bussjåførene, er det oppsiktsvekkende, sier Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

Helge Rønning Birkelund

Myrli viser til at innenfor EØS-avtalen er det mulig å stille strengere krav nasjonalt både når det gjelder miljø og sikkerhet.

– Hvis det ikke er mulig når det gjelder sikkerheten for bussjåfører, så er det i så fall veldig oppsiktsvekkende, og noe vi må komme til bunns i. Vi må finne ut hvilket handlingsrom vi har i Norge, sier Sverre Myrli.

Denne skaper debatt: Streik er ein av grunnane til at Norge er verdas beste land å bu i, meiner forfatter

Ulovlige anbud?

Også i Fellesforbundet blir svaret fra Hareide mottatt med undring, ikke minst siden statssekretæren i departementet for få uker siden sa nasjonale krav var under vurdering.

– Dette skurrer veldig. Tidligere har departementet sagt at det var fritt fram for fylkeskommunene å legge inn strengere krav til sikkerheten i sine anbudsutlysninger, men hvis EØS-avtalen hindrer Norge i å sette strengere krav, skulle man jo tro at anbudsutlysningene til fylkeskommunene også må være ulovlige i henhold til samme avtale, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Han mener svaret til Hareide viser at det må avklares hvilke muligheter Norge har på egen kjøl for å sikre sjåførene bedre ved kollisjoner.

(Saken fortsetter under bildet)

SKURRER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener svaret til Hareide gir helt andre signaler enn det som har kommet fra departementet tidligere. – Dette skurrer veldig, sier han.

SKURRER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener svaret til Hareide gir helt andre signaler enn det som har kommet fra departementet tidligere. – Dette skurrer veldig, sier han.

Håvard Sæbø

Sivertsen sier også at svaret tyder på at departementet ikke prioriterer bussjåførenes sikkerhet så høyt som de påstår.

– Når departementet uttaler seg så forskjellig med så kort mellomrom, kan det nesten virke som de driver ap med oss. Her virker det som om departementet gjør hva de kan for å tåkelegge. De gjemmer seg nok en gang bak EØS-avtalen og internasjonale reguleringer. Det kan bety at vi har betydelig lengre vei å gå enn vi håpet i denne saken, sier Dag-Einar Sivertsen.

– Dumper sikkerheten

Norsk Jernbaneforbund organiserer også mange bussjåfører, og leder Jane B. Sæthre, mener svaret fra Hareide viser at et regjeringsskifte er på høy tid.

– EUs transportpolitikk bidrar ikke bare til dumping av arbeidsvilkår, men også dumping av sikkerheten for både sjåfører og reisende. Når man ser en slik «blekkbuss» der bare frontruta beskytter sjåføren, så virker det som de har mista gangsynet når det gjelder sikkerheten. Den sittende regjeringa er på evig jakt etter økonomiske gevinster, men de billigste løsningene er sjelden bra nok. Derfor må vi håpe at en ny regjering til høsten kan gi oss en ny transportpolitikk, sier Jane B. Sæthre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.04.2021
15:01
29.04.2021 19:30



Mest lest

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

Google Street View

Forskningsansatt (58) ble nedbemannet etter 34 år i jobben – så saksøkte hun arbeidsgiveren

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Jan-Erik Østlie

Elbil, kontantstøtte og vindkraft: Her er sakene som skaper strid på Frps landsmøte


Flere saker