JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TIDSSPØRSMÅL: De siste årene har flere bussjåfører omkommet i frontkollisjoner. Uten sikrere busser er det bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke, mener Fellesforbundet.

TIDSSPØRSMÅL: De siste årene har flere bussjåfører omkommet i frontkollisjoner. Uten sikrere busser er det bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke, mener Fellesforbundet.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Enda en bussjåfør omkom i frontkollisjon:

Sikkerhet for bussjåfører: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

De fleste bussene i Norge beskytter ikke sjåførene godt nok ved kollisjoner. I mars omkom en bussjåfør i en møteulykke. Frykten er at enda flere sjåfører vil bli kvestet og drept før sikkerheten skjerpes.

12.04.2021
12:14
13.04.2021 09:12

roy@lomedia.no

– Vi kan ikke sitte og vente på flere dødsulykker før det skjer noe, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, til Magasinet for fagorganiserte.

I november 2017 omkom en bussjåfør i en frontkollisjon med en annen buss, der begge kjøretøyene så vidt kjørte i 30 km/t. I juni i fjor omkom en bussjåfør og føreren av en elbil i en frontkollisjon i Bergen, og så sent som 11. mars i år omkom en bussjåfør i en frontkollisjon med en annen buss på Stange i Innlandet fylke.

I alle ulykkene har fronten på bussen blitt trykket langt inn mot bussjåføren, og rapporten etter ulykken i 2017 konkluderte med at både lastebiler og personbiler har bedre kollisjonssikkerhet enn busser.

Tidsspørsmål før neste ulykke

Tidligere har samferdselsdepartementet henvist til felleseuropeiske regler og selskapene som lyser ut anbud for bussbransjen, for hvilke sikkerhetskrav som skal gjelde. Det kan ikke myndighetene gjemme seg bak lenger, mener Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og NHO Transport. Rett etter påske sendte de tre organisasjonene et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide, og ba om fortgang i arbeidet med å få på plass strengere krav.

– Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, og vi kan ikke leve med en strategi som tilsynelatende bunner i et «håp» om at det ikke skal skje flere ulykker. Det er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke kan dukke opp. Nå er det på høy tid at departementet ikke bare sier at de prioriterer dette arbeidet, men faktisk gjør noe. Vi føler at det går altfor tregt, sier Dag-Einar Sivertsen.

– Nå må Norge gå foran og vise at vi skal ha det beste sikkerhetsutstyret som er tilgjengelig, også for bussførere. Vi må tørre å stille krav nasjonalt, samtidig som vi jobber parallelt med det internasjonale arbeidet, fortsetter han.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

(Saken fortsetter under bildet)

VET NOK: – Vi trenger ikke nye rapporter om bussulykker. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet. Han er selv tidligere bussjåfør.

VET NOK: – Vi trenger ikke nye rapporter om bussulykker. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet. Han er selv tidligere bussjåfør.

Roy Ervin Solstad

Savner fremdrift

Han er krystallklar på hva han mener om samferdselsmyndighetene dersom de nok en gang fraskriver seg ansvaret.

– Vi er ikke uenige i at det beste ville vært å få på plass nye internasjonale standarder, men om departementet svarer det samme som sist, viser det etter vårt syn bare at de ikke er så interessert i dette problemet som de påstår. Nå må de signalisere at nye sikkerhetskrav må på plass så fort som mulig. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, og har ikke tid til å vente på flere ulykker eller ulykkesrapporter. Bussene må bli sikrere, og det kan ikke myndighetene lukke øynene for, påpeker han.

– Er det så ille at myndighetene sitter med blod på hendene i denne saken?

– Nei, et så sterkt uttrykk vil jeg ikke bruke, men vi savner fremdrift. Vi kan ikke bare sitte og vente på flere dødsulykker før det skjer noe, sier Dag-Einar Sivertsen.

Les også: Ulykken i Bergen skremmer Fellesforbundet: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

Viktig med forbedringer

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, kan ikke berolige verken bussjåfører eller Fellesforbundet med at nye strengere nasjonale regler er rett rundt hjørnet.

– Statens vegvesen jobber med oppfølgingen av tilråding fra Statens havarikommisjon, om å vurdere bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge. Det er imidlertid for tidlig å si noe konkret om når dette arbeidet vil kunne være ferdigstilt, skriver hun i en epost.

Noresjø er imidlertid enig i at sikkerheten for sjåfører ved kollisjoner, er for dårlig. Hun peker på at internasjonale krav kollisjonssikkerhet for andre kjøretøy har blitt styrket sammenlignet med kravene til busser, men at nye om automatiske nødbremser på busser, som innføres neste sommer, vil kunne redusere kraften i kollisjoner.

– Det er likevel dessverre slik at regelverket ikke har fått større forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter sjåførplassen i busser. Som vi har sett av ulykkesbildet, er det viktig å få på plass slike forbedringer, understreker hun.

Les også: Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud

INGEN HJELP Å FÅ: – Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss, skriver statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

INGEN HJELP Å FÅ: – Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss, skriver statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Torbjørn Tandberg

Internasjonal motstand

Statssekretæren legger til at bedre kollisjonssikkerhet for bussjåførene kan legges inn som særskilte krav i anbudene fylkeskommunene utlyser.

– Enkelte fylker har nå større oppmerksomhet om dette, men samtidig ser jeg at det er potensial for langt større bevissthet om denne utfordringen hos fylkene, med deres ansvar for denne delen av kollektivtransporten, skriver Noresjø.

Noen internasjonal drahjelp for å få på plass strengere regler, ser langt vanskeligere ut å få, forteller hun.

– Som en del av Statens havarikommisjons tilråding har Statens vegvesen igjen tatt denne utfordringen opp i FN-systemet – i World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations – med ønske om strengere internasjonal regulering av kollisjonssikkerhet for buss. Dessverre så langt uten gjennomslag.

– Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss. Dette er vi selvfølgelig helt uenig i, men her er det 60 land som skal bli enige om prioriteringene for arbeidet i UNECE, forklarer Ingelin Noresjø.

Aktuelt: Lønnsoppgjøret: LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet

12.04.2021
12:14
13.04.2021 09:12



Mest lest

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen


Flere saker