TIDSSPØRSMÅL: De siste årene har flere bussjåfører omkommet i frontkollisjoner. Uten sikrere busser er det bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke, mener Fellesforbundet.
Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad
Enda en bussjåfør omkom i frontkollisjon:
Sikkerhet for bussjåfører: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet
De fleste bussene i Norge beskytter ikke sjåførene godt nok ved kollisjoner. I mars omkom en bussjåfør i en møteulykke. Frykten er at enda flere sjåfører vil bli kvestet og drept før sikkerheten skjerpes.
roy@lomedia.no
– Vi kan ikke sitte og vente på flere dødsulykker før det skjer noe, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, til Magasinet for fagorganiserte.
I november 2017 omkom en bussjåfør i en frontkollisjon med en annen buss, der begge kjøretøyene så vidt kjørte i 30 km/t. I juni i fjor omkom en bussjåfør og føreren av en elbil i en frontkollisjon i Bergen, og så sent som 11. mars i år omkom en bussjåfør i en frontkollisjon med en annen buss på Stange i Innlandet fylke.
I alle ulykkene har fronten på bussen blitt trykket langt inn mot bussjåføren, og rapporten etter ulykken i 2017 konkluderte med at både lastebiler og personbiler har bedre kollisjonssikkerhet enn busser.
Tidsspørsmål før neste ulykke
Tidligere har samferdselsdepartementet henvist til felleseuropeiske regler og selskapene som lyser ut anbud for bussbransjen, for hvilke sikkerhetskrav som skal gjelde. Det kan ikke myndighetene gjemme seg bak lenger, mener Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og NHO Transport. Rett etter påske sendte de tre organisasjonene et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide, og ba om fortgang i arbeidet med å få på plass strengere krav.
– Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, og vi kan ikke leve med en strategi som tilsynelatende bunner i et «håp» om at det ikke skal skje flere ulykker. Det er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke kan dukke opp. Nå er det på høy tid at departementet ikke bare sier at de prioriterer dette arbeidet, men faktisk gjør noe. Vi føler at det går altfor tregt, sier Dag-Einar Sivertsen.
– Nå må Norge gå foran og vise at vi skal ha det beste sikkerhetsutstyret som er tilgjengelig, også for bussførere. Vi må tørre å stille krav nasjonalt, samtidig som vi jobber parallelt med det internasjonale arbeidet, fortsetter han.
Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant
(Saken fortsetter under bildet)
VET NOK: – Vi trenger ikke nye rapporter om bussulykker. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet. Han er selv tidligere bussjåfør.
Roy Ervin Solstad
Savner fremdrift
Han er krystallklar på hva han mener om samferdselsmyndighetene dersom de nok en gang fraskriver seg ansvaret.
– Vi er ikke uenige i at det beste ville vært å få på plass nye internasjonale standarder, men om departementet svarer det samme som sist, viser det etter vårt syn bare at de ikke er så interessert i dette problemet som de påstår. Nå må de signalisere at nye sikkerhetskrav må på plass så fort som mulig. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, og har ikke tid til å vente på flere ulykker eller ulykkesrapporter. Bussene må bli sikrere, og det kan ikke myndighetene lukke øynene for, påpeker han.
– Er det så ille at myndighetene sitter med blod på hendene i denne saken?
– Nei, et så sterkt uttrykk vil jeg ikke bruke, men vi savner fremdrift. Vi kan ikke bare sitte og vente på flere dødsulykker før det skjer noe, sier Dag-Einar Sivertsen.
Viktig med forbedringer
Statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, kan ikke berolige verken bussjåfører eller Fellesforbundet med at nye strengere nasjonale regler er rett rundt hjørnet.
– Statens vegvesen jobber med oppfølgingen av tilråding fra Statens havarikommisjon, om å vurdere bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge. Det er imidlertid for tidlig å si noe konkret om når dette arbeidet vil kunne være ferdigstilt, skriver hun i en epost.
Noresjø er imidlertid enig i at sikkerheten for sjåfører ved kollisjoner, er for dårlig. Hun peker på at internasjonale krav kollisjonssikkerhet for andre kjøretøy har blitt styrket sammenlignet med kravene til busser, men at nye om automatiske nødbremser på busser, som innføres neste sommer, vil kunne redusere kraften i kollisjoner.
– Det er likevel dessverre slik at regelverket ikke har fått større forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter sjåførplassen i busser. Som vi har sett av ulykkesbildet, er det viktig å få på plass slike forbedringer, understreker hun.
Les også: Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud
INGEN HJELP Å FÅ: – Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss, skriver statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, i en epost til Magasinet for fagorganiserte.
Torbjørn Tandberg
Internasjonal motstand
Statssekretæren legger til at bedre kollisjonssikkerhet for bussjåførene kan legges inn som særskilte krav i anbudene fylkeskommunene utlyser.
– Enkelte fylker har nå større oppmerksomhet om dette, men samtidig ser jeg at det er potensial for langt større bevissthet om denne utfordringen hos fylkene, med deres ansvar for denne delen av kollektivtransporten, skriver Noresjø.
Noen internasjonal drahjelp for å få på plass strengere regler, ser langt vanskeligere ut å få, forteller hun.
– Som en del av Statens havarikommisjons tilråding har Statens vegvesen igjen tatt denne utfordringen opp i FN-systemet – i World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations – med ønske om strengere internasjonal regulering av kollisjonssikkerhet for buss. Dessverre så langt uten gjennomslag.
– Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss. Dette er vi selvfølgelig helt uenig i, men her er det 60 land som skal bli enige om prioriteringene for arbeidet i UNECE, forklarer Ingelin Noresjø.
Aktuelt: Lønnsoppgjøret: LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard