JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TIDSSPØRSMÅL: De siste årene har flere bussjåfører omkommet i frontkollisjoner. Uten sikrere busser er det bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke, mener Fellesforbundet.

TIDSSPØRSMÅL: De siste årene har flere bussjåfører omkommet i frontkollisjoner. Uten sikrere busser er det bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke, mener Fellesforbundet.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Enda en bussjåfør omkom i frontkollisjon:

Sikkerhet for bussjåfører: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

De fleste bussene i Norge beskytter ikke sjåførene godt nok ved kollisjoner. I mars omkom en bussjåfør i en møteulykke. Frykten er at enda flere sjåfører vil bli kvestet og drept før sikkerheten skjerpes.



12.04.2021
12:14
13.04.2021 09:12

roy@lomedia.no

– Vi kan ikke sitte og vente på flere dødsulykker før det skjer noe, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, til Magasinet for fagorganiserte.

I november 2017 omkom en bussjåfør i en frontkollisjon med en annen buss, der begge kjøretøyene så vidt kjørte i 30 km/t. I juni i fjor omkom en bussjåfør og føreren av en elbil i en frontkollisjon i Bergen, og så sent som 11. mars i år omkom en bussjåfør i en frontkollisjon med en annen buss på Stange i Innlandet fylke.

I alle ulykkene har fronten på bussen blitt trykket langt inn mot bussjåføren, og rapporten etter ulykken i 2017 konkluderte med at både lastebiler og personbiler har bedre kollisjonssikkerhet enn busser.

Tidsspørsmål før neste ulykke

Tidligere har samferdselsdepartementet henvist til felleseuropeiske regler og selskapene som lyser ut anbud for bussbransjen, for hvilke sikkerhetskrav som skal gjelde. Det kan ikke myndighetene gjemme seg bak lenger, mener Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og NHO Transport. Rett etter påske sendte de tre organisasjonene et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide, og ba om fortgang i arbeidet med å få på plass strengere krav.

– Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, og vi kan ikke leve med en strategi som tilsynelatende bunner i et «håp» om at det ikke skal skje flere ulykker. Det er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før neste dødsulykke kan dukke opp. Nå er det på høy tid at departementet ikke bare sier at de prioriterer dette arbeidet, men faktisk gjør noe. Vi føler at det går altfor tregt, sier Dag-Einar Sivertsen.

– Nå må Norge gå foran og vise at vi skal ha det beste sikkerhetsutstyret som er tilgjengelig, også for bussførere. Vi må tørre å stille krav nasjonalt, samtidig som vi jobber parallelt med det internasjonale arbeidet, fortsetter han.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

(Saken fortsetter under bildet)

VET NOK: – Vi trenger ikke nye rapporter om bussulykker. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet. Han er selv tidligere bussjåfør.

VET NOK: – Vi trenger ikke nye rapporter om bussulykker. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet. Han er selv tidligere bussjåfør.

Roy Ervin Solstad

Savner fremdrift

Han er krystallklar på hva han mener om samferdselsmyndighetene dersom de nok en gang fraskriver seg ansvaret.

– Vi er ikke uenige i at det beste ville vært å få på plass nye internasjonale standarder, men om departementet svarer det samme som sist, viser det etter vårt syn bare at de ikke er så interessert i dette problemet som de påstår. Nå må de signalisere at nye sikkerhetskrav må på plass så fort som mulig. Vi vet mer enn nok om hvor dårlig sikkerheten er for sjåførene, og har ikke tid til å vente på flere ulykker eller ulykkesrapporter. Bussene må bli sikrere, og det kan ikke myndighetene lukke øynene for, påpeker han.

– Er det så ille at myndighetene sitter med blod på hendene i denne saken?

– Nei, et så sterkt uttrykk vil jeg ikke bruke, men vi savner fremdrift. Vi kan ikke bare sitte og vente på flere dødsulykker før det skjer noe, sier Dag-Einar Sivertsen.

Les også: Ulykken i Bergen skremmer Fellesforbundet: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

Viktig med forbedringer

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, kan ikke berolige verken bussjåfører eller Fellesforbundet med at nye strengere nasjonale regler er rett rundt hjørnet.

– Statens vegvesen jobber med oppfølgingen av tilråding fra Statens havarikommisjon, om å vurdere bruk av nasjonale forskrifter som grunnlag for å heve kollisjonssikkerheten i buss i løyvepliktig transport i Norge. Det er imidlertid for tidlig å si noe konkret om når dette arbeidet vil kunne være ferdigstilt, skriver hun i en epost.

Noresjø er imidlertid enig i at sikkerheten for sjåfører ved kollisjoner, er for dårlig. Hun peker på at internasjonale krav kollisjonssikkerhet for andre kjøretøy har blitt styrket sammenlignet med kravene til busser, men at nye om automatiske nødbremser på busser, som innføres neste sommer, vil kunne redusere kraften i kollisjoner.

– Det er likevel dessverre slik at regelverket ikke har fått større forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter sjåførplassen i busser. Som vi har sett av ulykkesbildet, er det viktig å få på plass slike forbedringer, understreker hun.

Les også: Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud

INGEN HJELP Å FÅ: – Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss, skriver statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

INGEN HJELP Å FÅ: – Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss, skriver statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Torbjørn Tandberg

Internasjonal motstand

Statssekretæren legger til at bedre kollisjonssikkerhet for bussjåførene kan legges inn som særskilte krav i anbudene fylkeskommunene utlyser.

– Enkelte fylker har nå større oppmerksomhet om dette, men samtidig ser jeg at det er potensial for langt større bevissthet om denne utfordringen hos fylkene, med deres ansvar for denne delen av kollektivtransporten, skriver Noresjø.

Noen internasjonal drahjelp for å få på plass strengere regler, ser langt vanskeligere ut å få, forteller hun.

– Som en del av Statens havarikommisjons tilråding har Statens vegvesen igjen tatt denne utfordringen opp i FN-systemet – i World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations – med ønske om strengere internasjonal regulering av kollisjonssikkerhet for buss. Dessverre så langt uten gjennomslag.

– Land som Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Australia, Tyskland og Frankrike mener dessverre at det er for få ulykker av denne typen til å kunne rettferdiggjøre harmoniserte og strengere krav til frontbeskyttelse i buss. Dette er vi selvfølgelig helt uenig i, men her er det 60 land som skal bli enige om prioriteringene for arbeidet i UNECE, forklarer Ingelin Noresjø.

Aktuelt: Lønnsoppgjøret: LO og NHO er enige om årets lønnstillegg. Dette ble resultatet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.04.2021
12:14
13.04.2021 09:12



Mest lest

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

Brian Cliff Olguin

Monica påpekte feil og stilte spørsmål til sjefen. Så ble hun truet til å si opp

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Emmie Olivia Kristiansen

Det siste året har Ronja (29) søkt på 379 jobber, men fått avslag på samtlige: – Jeg har følt meg verdiløs

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Privat

Ragnar har vært sykmeldt i snart ett år – venter fremdeles på sykepenger fra Nav

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Frp-landsmøtet «vedtok» å øke lønna for sykepleiere: – Ganske uvanlig, mener Fafo-forsker

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

Martin Guttormsen Slørdal

Vinmonopol-ansatte får betalt for rekordår

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Jan-Erik Østlie

Opprykk for SV. Nå er partiet større enn Frp. Det gir solid rødgrønt flertall

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

Tormod Ytrehus

Mange lokkes av norsk lønn, men Egle og Mindaugas ville ha mer fritid

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Jan-Erik Østlie

Acer opp i Stortinget på nytt: – Det er nok omkamper nå, mener LO-topp

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste  digitale representantskapsmøte i LO.

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste digitale representantskapsmøte i LO.

Jan-Erik Østlie

Lønnsøkning for LO-ledelsen

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

Merete Jansen

Statsansatte henter fram streikevestene. Her er første streikeuttak

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Leif Martin Kirknes og Jan-Erik Østli

Ap og Sp jevnstore blant Fellesforbundets medlemmer

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Tormod Ytrehus

Regjeringen vil halvere permitteringstiden – tross anslag om høy ledighet

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

Dorthe Karlsen

– Mer vei for pengene om Statens vegvesen får tilbake ansvar for drift og vedlikehold, mener tillitsvalgt

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

Ole Palmstrøm

MDG ber SV betale tilbake pengene fra LO. – Faller meg ikke inn, svarer SV-lederen

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Erlend Angelo

Kan man virkelig avskaffe stoppeklokkeomsorg? Her er de ulike erfaringene fra Oslo

Kommentar

Tormod Ytrehus

«Vi kan få en ungdomsgenerasjon som blir rammet for livet», skriver Svein-Yngve Madssen

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Sissel M. Rasmussen

Sjøfolk er lei av å bo på karantenehotell. Nå raser de mot nye regler fra regjeringen

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

LO frykter revidert budsjett er politisk spill. Arbeidsminister Isaksen benekter det

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Erlend Angelo

Arbeidsledig? Her er karriererådgiverens 10 tips


Flere saker