JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.

DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.

Foto: Terje Bringsvor Nilsen/Fanaposten / NTB scanpix

Sikkerhet bak rattet:

Ulykken i Bergen skremmer Fellesforbundet: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

To personer døde da en elbil kolliderte med en buss i Bergen forrige uke. Nå vurderer transportarbeiderforeninga å streike for å sikre bussjåførenes sikkerhet.



22.06.2020
13:33
01.07.2020 10:40

roy@lomedia.no

Det var på morgenen tirsdag 16. juni en elbil og en buss kolliderte på Sørås i Bergen. To 19-åringer satt i elbilen, mens bussen ikke hadde passasjerer. Både bussjåføren og en av 19-åringene omkom i ulykken.

Lavere sikkerhet i buss

Det er ikke mer enn ett år siden en rapport fra Statens havarikommisjon for transport avdekket hvor dårlig sikkerheten er for bussjåfører. Rapporten ble laget etter en kollisjon mellom to busser mellom Lillestrøm og Gardermoen der en sjåfør ble drept og en ble kvestet for livet.

«Undersøkelsen har vist at kravene til kollisjonssikkerhet i slike typer busser er lave i forhold til andre kjøretøygrupper», konkluderer rapporten.

Magasinet for fagorganiserte kunne i fjor høst avsløre at anbudene for kollektivtransport ikke inneholdt noen punkter om sjåførsikkerhet. Samtidig pekte både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden på at sikkerheten var for dårlig.

Sikkerhetssystemer finnes

Det samme sa Samferdselsdepartementet, men ifølge Fellesforbundet viser ulykken i Bergen at sikkerheten for sjåførene er akkurat like dårlig som før.

– Å sitte bak et bussratt er ikke så trygt som mange tror, men det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene. De må kreve slike systemer, for det kommer flere kollisjoner, sier Per Ole Melgård, bussjåfør og leder av Fellesforbundets bransjeråd for buss.

Kan ikke skylde på Europa

I fjor høst pekte både NHO og regjeringen på at det ville være vanskelig å lage særnorske regler for kollisjonssikkerhet, og at arbeidet måtte gjøres på et høyere nivå for å få på plass felleseuropeiske regler.

Forbundssekretær i Fellesforbundet og tidligere bussjåfør Dag-Einar Sivertsen, mener derimot at enda en dødsulykke taler for at man ikke kan vente på Europa.

– Nå er det nok. Vi kan ikke la politiske miljøer gjemme seg bak det som kommer fra EU. Nå må man ta sikkerhetsarbeidet på alvor ved å etablere klare nasjonale regler, sier Sivertsen.

• Den lille elbilen smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud

Har mistet innflytelse

Reglene mener han må utformes slik at de som utlyser anbud krever de best tilgjengelige sikkerhetssystemene for sjåførene.

– Det er ingen som vil stoppe et bestillerselskap fra å stille strengere krav, så heller ikke de kan unnskylde seg med det felleseuropeiske regelverket, påpeker Sivertsen.

Han tror mye kunne vært unngått dersom sjåførene sine tillitsvalgte og verneombud hadde fått delta i diskusjonene før anbudspapirene ble skrevet.

– Tidligere var sjåførene med på å diskutere hva som burde kjøpes inn av busser, og hvordan de burde utstyres. Nå gjøres det lenge før verneombud og tillitsvalgte kommer inn i bildet. Det skjer ikke før de fylkeskommunale selskapene har valgt en operatør. Da er det for sent å påvirke, sier han.

Bussjåføren får bot når skolebarna dropper beltet. Han prioriterer å følge med på veien

Skyver fra seg ansvaret

I Vestnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet er det rundt 700 bussjåfører. Leder Roger Moum sier det virker som mange av de fylkeskommunale kollektivselskapene overlater til operatørene å bestille busser med mer sikkerhetsutstyr enn minimumskravet.

– De skyver fra seg ansvaret. Ekstra sikkerhet koster, og de som legger inn anbud med sikrere busser, vil ikke få anbudet. Da velges i stedet et billigere anbud, sier Moum.

Han forteller at de nå vurderer en politisk streik for å få fylkespolitikerne til å våkne.

– Målet vårt er å få på plass bedre sjåførsikkerhet i anbudsprosessene. Så langt har det imidlertid bare vært tomme ord. Vi vurderer politisk streik som et alternativ dersom vi ikke får lovnader fra fylkespolitikerne, sier Roger Moum.

Ingen quick fix

Noen bedring av sikkerheten tror i hvert fall Per Ole Melgård det blir vanskelig å få på kort sikt.

– Det er vanskelig med en quick fix, så dessverre må nok sjåførene avfinne seg med at sikkerheten er som den er, inntil de får nye og sikrere busser. En kufanger på fronten av bussene kunne sikkert hjulpet noe, men det ville vært farlig for myke trafikanter. Bussjåførene burde vært involvert tidlig i anbudsprosessene. Da kunne vi kanskje fått sikrere busser. Nå er vi prisgitt det andre har bestemt for oss, sier Per Ole Melgård.

22.06.2020
13:33
01.07.2020 10:40



Mest lest

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Hanna Skotheim

Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

Jan-Erik Østlie

Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter

Berit Roald / NTB

Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Colourbox

Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene

Michael Ulriksen

Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Helge Rønning Birkelund

Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om seksuell trakassering: – Jeg følte meg fanga

Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix

Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Morten Hansen

Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Erlend Angelo

Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen

Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang

Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.

Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.

Bane NOR

Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil

Anita Arntzen

500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.

Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.

Eilin Lindvoll / Dagsavisen

Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Jan-Erik Østlie

Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch

Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.

Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir

Håvard Sæbø

Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille


Flere saker