DØDSULYKKE: Bussjåføren og en av de to i den andre involverte bilen omkom i ulykken på Sørås i Bergen i forrige uke.
Foto: Terje Bringsvor Nilsen/Fanaposten / NTB scanpix
Sikkerhet bak rattet:
Ulykken i Bergen skremmer Fellesforbundet: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr
To personer døde da en elbil kolliderte med en buss i Bergen forrige uke. Nå vurderer transportarbeiderforeninga å streike for å sikre bussjåførenes sikkerhet.
roy@lomedia.no
Det var på morgenen tirsdag 16. juni en elbil og en buss kolliderte på Sørås i Bergen. To 19-åringer satt i elbilen, mens bussen ikke hadde passasjerer. Både bussjåføren og en av 19-åringene omkom i ulykken.
Lavere sikkerhet i buss
Det er ikke mer enn ett år siden en rapport fra Statens havarikommisjon for transport avdekket hvor dårlig sikkerheten er for bussjåfører. Rapporten ble laget etter en kollisjon mellom to busser mellom Lillestrøm og Gardermoen der en sjåfør ble drept og en ble kvestet for livet.
«Undersøkelsen har vist at kravene til kollisjonssikkerhet i slike typer busser er lave i forhold til andre kjøretøygrupper», konkluderer rapporten.
Magasinet for fagorganiserte kunne i fjor høst avsløre at anbudene for kollektivtransport ikke inneholdt noen punkter om sjåførsikkerhet. Samtidig pekte både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden på at sikkerheten var for dårlig.
Sikkerhetssystemer finnes
Det samme sa Samferdselsdepartementet, men ifølge Fellesforbundet viser ulykken i Bergen at sikkerheten for sjåførene er akkurat like dårlig som før.
– Å sitte bak et bussratt er ikke så trygt som mange tror, men det finnes sikkerhetssystemer som kunne beskyttet sjåførene ved kollisjoner. Det må vi få ut informasjon om til de som skriver anbudspapirene. De må kreve slike systemer, for det kommer flere kollisjoner, sier Per Ole Melgård, bussjåfør og leder av Fellesforbundets bransjeråd for buss.
Kan ikke skylde på Europa
I fjor høst pekte både NHO og regjeringen på at det ville være vanskelig å lage særnorske regler for kollisjonssikkerhet, og at arbeidet måtte gjøres på et høyere nivå for å få på plass felleseuropeiske regler.
Forbundssekretær i Fellesforbundet og tidligere bussjåfør Dag-Einar Sivertsen, mener derimot at enda en dødsulykke taler for at man ikke kan vente på Europa.
– Nå er det nok. Vi kan ikke la politiske miljøer gjemme seg bak det som kommer fra EU. Nå må man ta sikkerhetsarbeidet på alvor ved å etablere klare nasjonale regler, sier Sivertsen.
• Den lille elbilen smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud
Har mistet innflytelse
Reglene mener han må utformes slik at de som utlyser anbud krever de best tilgjengelige sikkerhetssystemene for sjåførene.
– Det er ingen som vil stoppe et bestillerselskap fra å stille strengere krav, så heller ikke de kan unnskylde seg med det felleseuropeiske regelverket, påpeker Sivertsen.
Han tror mye kunne vært unngått dersom sjåførene sine tillitsvalgte og verneombud hadde fått delta i diskusjonene før anbudspapirene ble skrevet.
– Tidligere var sjåførene med på å diskutere hva som burde kjøpes inn av busser, og hvordan de burde utstyres. Nå gjøres det lenge før verneombud og tillitsvalgte kommer inn i bildet. Det skjer ikke før de fylkeskommunale selskapene har valgt en operatør. Da er det for sent å påvirke, sier han.
• Bussjåføren får bot når skolebarna dropper beltet. Han prioriterer å følge med på veien
Skyver fra seg ansvaret
I Vestnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet er det rundt 700 bussjåfører. Leder Roger Moum sier det virker som mange av de fylkeskommunale kollektivselskapene overlater til operatørene å bestille busser med mer sikkerhetsutstyr enn minimumskravet.
– De skyver fra seg ansvaret. Ekstra sikkerhet koster, og de som legger inn anbud med sikrere busser, vil ikke få anbudet. Da velges i stedet et billigere anbud, sier Moum.
Han forteller at de nå vurderer en politisk streik for å få fylkespolitikerne til å våkne.
– Målet vårt er å få på plass bedre sjåførsikkerhet i anbudsprosessene. Så langt har det imidlertid bare vært tomme ord. Vi vurderer politisk streik som et alternativ dersom vi ikke får lovnader fra fylkespolitikerne, sier Roger Moum.
Ingen quick fix
Noen bedring av sikkerheten tror i hvert fall Per Ole Melgård det blir vanskelig å få på kort sikt.
– Det er vanskelig med en quick fix, så dessverre må nok sjåførene avfinne seg med at sikkerheten er som den er, inntil de får nye og sikrere busser. En kufanger på fronten av bussene kunne sikkert hjulpet noe, men det ville vært farlig for myke trafikanter. Bussjåførene burde vært involvert tidlig i anbudsprosessene. Da kunne vi kanskje fått sikrere busser. Nå er vi prisgitt det andre har bestemt for oss, sier Per Ole Melgård.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om seksuell trakassering: – Jeg følte meg fanga
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Anita Arntzen
500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir
Håvard Sæbø