JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Personvern

– Nav har rotet bort hele livshistorien min

Nav klarer ikke å gjøre rede for hvor det er blitt av mange hundre sider med personopplysninger de skal ha sendt i posten til Daniel.
– Jeg synes det er graverende at det samme som skjedde i 2020, skjer på nytt.

– Jeg synes det er graverende at det samme som skjedde i 2020, skjer på nytt.

Merete Jansen

Saken oppsummert

merete.jansen@lomedia.no

Daniel har gjennom flere år hatt kontakt med Nav i forbindelse med vanlig sykefravær, barnefødsler og permisjoner.

Oslo-mannen, som ikke vil at vi bruker etternavnet, har i tillegg hatt alvorlige helseutfordringer en periode.

I vår ba han Nav sende ham en kopi av alle dokumenter der saken hans er nevnt.

Dette hadde flere ledere i Nav selv foreslått i et møte om et tidligere personvernbrudd. Som respons kom det en stor bunke dokumenter i posten, vekten viste 1,2 kg

Men langt over halvparten manglet – og Nav har ikke klart å gi ham noen forklaring på hvor resten har blitt av.

Mulige årsaker Daniel er presentert for, er at papirene kan ha blitt sendt i posten til noen andre, eller at de har blitt borte på trykkeriet som fikk oppdraget med å skrive dem ut.

Eventuelt at det har skjedd en feil i datasystemene.

Nav utelukker ikke feil

Når FriFagbevegelse ber Nav om en forklaring, svarer direktør for Nav kontaktsenter, Jørn Torbergsen, at de mener det er mest sannsynlig at dokumentene har blitt makulert.

– Underleverandøren har instruks om å makulere dokumenter de ikke vet hvor skal. Dette er av personvernhensyn. Her kan det ha skjedd en menneskelig feil ved at «bunke 2» etter utskrift har manglet mottaker-adresse, skriver han.

Torbergsen kan imidlertid ikke garantere at det er dette som har skjedd.

– Dessverre er det ikke mulig å spore en slik enkelthendelse i systemet, ettersom den foregår manuelt.

– Vi kan derfor ikke si helt sikkert at det er dette som har skjedd, og heller ikke utelukke at pakken kan ha blitt borte i posten

Ikke første gang

I juni skrev FriFagbevegelse om at Daniel hadde mottatt en minnepinne fra Nav som inneholdt sensitive opplysninger om en lang rekke personer han ikke kjenner. Med fullt navn og adresse og hele personnummeret. Noen ganger også med opplysninger om hvilke ytelser de mottar fra Nav, blant annet om de er uføre.

Den gang understreket Datatilsynet at en etat som forvalter sensitiv informasjon om store deler av befolkningen, må ha svært gode rutiner for hvordan den informasjonen deles.

Det er heller ikke første gang at Nav rotet bort deler av Daniels høyst personlig opplysninger; I 2020 kom en annen stor bunke dokumenter på avveie, også da uten at sendingen kunne spores.

Daniel mener at med en ny «tabbe» i 2025 på toppen av de forrige, illustrerer dette at Nav ikke har kontroll over informasjonen de sitter på om så godt som hele Norges befolkning.

– Jeg synes det er graverende at det samme som skjedde i 2020, skjer på nytt. Når jeg uttaler meg kritisk i møte med personvernombudet, får jeg høre at det er Nav som avgjør hva som er sikre sendinger, og at de er proffe. Og så skjer likevel dette.

Papirene er blitt sendt i posten til tross for av Daniel har godtatt digital kommunikasjon og tidligere har mottatt en rekke dokumenter via Digipost.

Hele livshistorien

Da Daniel kontaktet Nav om at det var mange dokumenter som manglet, fikk han først til svar at Nav ikke hadde noen indikasjoner på at noe var på avveie.

– Det til tross for at jeg nylig hadde fått bekreftet at konkrete referater var sendt, uten at de var med i bunken jeg mottok i posten.

Daniel purret en rekke ganger på Nav for at de skulle finne ut av «mysteriet».

– Jeg fikk ikke noe skikkelig svar, ikke engang etter å ha varslet personvernombudet i Nav. Først da jeg også satte Datatilsynet på kopi, begynte ting å skje.

Etter dette fikk han tilsendt en ny bunke med utskrifter, mer enn dobbelt så stor som den første. Denne skulle inkludere de dokumentene som manglet i første runde. Men de ligger ikke i kronologisk eller tematisk rekkefølge, så det vil ta lang tid for Daniel å få oversikt over hva som eventuelt fortsatt mangler.

Nav har signalisert at de eventuelt kan måtte be om å få dokumentene tilbake for å finne ut av det.

Nav beklager

Jørn Torbergsen mener at personvern og sikkerhet i utgangspunktet er godt ivaretatt i forbindelse med utsendelse av brevpost.

– Det er svært sjeldent at noe slikt som dette skjer, skriver han til FriFagbevegelse.

– Vi tror at utfallet av denne saken skyldes en menneskelig feil i forbindelse med pakking hos underleverandøren. Det er selvsagt svært uheldig, og vi beklager at vi så langt ikke har lykkes i å finne ut nøyaktig hva som har skjedd med de aktuelle dokumentene. Vi har, og fortsetter å gjøre, grundige undersøkelser av hva som kan ha skjedd, skriver han videre.

Torbergsen påpeker at de også har gjort en endring som sikrer at slike store forsendelser ikke automatisk sendes til utskrift, slik som var tilfellet her, men kan mottas digitalt.

Avvik meldt for sent til Datatilsynet

Når det skjer slike avvik på personvernområdet, skal Datatilsynet varsles innen 72 timer. I denne saken gikk det flere måneder før saken ble oversendt fra Nav.

Daniel påpekte allerede tidlig i juni at dette burde undersøkes nærmere. 19. september skrev en Nav-ansatt til ham at avviket var registrert i de interne systemene og at det var gitt beskjed om at avviket burde meldes til Datatilsynet

– I tråd med våre rutiner har vi meldt saken som et avvik til Datatilsynet. Det ble meldt inn 30. september, skrev Jørn Torbergsen til FriFagbevegelse.

Når vi spør hvorfor det tok så lang tid, er svaret vi får fra presseavdelingen:

– Det ble ikke gjort før den 30. september grunnet en kombinasjon av et teknisk problem og fravær grunnet sykdom. Nav beklager dette.

I avviksmeldingen Nav etter hvert sendt til Datatilsynet, innrømmer de selv at «Retten til privatliv er krenket».

Hva sitter Daniel igjen med?

Daniel vet fortsatt ikke nøyaktig hva som er på avveie eller hvem som eventuelt har mottatt personopplysninger om ham.

– Heldigvis, eller dessverre, tyder logger på at dette skyldes inkompetanse og dårlig etterlevelse av rutiner og lovpålagte plikter. Om ikke, hadde jeg nesten mistenkt gjengjeldelse for kritiske spørsmål og kontakt med media i samme periode, sier han og føyer til:

– Fra jeg varslet i juni har over 40 Nav-ansatte gjort over 400 søk på meg i systemene sine. Ingen av dem evnet å gjenkjenne eller melde avvik om et åpenbart personvernbrudd.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss