JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

laster inn

Katharina Dale Håkonsen

Nærbutikken i Fjelli i Stryn kommune var nedleggingstrua.

Uten butikken hadde innbyggerne måttet kjøre 20 kilometer for å kjøpe melk og brød.

Katharina Dale Håkonsen

Det bestemte Karoline og June Alette seg for å gjøre noe med.

Katharina Dale Håkonsen

Nærbutikken i Fjelli i Stryn kommune var nedleggingstrua.

Uten butikken hadde innbyggerne måttet kjøre 20 kilometer for å kjøpe melk og brød.

Katharina Dale Håkonsen

Det bestemte Karoline og June Alette seg for å gjøre noe med.

Slik gjorde de om den nedleggingstrua matbutikken til bygdas samlingssted

Saken oppsummert

katharina@lomedia.no

– Det var vinn eller forsvinn, sier Karoline Lunde.

Den tidligere butikksjefen viser stolt fram den nye kaffekroken med utsikt til et lite stykke Vestlands-Norge: beitende sauer, Briksdalsbreen og den irrgrønne Innvikfjorden.

Før var denne kroken lageret til Coop Marked Fjelli. Nå er det bygdas samlingssted – også etter klokka 17 da de ansatte har gått hjem.

Nærbutikken i Stryn kommune er en del av en raskt voksende trend: Selvbetjente, ubemanna og kameraovervåka butikker hvor kundene låser seg inn med en app eller et bankkort. Varene kjøpes på selvbetjente kasser.

For seks år siden åpnet den første selvbetjente butikken. Nå er det om lag 200 slike butikker i Norge.

Fra underskudd til overskudd

Coop Fjelli ble selvbetjent 1. juni i fjor. Butikken er bemanna fra klokka 13 til 17 på hverdager og fra klokka 10 til 15 på lørdager.

Men kundene kan komme seg inn i butikken fra klokka 6 om morgenen til midnatt, inkludert søndager fire måneder i sommerhalvåret.

Stryn kommune er nemlig et typisk turiststed med tillatt søndagshandel om sommeren. Før omlegginga var butikken åpen og bemanna mellom klokka 10 og 18 på hver­dager og 10 og 15 på lørdager.

De siste årene har butikken gått med underskudd. Nå har det snudd.

– Vi går ikke kjempegodt, men vi går med overskudd, sier Lunde.

Hun gikk av med pensjon 1. mai.

Endringen førte til at ett årsverk ble borte. I dag deler butikksjef June Alette Slettenes (23) og en medarbeider på en 100 prosent stilling.

Det er ikke penger til flere på lønningslista.

Skeptisk butikksjef

Tvers over fjorden ligger bringebærbygda Innvik. Også der tok de grep.

For godt over et år siden bestemte eierne, Norsk Butikkdrift, et datterselskap av Coop Norge, at den lokale butikken skulle bli selvbetjent.

Først gikk den fra å hete Matkroken til å bli Coop Prix. Så utvidet de åpningstidene til døgnet rundt, med unntak av søndager.

Mellom klokka 20 og 8 er ingen ansatte på jobb.

– Jeg var skeptisk i starten. Jeg lurte på hvordan det digitale skulle fungere. Men jeg ble positivt overrasket, sier butikksjef Mariann Heggdal Hauge (62).

Butikken er bemanna fra klokka 8 til 20 på hver­dager og klokka 9 til 18 på lørdager, akkurat som før den ble selvbetjent.

De ansattes arbeidstid og stillingsprosenter er uendret.

Om kundene i Innvik trenger hjelp etter at de ansatte har gått for dagen, trykker de på en knapp for å få kontakt med et vekterfirma.

Dersom vekterne ikke kan hjelpe, kontaktes enten butikksjef – som sover med jobbtelefonen ved senga –, tillitsvalgt Sven Morten Skåden (31) eller en tredje ansatt.

De første tre månedene etter at butikken ble ubemanna, var Skåden innom butikken ukentlig utenom arbeidstid.

– Det var en del problemer med den automatiske lukkingen av dørene. Men det er fikset nå. Jeg skrev timer da jeg jobbet, sier Skåden.

Han bor hundre meter fra arbeidsplassen.

– Har dere en bakvaktordning hvor dere får betalt for å være i beredskap?

– Nei, men det skulle vi gjerne hatt. En av oss må være tilgjengelig 24 timer i døgnet, sier den tillitsvalgte.

Beredskapsvakter reguleres i arbeidsmiljøloven som slår fast at minst 1/7-del av en slik vakt skal regnes som alminnelig arbeidstid.

I praksis betyr det at ansatte som har bakvakt, skal ha betalt for minimum hver sjuende time. Skåden kjente ikke til denne paragrafen i loven. HK-Nytt gjorde ham oppmerksom på den.

– Dette bør vi snakke med ledelsen om og kreve, sier han.

Sven Morten Skåden

Sven Morten Skåden

Misliker utviklinga

Fagforbundet som organiserer butikkansatte, Handel og Kontor (HK), er kritisk til trenden med selvbetjente butikker og mener at det skal være folk på jobb i butikkens åpningstider.

– Vi er imot fordi det alltid vil være noen som må passe på kameraene og være tilgjengelig hvis noe skjer eller om kundene spør om noe, sier Christopher Beckham.

Brian Cliff Olguin

HK-Nytt forteller forbundslederen at matbutikken i bygda Fjelli ble «reddet» da butikken ble selvbetjent og ubemanna deler av åpningstida.

– Dette er selvfølgelig vanskelig i en liten bygd med 350 innbyggere, men de samme reglene må gjelde over hele Norge, sier han.

– Hvis vi ønsker en desentralisert butikkstruktur, er folk i distriktene nødt til å handle i de små butikkene når de er åpne og bemanna sånn at butikkene har livets rett, sier Beckham.

Tillitsvalgt Sven Morten Skåden i Coop Prix Innvik vil gjerne ha en ordning med betalte beredskapsvakter.

HK-lederen minner om at beredskapsvakter er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Han anbefaler tillitsvalgte å lage gode lokale avtaler for kompensasjon når de har bakvakter.

Betaling for bakvakter er ikke regulert i tariffavtalene i varehandelen.

– Hvis det viser seg at dette på sikt blir et stort problem, må vi diskutere det fram mot tariffoppgjøret i 2026, sier Beckham.

Arbeidsgiver svarer

Norsk Butikkdrift, som eies av Coop, er forelagt Skådens ønske.

Kommunikasjonssjef Silje Verlo Alisøy i Coop Norge skriver i en e-post til HK-Nytt at deres butikker ikke har beredskaps- eller bakvaktordninger. Hvis det oppstår uforutsette hendelser utenom bemanna åpningstid, tar vaktselskapet kontakt med butikksjefen. Dersom hun ikke er tilgjengelig, kan selskapet kontakte andre ansatte.

Espen Solli

– Det er ingen plikt til å være tilgjengelig eller stille opp, men dersom en medarbeider har anledning og ønsker å rykke ut, skal vedkommende selvsagt ha betalt for tiden det tar, skriver Alisøy.

Overraskende greit

I 2019 åpnet en av de første selvbetjente butikkene i Norge. Den lå i Bogstadveien i Oslo med Yury Boyarintsev som butikksjef.

I dag er han distriktssjef i Norsk Butikkdrift og tilfeldigvis på besøk i Coop-butikken i Innvik samtidig som HK-Nytt.

– Folk er vant til å handle når det passer dem, fra de våkner til de legger seg.

Dette er Boyarintsevs hovedforklaring på hvorfor Innvik-butikken ble selvbetjent. Ubemanna butikker fungerer best i avsidesliggende strøk hvor de ansatte kjenner «alle» kundene, legger han til.

Omleggingen har lønt seg. Omsetningen i juni i år økte med 38 prosent sammenlignet med juni i fjor, ifølge Boyarintsev.

Det skyldes ikke bare at butikken er blitt selvbetjent, men også at den er pusset opp og blitt til Coop Prix.

Distriktssjef Yury Boyarintsev (f.v.) og tillitsvalgt Sven Morten Skåden i Innvik.

Distriktssjef Yury Boyarintsev (f.v.) og tillitsvalgt Sven Morten Skåden i Innvik.

Innvik ligger i Stryn kommune hvor butikkene har lov til å ha søndagsåpent om sommeren. I fjor var butikken bare åpen fem søndager.

I år var den åpen alle søndagene i perioden, fem av dem med ansatte på jobb. De resterende søndagene var butikken ubemannet.

Boyarintsev svarer på kritikken fra HK som mener at noen alltid må være på jobb selv om butikken er ubemannet.

– Jeg drev butikken i Bogstadveien i tre år. Jeg kan telle på under en hånd de gangene jeg måtte innom butikken utenom bemanna åpningstid. Det var litt startproblemer her i Innvik, men det tekniske fungerer overraskende greit, sier Boyarintsev.

Økt lønn

Klokka nærmer seg 17.30 i Fjelli. En bonde benytter finværet til slåttonna. Sauene breker, og det lukter fjøs i bygda.

Før var det en skole i Fjelli og flere lokalbutikker i nabobygdene. I dag er alt dette lagt ned, og den nærmeste matbutikken er i Stryn, 20 kilometer unna.

– Folk her er trofaste og handler i butikken. De vet at de må gjøre det for at vi skal overleve, sier tidligere butikksjef Karoline Lunde.

Den lokale Coop-en er ikke som andre butikker. Fjelli-butikken er et eget samvirkelag eid og styrt av lokalbefolkningen som også har lagt ned utallige dugnadstimer for å bygge om butikken.

Det samme har Lunde. Hun sammenligner rollen som butikksjef med bondeyrket.

– Bøndene passer på dyra, mens jeg har passet på kundene og varene. Det er mye arbeid og ansvar som ingen ser, og det er alltid noe å gjøre. Men det må være samsvar mellom ansvar og lønn, sier Lunde.

Hun fikk hjelp av HK til å øke lønna. I dag tjener den ferske butikksjefen, June Alette Slettenes, 360.000 kroner i året i en 60 prosent stilling.

– Da jeg startet, var lønna elendig. Nå skal vi følge tariffen, sier Lunde.

Verken hun eller Slettenes plages med at kunder kontakter dem utenom arbeidstid.

Teknologien er driftssikker

Coop Fjelli har fått hjelp av det statlige Merkur-programmet, som skal sikre at det fins dagligvarebutikker i distriktene. Atle Stalheim, Merkur-konsulent i Sogn og Fjordane og Sunnmøre, mener digitalisering er veien å gå for å bevare bygdebutikkene.

– Butikkene i utkant-Norge kan ikke forsvare lønnskostnadene om åpningstidene skal matche butikker i mer sentrale strøk. Med teknologi kan butikkene fortsatt være åpne og tilgjengelige for kundene, sier han. 

Stalheim svarer på kritikken fra HK.

– Tilbakemeldinger fra driverne viser at det fryktelig sjelden er behov for å rykke fysisk ut til butikkene. Det meste gjøres digitalt. Teknologien er driftssikker, sier han.

Elskar COOPEN

– At butikken er selvbetjent har hjulpet meg gjennom et par snus-kniper, sier Patrick Gade.

Kajakkinstruktøren parkerer utenfor butikken i Fjelli. Gade er på vei hjem fra jobb i Olden. Om butikken hadde stengt tidligere, ville han ikke rukket å handle.

Han fisker fram mobilen og finner appen for å åpne døra. Et lite pip – og så er den åpen. Han er ikke den eneste som bruker den ubemanna butikken. Den siste halvtimen har fem kunder «beepet» seg inn.

Ved kaffekroken henger flere håndskrevne lapper:

Nærbutikken er blitt et samlingssted. På kveldstid og i helgene er folk innom. Ungdom gjør lekser og spiller spill. Og kjøper de en pizza, kan den varmes i mikrobølgeovnen.

Butikken fungerer som en åpen kiosk. Og som et mini-bibliotek. Det lokale biblioteket har innredet en av veggene i kaffekroken med utlånsbøker.

– Vi stoler på 16-åringene. De kan også låse seg inn her på kveldstid. De har ingen andre steder å være, sier den tidligere butikksjefen, Karoline Lunde, som er ­vikar i butikken når det trengs.

June Alette Slettenes merker at butikken brukes. Når hun kommer på jobb neste morgen, kan det av og til være skittent.

– Det er helt greit. Det tar meg ti minutter å vaske. Men jeg har bedt de som kommer rett fra fjøset, om å ta av seg

støvlene ved døra. De hører på meg, sier 23-åringen.

At nærbutikken er selvbetjent, var avgjørende da Slettenes takket ja til stillingen.

– Jeg hadde ikke tatt over gamlebutikken. Framtida ser lysere ut nå, ser hun.

June Alette Slettenes liker en ryddig og ren butikk.

June Alette Slettenes liker en ryddig og ren butikk.

katharina@lomedia.no

– Det var vinn eller forsvinn, sier Karoline Lunde.

Den tidligere butikksjefen viser stolt fram den nye kaffekroken med utsikt til et lite stykke Vestlands-Norge: beitende sauer, Briksdalsbreen og den irrgrønne Innvikfjorden.

Før var denne kroken lageret til Coop Marked Fjelli. Nå er det bygdas samlingssted – også etter klokka 17 da de ansatte har gått hjem.

Nærbutikken i Stryn kommune er en del av en raskt voksende trend: Selvbetjente, ubemanna og kameraovervåka butikker hvor kundene låser seg inn med en app eller et bankkort. Varene kjøpes på selvbetjente kasser.

For seks år siden åpnet den første selvbetjente butikken. Nå er det om lag 200 slike butikker i Norge.

Fra underskudd til overskudd

Coop Fjelli ble selvbetjent 1. juni i fjor. Butikken er bemanna fra klokka 13 til 17 på hverdager og fra klokka 10 til 15 på lørdager.

Men kundene kan komme seg inn i butikken fra klokka 6 om morgenen til midnatt, inkludert søndager fire måneder i sommerhalvåret.

Stryn kommune er nemlig et typisk turiststed med tillatt søndagshandel om sommeren. Før omlegginga var butikken åpen og bemanna mellom klokka 10 og 18 på hver­dager og 10 og 15 på lørdager.

De siste årene har butikken gått med underskudd. Nå har det snudd.

– Vi går ikke kjempegodt, men vi går med overskudd, sier Lunde.

Hun gikk av med pensjon 1. mai.

Endringen førte til at ett årsverk ble borte. I dag deler butikksjef June Alette Slettenes (23) og en medarbeider på en 100 prosent stilling.

Det er ikke penger til flere på lønningslista.

Skeptisk butikksjef

Tvers over fjorden ligger bringebærbygda Innvik. Også der tok de grep.

For godt over et år siden bestemte eierne, Norsk Butikkdrift, et datterselskap av Coop Norge, at den lokale butikken skulle bli selvbetjent.

Først gikk den fra å hete Matkroken til å bli Coop Prix. Så utvidet de åpningstidene til døgnet rundt, med unntak av søndager.

Mellom klokka 20 og 8 er ingen ansatte på jobb.

– Jeg var skeptisk i starten. Jeg lurte på hvordan det digitale skulle fungere. Men jeg ble positivt overrasket, sier butikksjef Mariann Heggdal Hauge (62).

Butikken er bemanna fra klokka 8 til 20 på hver­dager og klokka 9 til 18 på lørdager, akkurat som før den ble selvbetjent.

De ansattes arbeidstid og stillingsprosenter er uendret.

Om kundene i Innvik trenger hjelp etter at de ansatte har gått for dagen, trykker de på en knapp for å få kontakt med et vekterfirma.

Dersom vekterne ikke kan hjelpe, kontaktes enten butikksjef – som sover med jobbtelefonen ved senga –, tillitsvalgt Sven Morten Skåden (31) eller en tredje ansatt.

De første tre månedene etter at butikken ble ubemanna, var Skåden innom butikken ukentlig utenom arbeidstid.

– Det var en del problemer med den automatiske lukkingen av dørene. Men det er fikset nå. Jeg skrev timer da jeg jobbet, sier Skåden.

Han bor hundre meter fra arbeidsplassen.

– Har dere en bakvaktordning hvor dere får betalt for å være i beredskap?

– Nei, men det skulle vi gjerne hatt. En av oss må være tilgjengelig 24 timer i døgnet, sier den tillitsvalgte.

Beredskapsvakter reguleres i arbeidsmiljøloven som slår fast at minst 1/7-del av en slik vakt skal regnes som alminnelig arbeidstid.

I praksis betyr det at ansatte som har bakvakt, skal ha betalt for minimum hver sjuende time. Skåden kjente ikke til denne paragrafen i loven. HK-Nytt gjorde ham oppmerksom på den.

– Dette bør vi snakke med ledelsen om og kreve, sier han.

Sven Morten Skåden

Sven Morten Skåden

Misliker utviklinga

Fagforbundet som organiserer butikkansatte, Handel og Kontor (HK), er kritisk til trenden med selvbetjente butikker og mener at det skal være folk på jobb i butikkens åpningstider.

– Vi er imot fordi det alltid vil være noen som må passe på kameraene og være tilgjengelig hvis noe skjer eller om kundene spør om noe, sier Christopher Beckham.

Brian Cliff Olguin

HK-Nytt forteller forbundslederen at matbutikken i bygda Fjelli ble «reddet» da butikken ble selvbetjent og ubemanna deler av åpningstida.

– Dette er selvfølgelig vanskelig i en liten bygd med 350 innbyggere, men de samme reglene må gjelde over hele Norge, sier han.

– Hvis vi ønsker en desentralisert butikkstruktur, er folk i distriktene nødt til å handle i de små butikkene når de er åpne og bemanna sånn at butikkene har livets rett, sier Beckham.

Tillitsvalgt Sven Morten Skåden i Coop Prix Innvik vil gjerne ha en ordning med betalte beredskapsvakter.

HK-lederen minner om at beredskapsvakter er nedfelt i arbeidsmiljøloven.

Han anbefaler tillitsvalgte å lage gode lokale avtaler for kompensasjon når de har bakvakter.

Betaling for bakvakter er ikke regulert i tariffavtalene i varehandelen.

– Hvis det viser seg at dette på sikt blir et stort problem, må vi diskutere det fram mot tariffoppgjøret i 2026, sier Beckham.

Arbeidsgiver svarer

Norsk Butikkdrift, som eies av Coop, er forelagt Skådens ønske.

Kommunikasjonssjef Silje Verlo Alisøy i Coop Norge skriver i en e-post til HK-Nytt at deres butikker ikke har beredskaps- eller bakvaktordninger. Hvis det oppstår uforutsette hendelser utenom bemanna åpningstid, tar vaktselskapet kontakt med butikksjefen. Dersom hun ikke er tilgjengelig, kan selskapet kontakte andre ansatte.

Espen Solli

– Det er ingen plikt til å være tilgjengelig eller stille opp, men dersom en medarbeider har anledning og ønsker å rykke ut, skal vedkommende selvsagt ha betalt for tiden det tar, skriver Alisøy.

Overraskende greit

I 2019 åpnet en av de første selvbetjente butikkene i Norge. Den lå i Bogstadveien i Oslo med Yury Boyarintsev som butikksjef.

I dag er han distriktssjef i Norsk Butikkdrift og tilfeldigvis på besøk i Coop-butikken i Innvik samtidig som HK-Nytt.

– Folk er vant til å handle når det passer dem, fra de våkner til de legger seg.

Dette er Boyarintsevs hovedforklaring på hvorfor Innvik-butikken ble selvbetjent. Ubemanna butikker fungerer best i avsidesliggende strøk hvor de ansatte kjenner «alle» kundene, legger han til.

Omleggingen har lønt seg. Omsetningen i juni i år økte med 38 prosent sammenlignet med juni i fjor, ifølge Boyarintsev.

Det skyldes ikke bare at butikken er blitt selvbetjent, men også at den er pusset opp og blitt til Coop Prix.

Distriktssjef Yury Boyarintsev (f.v.) og tillitsvalgt Sven Morten Skåden i Innvik.

Distriktssjef Yury Boyarintsev (f.v.) og tillitsvalgt Sven Morten Skåden i Innvik.

Innvik ligger i Stryn kommune hvor butikkene har lov til å ha søndagsåpent om sommeren. I fjor var butikken bare åpen fem søndager.

I år var den åpen alle søndagene i perioden, fem av dem med ansatte på jobb. De resterende søndagene var butikken ubemannet.

Boyarintsev svarer på kritikken fra HK som mener at noen alltid må være på jobb selv om butikken er ubemannet.

– Jeg drev butikken i Bogstadveien i tre år. Jeg kan telle på under en hånd de gangene jeg måtte innom butikken utenom bemanna åpningstid. Det var litt startproblemer her i Innvik, men det tekniske fungerer overraskende greit, sier Boyarintsev.

Økt lønn

Klokka nærmer seg 17.30 i Fjelli. En bonde benytter finværet til slåttonna. Sauene breker, og det lukter fjøs i bygda.

Før var det en skole i Fjelli og flere lokalbutikker i nabobygdene. I dag er alt dette lagt ned, og den nærmeste matbutikken er i Stryn, 20 kilometer unna.

– Folk her er trofaste og handler i butikken. De vet at de må gjøre det for at vi skal overleve, sier tidligere butikksjef Karoline Lunde.

Den lokale Coop-en er ikke som andre butikker. Fjelli-butikken er et eget samvirkelag eid og styrt av lokalbefolkningen som også har lagt ned utallige dugnadstimer for å bygge om butikken.

Det samme har Lunde. Hun sammenligner rollen som butikksjef med bondeyrket.

– Bøndene passer på dyra, mens jeg har passet på kundene og varene. Det er mye arbeid og ansvar som ingen ser, og det er alltid noe å gjøre. Men det må være samsvar mellom ansvar og lønn, sier Lunde.

Hun fikk hjelp av HK til å øke lønna. I dag tjener den ferske butikksjefen, June Alette Slettenes, 360.000 kroner i året i en 60 prosent stilling.

– Da jeg startet, var lønna elendig. Nå skal vi følge tariffen, sier Lunde.

Verken hun eller Slettenes plages med at kunder kontakter dem utenom arbeidstid.

Teknologien er driftssikker

Coop Fjelli har fått hjelp av det statlige Merkur-programmet, som skal sikre at det fins dagligvarebutikker i distriktene. Atle Stalheim, Merkur-konsulent i Sogn og Fjordane og Sunnmøre, mener digitalisering er veien å gå for å bevare bygdebutikkene.

– Butikkene i utkant-Norge kan ikke forsvare lønnskostnadene om åpningstidene skal matche butikker i mer sentrale strøk. Med teknologi kan butikkene fortsatt være åpne og tilgjengelige for kundene, sier han. 

Stalheim svarer på kritikken fra HK.

– Tilbakemeldinger fra driverne viser at det fryktelig sjelden er behov for å rykke fysisk ut til butikkene. Det meste gjøres digitalt. Teknologien er driftssikker, sier han.

Elskar COOPEN

– At butikken er selvbetjent har hjulpet meg gjennom et par snus-kniper, sier Patrick Gade.

Kajakkinstruktøren parkerer utenfor butikken i Fjelli. Gade er på vei hjem fra jobb i Olden. Om butikken hadde stengt tidligere, ville han ikke rukket å handle.

Han fisker fram mobilen og finner appen for å åpne døra. Et lite pip – og så er den åpen. Han er ikke den eneste som bruker den ubemanna butikken. Den siste halvtimen har fem kunder «beepet» seg inn.

Ved kaffekroken henger flere håndskrevne lapper:

Nærbutikken er blitt et samlingssted. På kveldstid og i helgene er folk innom. Ungdom gjør lekser og spiller spill. Og kjøper de en pizza, kan den varmes i mikrobølgeovnen.

Butikken fungerer som en åpen kiosk. Og som et mini-bibliotek. Det lokale biblioteket har innredet en av veggene i kaffekroken med utlånsbøker.

– Vi stoler på 16-åringene. De kan også låse seg inn her på kveldstid. De har ingen andre steder å være, sier den tidligere butikksjefen, Karoline Lunde, som er ­vikar i butikken når det trengs.

June Alette Slettenes merker at butikken brukes. Når hun kommer på jobb neste morgen, kan det av og til være skittent.

– Det er helt greit. Det tar meg ti minutter å vaske. Men jeg har bedt de som kommer rett fra fjøset, om å ta av seg

støvlene ved døra. De hører på meg, sier 23-åringen.

At nærbutikken er selvbetjent, var avgjørende da Slettenes takket ja til stillingen.

– Jeg hadde ikke tatt over gamlebutikken. Framtida ser lysere ut nå, ser hun.

June Alette Slettenes liker en ryddig og ren butikk.

June Alette Slettenes liker en ryddig og ren butikk.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss