Derfor trakk Roger Hansen seg som forbundsleder:
– Det var helt umulig å fortsette
Roger Hansen ville trolig trukket seg i fjor høst dersom representantskapet i oktober hadde gått mot hans forslag til videre strategi i havnekonfliktene.
- Å gå av var et av flere scenarier jeg hadde tenkt igjennom før forbundsstyremøtet 16. februar, sier Roger Hansen.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det avslører avgått forbundsleder Roger Hansen overfor Transportarbeideren.
– Jeg trekker meg som leder umiddelbart for at forbundsstyret skal få omsatt sine vedtak. Jeg har ikke mer å bidra med for å finne løsninger på havnekonfliktene. Vi kan ikke fortsette med en splittet forbundsledelse, sa Roger Hansen da han trakk seg med umiddelbar virkning foran et sjokkert forbundsstyre den 16. februar i år.
Den 16. februar kastet Roger Hansen kortene som leder for Transportarbeiderforbundet midt under forbundsstyremøtet.
Roy Ervin Solstad
Umulig å fortsette
Bakgrunnen var at forbundsstyret fastholdt sitt vedtak fra sitt møte i januar der det ble åpnet for å be om sympatistreiker fra andre forbund og å ta ut andre grupper i Transportarbeiderforbundet som en opptrapping i havnekonfliktene. Det var vedtak Roger Hansen ikke kunne leve med.
– Forbundsstyret sa i januar at man skulle gjennomføre aksjoner, til tross for vedtaket som ble gjort på representantskapet i oktober. Det vedtaket sa at man ikke skulle gå til aksjoner før forhandlingsveien var død. Derfor var det viktig for meg å få testa ut om forbundsstyrets vedtak fra januar stod seg, og at Lars (Johnsen, 1. nestleder i NTF, red.anm.) stod på at han ikke lenger ville godta det framforhandlede resultatet i Risavika. Det gjorde det umulig å fortsette forhandlinger om hvordan den avtalen kunne innfases i andre havner, siden Lars ikke ville ha avtalen vi forhandlet om innfasing for. Da hadde jeg ikke mer å by på for å finne løsninger i konflikten, sier Hansen.
Lettet
Han avviser at han hadde bestemt seg for å gå av før forbundsstyretmøtet 16. februar. Avgjørelsen ble først tatt etter behandlingen av havnekonfliktene på det møtet.
• Følg oss på Facebook og Twitter
– Det var et av flere scenarier jeg hadde tenkt gjennom på forhånd, uten at jeg vil gå inn på hva de andre bestod av, sier han.
Den samme tankeprosessen hadde han også gjort før representantskapsmøtet i oktober i fjor.
– Tanken hadde streifet meg, for jeg måtte ha et vedtak som ga meg myndighet til å kunne forhandle videre, sier han.
Representantskapsvedtaket i fjor ga Hansen den støtten han var ute etter for å kunne fortsette forhandlingene.
– Nettopp derfor var vedtaket i forbundsstyret nå i februar avklarende, fordi det etter min mening brøt med vedtaket fra forrige representantskap. Siden min strategi ikke hadde flertall, og forhandlingsveien var stoppet, opplevde jeg det som en lettelse å trekke meg, understreker han.
• Her er transportbransjeledernes tariffønsker
Noen få visste
At avgjørelsen om å trekke seg skulle komme som lyn fra klar himmel, slik daværende første nestleder, Lars Johnsen, beskrev situasjonen, var helt bevisst.
– Akkurat det jobba jeg litt med, og var svært nøye med hva jeg sa før det forbundsstyremøtet. Jeg ville at den diskusjonen skulle dreie seg om havnesakene, ikke at jeg vurderte å trekke meg om jeg ikke fikk det som jeg ville. Det viktige var forbundets politikk. Min person skulle ikke være tema, da jeg var redd de ville forstyrre innholdet i debatten, poengterer han.
Han innrømmer samtidig at det var flere som visste at dette kunne bli resultatet av forbundsstyremøtet 16. februar.
– Jeg pleier å teste ut tanker jeg har med folk jeg stoler på. Det var svært få som kjente til dette. Færre enn du har fingre på hånda, men hvem de var får du ikke svar på, sier han.
Ingen personkonflikt
Roger Hansen sier avgjørelsen om å trekke seg kun handler om uenighet om linjevalg i havnekonfiktene.
– Jeg har snakka godt med Lars i mange år. Han er en fornuftig mann, og i de aller fleste sakene så har Lars og jeg vært de som har vært mest enige. Våre meninger har skilt seg i mer politisk ladede saker, sier Roger Hansen.
Han mener den sosialistiske delen av forbundet har vært og er mer opptatt av kamp for kampens skyld enn den sosialdemokratiske delen av forbundet.
– Også i forbundsstyret kom det synspunkter på at vi må sette i gang sympatiaksjoner for å markere oss. Det er håpløst, og der skilles våre veier. Skal vi gå til aksjoner må vi ha en klart definert hovedkonflikt hvor aksjonene kan påvirke konflikten direkte eller indirekte, påpeker Hansen.
• Ny Transport-leder vil trappe opp havnekonfliktene
Kompromisser
Selv er han tilhenger av kompromisser.
– Det har ingenting med at jeg er konfliktsky å gjøre. Jeg har gjennom et langt organisasjonsliv levd etter at man finner den landingsplassen flest kan samle seg om, men slike kompromisser har sin pris. Noen vedtak kan nok ha blitt litt uklare og tannløse, innrømmer han.
Det er også grunnen til at han i ettertid ser at kompromisset med å utvide ledelsen i forbundet på landsmøtet i 2014 ikke var helt heldig.
– Det var nok ikke så smart, for i kontroversielle spørsmål kunne det nok vært en fordel med et flertall og et mindretall i ledelsen. Ellers har det ikke spilt noen større rolle om innstillingene våre til forbundsstyret har vært delte, sier han.
• Transportarbeiderforbundet har brukt 21 millioner på havnekonfliktene
På «oppsigelse»
Den avgåtte forbundslederen har imidlertid ikke forsvunnet ut av forbundet og kontoret sitt nederst i Brugata med utsikt mot bydelen Grønland, Oslo Plaza og Akerselva. Det blir noen måneder til som ansatt i forbundet.
– Jeg skal jobbe i forbundet fram til jeg går av med pensjon. Jeg har søkt, men det er en viss saksbehandlingstid på det, så det går vel to-tre måneder, sier han.
Han ser likevel ikke for seg at han blir noen «syvende far i huset» som skal ha sitt å si om alt.
– Inntil jeg år av med pensjon skal jeg gjøre oppgaver i forbundet, men ingen med politisk innhold. Jeg skal ikke være med å ta politiske avgjørelser, men jeg skal skrive forbundets beretning for 2015, sier han.
– Hva slags tittel vil du ha fram til du blir pensjonist?
– Jeg har ikke behov for noen tittel, men om noen spør, så kommer jeg til å si at jeg er forbundsleder som sitter «på oppsigelse», smiler han.
<Inngang>2013: </Inngang>Boikotten av Risavika utenfor Stavanger som ble iverksatt den 1. november 2013, ble også starten på den havnekonflikten som drøyt 27 måneder senere fikk Roger Hansen til å trekke seg som leder.
Roy Ervin Solstad
• Havnekonflikten i RIsavika er like låst
Mentalt forberedt
Det betyr at et langt liv som yrkesaktiv går mot slutten litt før det Hansen hadde tenkt.
– Mentalt er det lurt å forberede seg på pensjonsalderen. Jeg var forberedt på å gå av på landsmøtet i 2017. Nå skjer det halvannet år før, så det kommer litt tidligere enn planlagt, sier 62-åringen.
Han har allerede begynt å glede seg litt til pensjonsalderen, for han har mer enn nok å drive med. Skulle det gå helt skeis, vil det sikkert være mulig for ham å gå tilbake til jobben som bussjåfør.
– Jeg er fortsatt ansatt i Nobina og har alle førerkortene, og hvem vet hva framtiden bringer. Likevel er nok sjansen større for å finne meg bak roret i båten enn bak rattet i en buss, ler Roger Hansen.
<Inngang>2014: </Inngang>Roger Hansen var optimist med tanke på havnekonfliktene da han deltok på stormønstringen til støtte for havnearbeiderne på Youngstorget i Oslo 5. april 2014.
Roy Ervin Solstad
Roger Hansen
Alder: Rundet 62 år 28. desember 2015.
Aktuell: Trakk seg som leder av NTF med umiddelbar virkning 16. januar 2016.
Karriere i NTF: Innvalgt i landsstyret i 1989, forbundsstyret i 1993, som forbundssekretær fra september 1996, og som leder i 2009.
Andre verv: Sekretær og klubbleder i Romeriksbussene fra 1981 til 1990, og leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening fra mars 1990 til 1. januar 1997.
Videre: Vil jobbe i NTF fram til han går av med pensjon i løpet av våren.
Ønsker ikke å svare
Transportarbeideren har forelagt Roger Hansens påstander for fungerende forbundsleder Lars Morten Johnsen, men han ønsker ikke å kommentere innholdet.
– Jeg synes det er greit at Roger får lov til å begrunne sin avgjørelse, selv om intervjuet inneholder tolkninger og påstander som jeg er uenig i, sier Lars Morten Johnsen.
Flere saker
Roger Hansen
Alder: Rundet 62 år 28. desember 2015.
Aktuell: Trakk seg som leder av NTF med umiddelbar virkning 16. januar 2016.
Karriere i NTF: Innvalgt i landsstyret i 1989, forbundsstyret i 1993, som forbundssekretær fra september 1996, og som leder i 2009.
Andre verv: Sekretær og klubbleder i Romeriksbussene fra 1981 til 1990, og leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening fra mars 1990 til 1. januar 1997.
Videre: Vil jobbe i NTF fram til han går av med pensjon i løpet av våren.