Havnekonflikten:
– Dette viser at det foregår sosial dumping på Oslo Havn
Lavtlønt utenlandsk mannskap på frakteskipet "Karmsund" hjelper til med lossing og lasting av gods når skipet er i norske havner. Havnearbeiderne kaller det sosial dumping, men verken ITF eller Oslo Havn får gjort noe med det.
Det tidligere NorLines-skipet MV "Karmsund" er nå danskeid. At skipet ble losset og lastet av eget mannskap, bekrefter at det foregår sosial dumping på Oslo Havn, sier leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen.
Per Rydheim, Skipsmagasinet
res@lomedia.no
Mannskapet på det danskeide, tidligere Nor Lines-skipet losset og lastet båten da den lå til kai i Oslo i juni. Uten betaling. Skjer det igjen, varsler ITF at de kan ta arrest i båten. Men kun for manglende betaling for jobben. Det fremkommer i et brev fra ITFs koordinator i Norge, Angelica Gjestrum, til det danske rederiet Nørresundby Shipping AS. Brevet kommer i etterkant av en inspeksjon Gjestrum gjorde om bord på frakteskipet "Karmsund" på Oslo havn 14. juni i år.
• Flere kurs på danskebåten og Kiel-ferja avlyses
Bekvemmelighetsflagg
Skipet var tidligere eid av det norske rederiet som flagget skipet ut til Færøyene i den hensikt å kunne benytte lavtlønte sjøfolk, gjerne fra Øst-Europa og Asia til tross for at skipet går mellom norske havner. Årsaken til det er en avtale mellom Danmark og Norge fra 1858 som gir danske skip adgang til å operere i norsk innenriksfart. Siden Færøyene er en del av Danmark, gjelder den avtalen også for det færøyske flagget.
• Følg oss på Facebook
For skip registrert i det færøyske skipsregistreret, FAS, er det fritt fram å benytte sjøfolk fra hele verden på lønnsniva fra deres hjemland. Det medførte at FAS ble erklært som et bekvemmelighetsflagg av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, for noen år siden. Det betyr likevel ikke at bekvemmelighetsflaggede skip kan lønne og behandle sine mannskaper som de ønsker. ITF inngår nemlig tariffavtaler med rederier og skip for å sørge for at arbeidsforholdene og lønningene blir betalt slik de skal. Det gjør også at ITF kan gå om bord på skip for å sjekke at sjøfolkene har det bra og får det de har krav på. "Karmsund" er dekket av en slik avtale.
Ulovlig lossing og lasting
Under inspeksjonen i juni fant ITF ut at mannskapet hadde jobbet mer enn 103 timer overtid som ikke var registrert – og heller ikke utbetalt til mannskapet, slik tariffavtalen tilsier. Mens skipet lå til kai for å bli losset og lastet, var det mannskapet som gjorde den jobben. Ifølge den før nevnte avtalen har de ikke lov til å gjøre det, siden det er en jobb som tradisjonelt og historisk tilhører havnearbeiderne.
Bedre blir det ikke når det er en konflikt i havna med fagforeningen til havnearbeiderne. Da sier avtalen rett ut at ingen om bord på skipet skal foreta godshåndtering som tradisjonelt og historisk har blitt gjort av medlemmene i den konfliktutsatte fagforeningen som havnearbeiderne er tilknyttet.
– Oslo Bryggearbeideres Forenings medlemmer har vært utestengt fra sine jobber de siste to årene. Samtidig deltar de underordnede sjøfolkene om bord på M/V "Karmsund" i godshåndtering uten noen kompensasjon, skriver Gjestrum i sin rapport.
• – Oslo havn og kommune stoppet tariffavtale for havnearbeiderne
• LO sentralt sa nei til lokale Color Line-boikott
Advarer mot arrest
Som et resultat av inspeksjonen og de bruddene på tariffavtalen som ITF fant, har rederiet blitt pålagt til å få orden på overtidsregistreringen og ikke minst slutte å bruke eget mannskap til lossing og lasting. Dette vil bli kontrollert nester gang "Karmsund" kommer til Oslo. Skulle rederiet unnlate å følge påleggene fra ITF, kan konsekvensene bli store.
– Da vil de norske sjømannsorganisasjonene, den tilknyttede fagforeningen eller ITF iverksette de tiltak som anses for nødvendige for å få orden på forholdene, inkludert å ta arrest i skipet, avslutter Angelica Gjestrum i sin rapport.
• Ny Transport-leder vil trappe opp havnekonfliktene
Får kompensasjon
Senere på sommeren kom MV "Karmsund" tilbake til Oslo. Da hadde rederiet sendt ITF den manglende dokumentasjonen. Også overtidsbetaling og betaling for losse- og lastearbeid var på plass. Men to fra mannskapet deltok fortsatt i godshåndteringen.
– Det var to fra mannskapet som kjøret truckene om bord på båten, mens to fra havneterminalen gjorde arbeidet på kaia, sier ITF-koordinator Angelica Gjestrum til Transportarbeideren.
• Se lønnsutviklingen i din bransje
Kan ikke stoppe mannskapet
At sjøfolkene selv deltar i lossing og lasting i strid med tariffavtalen, sier Gjestrum at hun ikke får stanset.
– Problemet er at båten ikke vet om de som står på kaia på havneterminalene og gjør jobben er organiserte eller ikke. Alt jeg kan gjøre er å fortelle om havnekonflikten og å henstille rederiene og skipene til å bruke de organiserte havnearbeiderne. Om de likevel velger å bruke eget mannskap, er det dessverre ingenting jeg kan gjøre når de får betalt for jobben. Det har jeg ikke myndighet til, sier hun.
Det gjelder også å ta arrest i båten.
– Jeg kan bare ta arrest i båten på utestående hyre, sier Angelica Gjestrum.
• Flere må jobbe uten overtidsbetaling
Rederienes og agentenes ansvar
Heller ikke Oslo Havn har mulighet til å styre organiseringen av losse- og lastearbeidet, sier assisterende havnedirektør i Oslo, Dag Sem.
– Rederiene eller agentene til skip som anløper Oslo Havn har selvstendig kontakt med operatørene av de ulike godsterminaler i forhold til lossing- og lasting.
Det er opp til den enkelte operatør hvordan de ønsker å organisere losse- og lastearbeidet. Oslo Havn har ikke, eller kan ikke pålegge noen i deres valg av hvordan de organiserer dette arbeidet, sier Sem.
Episoden med "Karmsund" beskriver han slik:
– Oslo Havn har ikke noe bekreftet informasjon om denne hendelsen, avslutter Dag Sem i Oslo Havn.
– Sosial dumping
Det er havneterminalene og operatørene på havna som tidligere har tatt kontakt med losse- og lastekontoret for å bestille folk til godshåndteringa på Oslo Havn, men leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen, mener likevel at Oslo Havn ikke kan fraskrive seg alt ansvar.
Leder av Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen (til høyre) har protestert mot forholdene på Oslo Havn lenge.
Jan-Erik Østlie
– Jeg trodde jo Oslo Havn kunne si at man var pålagt å bruke registrerte havnearbeidere på de kaiavsnittene som ikke er omfattet av unntaksbestemmelsen i tariffavtalen. I hvert fall burde de ta kontakt med alle terminalene og operatørene og be dem forholde seg til ILO-konvensjon 137, sier Torgersen.
Han sier Karmsund-saken viser at det foregår sosial dumping åpenlyst på havna i Oslo.
– ITF-rapporten viser svart på hvitt at det brukes sjøfolk med langt lavere lønninger enn havnearbeiderne til å losse og laste skip der det ikke eksisterer eksklusiv bruksrett på kaia. Der skal det brukes havnearbeidere, så dette er sosial dumping på høyt nivå. Nå får vi bare håpe at det kommer på plass et nytt havnestyre i Oslo som får rydda opp. Vi vil ikke ha sosial dumping, men ordnede forhold på havna i Oslo, sier Tommy Torgersen.
Flere saker