– Oslo havn og kommune stoppet tariffavtale for havnearbeiderne
Yilport-sjefen sier Oslo Havn og Oslo kommune ikke ville at selskapet skulle inngå tariffavtale med havnearbeiderne.
I over ett år har havnearbeiderne i Oslo og deres støttespillere hatt aksjoner og blokader mot Yilport siden de nekter å inngå tariffavtale med havnearbeiderne. Nå har styrelederen i Yilport bekreftet at det var Oslo Havn selv som ikke ønsket at selskapet skulle inngå avtale med havnearbeiderne.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det sier styreleder i Yilport Holding, Robet Yuksel Yilderim i et videointervju med svenske Arbetarbladet (se fra 43,20 i videoen i den eksterne linken).
Overtar i Gävle
Kommentaren kom i forbindelse med pressekonferanse der det ble klart at Yilport tar over conteinerdrifta i Gävle, nord for Stockholm. Det er samme selskapet som i fjor fikk kontrakt med Oslo Havn om conteinerdrifta i hovedstaden, og som hele tiden har nektet å undertegne tariffavtalen Transportarbeiderforbundet har for lossing og lasting av skip. Siden den gang har det vært både blokader og demonstrasjoner i Oslo.
• Tyrkisk selskap overtar Oslo havn
– Ikke ønsket
Da reporteren spurte den nordiske Yilport-sjefen Eryn Dinyovszky om man kunne få havnekonflikter i Gävle som man har hatt i Oslo, svarte hun at Yilport har tariffavtaler med både LO og Parat på Oslo Havn, før Yilderim bekreftet at det ikke var selskapet selv om var negative til å inngå tariffavtale med NTF.
– Havnearbeiderne var ikke ønsket av havnemyndighetene og Oslo kommune. Eryn har forsøkt å snakke med dem, men de har ikke ønsket å jobbe. Kun skape støy i markedet. De har ikke støtte fra noen. Du kan snakke med havnemyndighetene i Oslo, og politikerne i Oslo, og de vil fortelle deg at de støtter oss hundre prosent, sa Robert Yilderim til Arbetarbladets reporter.
– Politisk prosess
Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, sier Yilderims kommentar bare er en bekreftelse på det forbundet har hevdet hele tiden.
– Det ligger jo helt klart i havnestyrets vedtak om strategiplan fra 2012 at de sammen med NHO Logstikk og Transport jobbe for å slippe unna havnearbeidere på sine anlegg. Det overrasker derfor ikke at Yilport er blitt satt under press for ikke å inngå tariffavtale med oss, sier Johnsen.
Han peker imidlertid på at Yilport ikke kan skyve alt ansvaret over på politikerne og Oslo Havn.
– De kan selvsagt sette seg ned sammen med oss, uavhengig av hva NHO og Oslo Havn mener. Det har vi vært åpne for hele tiden. Vi forsøkte også å få til en frivillig mekling, men den ble avvist av Yilport. Helt siden det ble klart at Yilport skulle overta, har de vært vanskelige å få tak i. Vi hadde et møte med dem i november i fjor, som skulle følges opp av et nytt møte i desember, men da dukket de ikke opp. Siden har vi verken sett eller hørt noe fra Yilport. De dekker seg bak dommen i arbeidsretten fra 8. oktober 2014 og NHO sin tolking av den som gir havneoperatører med eksklusiv bruksrett anledning til å benytte egne ansatte framfor havnearbeiderne, sier forbundslederen.
Johnsen mener prosessen med å unngå å bruke havnearbeiderne har vært en bevisst politisk prosess.
– Dette er politisk styrt fra havnestyret i Oslo med Bernt Stilluf Karlsen i spissen. Han har vært en av pådriverne for å drive fagforeningsknusing på Oslo Havn sammen med de som satt med makta fram til valget i fjor høst. Det er det ingen tvil om, sier Lars Morten Johnsen.
• Boikotten ved Oslo Havn startet torsdag
– Burde søkt i Yilport
Havnedirektør Anne Sigrid Hamran i Oslo Havn KF, sier hun ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen fra Robert Yilderim om at Oslo Havn ikke har ønsket tariffavtaler.
– Vi er kjent med at de ansatte hos Yilport har kollektive avtaler, og det synes vi er bra. Fra vår side hadde det vært fint om havnearbeiderne hadde søkt og fått jobb hos Yilport, sier hun.
- Vi hadde ønsket at havnearbeiderne hadde søkt jobb i Yilport, sier Anne Sigrid Hamran, havnedirektør i Oslo.
Oslo Havn KF
At Yilport ble valgt som operatør før den nevnte arbeidsrettsdommen, og at den daværende forståelsen av eksklusivitet og bruk av havnearbeidere skulle tilsi at det ble inngått tariffavtale med havnearbeiderne, vil hun derimot ikke si noe om.
– Du ber meg om å kommentere prosessen med Yilport, og den kan jeg ikke kommentere, sier hun.
– Så dere rådet ikke Yilport å ikke inngå tariffavtale med havnearbeiderne i tråd med strategiplanen fra 2012?
– Vi har sagt at det vanlige i Norge er kollektive tariffavtaler der hvor man jobber. Havnearbeiderne må jo ha sin kollektive avtale med sin arbeidsgiver. Vi har vært opptatt av våre kranførere som ble overført til Yilport, sier Anne Sigrid Hamran, havnedirektør i Oslo.
• Raymond Johansen: – Håper på dialog om havnekonflikten
Ber om redegjørelse
Det er ikke bare havnearbeidere, Transportarbeideren og Transportarbeiderforbundet som lurer på hva Oslo Havn egentlig driver med. Nå har vararepresentant for Miljøpartiet De Grønne, Pål Thygesen, bedt byråd Geir Lippestad innhente en redegjørelse fra havnestyret om konflikten på Oslo Havn. Thygesen vil ha svar på tre spørsmål.
1.Hva er havnestyrets vurdering av utviklingen i konflikten i 2015?
2.Hvilke konsekvenser antar havnestyret at konflikten vil ha for driften av havna fremover?
3.I møte den 11. november 2012 behandlet havnestyret forholdet til havnearbeiderne og det ble blant annet redegjort for fire alternative strategier. Hvilke valg gjorde havnestyret i etterkant av dette og hvordan er arbeidet videreført i 2015?
Årsaken til spørsmålene er at konflikten ikke er omtalt i havnestyrets årsrapport for 2015.
– Vi i samferdsels- og miljøkomiteen behandler årsrapporter. Det er ikke sikkert konflikten skal omtales i årsrapporten, men når havnestyret åpenbart er part i en konflikt, forventer vi at det redegjøres for det, sier Pål Thygesen.
Dette er saken
• I juli 2014 velger Oslo Havn KF å gi det tyrkiske selskapet Yilport drifta av conteinerhavna i Oslo de neste 20 årene.
• Havnearbeiderne i Oslo har tradisjonelt gjort dette arbeidet gjennom et losse- og lastekontor der de har vært ansatt.
• De ulike havneoperatørene har inngått tariffavtaler med dette losse- og lastekontoret, noe som har medført at operatørene har måttet benytte de registrerte havnearbeiderne.
• Høsten 2014 forsøker Transportarbeiderforbundet ved gjentatte anledninger å få Yilport til forhandlingsbordet for å få på plass en tariffavtale.
• Yilport er ikke interessert, noe som medfører en nasjonal og internasjonal boikott av Yilport fra februar 2015 da selskapet overtar drifta av conteinerhavna.
• Havnearbeiderne og Transportarbeiderforbundet har hele tiden anklaget Oslo Havn og styret i havna for å drive fagforeningsknusing, blant annet ved å vise til en hemmeligstemplet strategiplan for hvordan man skal kvitte seg med havnearbeiderne.
• I mai sier Robert Yilderim, styreleder i Yilport Holding til svenske medier at det var Oslo Havn og Oslo kommune som ikke ønsket at man skulle inngå tariffavtale med havnearbeiderne.
• Havnedirektør Anne Sigrid Hamran sier til Transportarbeideren at hun ikke kjenner seg igjen i den beskrivelsen.
Flere saker
Dette er saken
• I juli 2014 velger Oslo Havn KF å gi det tyrkiske selskapet Yilport drifta av conteinerhavna i Oslo de neste 20 årene.
• Havnearbeiderne i Oslo har tradisjonelt gjort dette arbeidet gjennom et losse- og lastekontor der de har vært ansatt.
• De ulike havneoperatørene har inngått tariffavtaler med dette losse- og lastekontoret, noe som har medført at operatørene har måttet benytte de registrerte havnearbeiderne.
• Høsten 2014 forsøker Transportarbeiderforbundet ved gjentatte anledninger å få Yilport til forhandlingsbordet for å få på plass en tariffavtale.
• Yilport er ikke interessert, noe som medfører en nasjonal og internasjonal boikott av Yilport fra februar 2015 da selskapet overtar drifta av conteinerhavna.
• Havnearbeiderne og Transportarbeiderforbundet har hele tiden anklaget Oslo Havn og styret i havna for å drive fagforeningsknusing, blant annet ved å vise til en hemmeligstemplet strategiplan for hvordan man skal kvitte seg med havnearbeiderne.
• I mai sier Robert Yilderim, styreleder i Yilport Holding til svenske medier at det var Oslo Havn og Oslo kommune som ikke ønsket at man skulle inngå tariffavtale med havnearbeiderne.
• Havnedirektør Anne Sigrid Hamran sier til Transportarbeideren at hun ikke kjenner seg igjen i den beskrivelsen.