JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tre år med boikott av havnen i Risavika:

– LO og Industri Energi kunne bidratt til å løse konflikten i Risavika

Transportarbeiderforbundet klager på manglende hjelp i kampen for havnearbeidernes tariffavtale i Risavika utenfor Stavanger.
Leder i NTF, Lars Morten Johnsen mener NTF kunne hatt tariffavtale med Risavika Terminal for havnearbeiderne med mer aktiv støtte fra LO og IndustriEnergi.

Leder i NTF, Lars Morten Johnsen mener NTF kunne hatt tariffavtale med Risavika Terminal for havnearbeiderne med mer aktiv støtte fra LO og IndustriEnergi.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I går var det tre år siden starten av boikotten ved Risavika Terminal AS på Tananger rett utenfor Stavanger. Fortsatt er situasjonen like fastlåst. Norsk Transportarbeiderforbunds krav om tariffavtale med terminalen som bedriver vanlig godshåndtering til og fra skip står fast, men havnearbeiderne tilknyttet losse- og lastekontoret i byen slipper ikke til. Det arbeidet gjøres av medlemmer i NTFs søsterorganisasjon i LO, IndustriEnergi. Det til tross for at LOs egen organisasjonskomite for flere år siden vedtok at det var Transportarbeiderforbundet som hadde organisasjonsretten for terminalen.

Transportarbeiderforbundet har brukt 21 millioner kroner på havnekonflikter

Liten vilje

Leder i NTF, Lars Morten Johnsen, innrømmer overfor Transportarbeideren at han heller ikke ser noen snarlig løsning på konflikten og boikotten.

– Det er ingen framdrift, og nå venter vi først på en avklaring i Høyesterett om lovligheten av boikott av Holship i Drammen. I tillegg kommer en arbeidsrettssak opp som gjelder Fjord Line i Stavanger opp nå i november. Vi er nødt til å få det på plass først, sier Johnsen.

Johnsen hadde håpet at man kunne finne en løsning på Risavika-konflikten i meklingen om ny tariffavtale. Det ville også gjort det lettere å finne en løsning i Tromsø, der havnearbeiderne har vært i sympatistreik med konflikten i Risavika, siden desember 2013, men Johnsen forteller at han ikke opplevde vilje til det på arbeidsgiversiden.

Det legger heller ingen demping på konflikten i Risavika at terminalen har ønsket å leie ut sine arbeidere til blant annet Fjord Line.

– Det er helt uaktuelt at de skal drive slik utleie. Da er det ikke snakk om å benytte egne ansatte på eget anlegg lenger, understreker NTF-lederen.

Havnearbeidere nedspylt og forsøkt dytta på sjøen

NTFs tariffområde

Han opplever det som at IndustriEnergi forsøker gjennom Risavika forsøker å skaffe seg organisasjonsretten og dermed medlemmer på all lossing og lasting av skip i Stavanger-regionen.

– Dette er vårt tariffområde, så her må IE bare holde seg unna, poengterer han.

NTF-lederen er like krystallklar på at konflikten ved Risavika hadde vært løst for lenge siden, om IndustriEnergi hadde forholdt seg til vedtaket i LOs organisasjonsutvalg.

– Jeg hadde aldri trodd at denne konflikten kom til å vare så lenge. Det hadde den heller ikke gjort om IE hadde fulgt opp vedtaket i LO, sier han.

Han mener Risavika-saken heller ikke er bra for LO.

– Så lenge LOs organisasjonskomite kan fatte vedtak som man ikke gjør noe for å få gjennomført, så kan det bety slutten for organisasjonsutvalget i fremtiden. Hva er poenget med å ha en slik komite, dersom forbundene kan gjøre akkurat som de selv måtte ønske uavhengig av vedtak som gjøres, spør han retorisk.

– Dette viser at det foregår sosial dumping ved Oslo Havn

Tror på løsning

Johnsen savner nemlig at LO-ledelsen aktivt hadde presset på for at IE skulle etterleve vedtaket.

– Jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor LO-ledelsen ikke har gjort det, sier en skuffet NTF-leder.

Helt svart er imidlertid ikke situasjonen i Risavika eller i resten av havnene i Norge.

– Den tariffavtalen vi ble enige om gjør at vi ser et lys i tunnelen både når det gjelder Høyesteretts behandling av Holship-saken og Fjord Line-saken som skal opp i arbeidsretten. For Risavika er det imidlertid status quo til de sakene er avgjort, avslutter Lars Morten Johnsen i NTF.

Transportarbeiderne har vært utestengt i to og et halvt år på grunn av en avtale som ikke eksisterer

Strid om avtaler

Leder i IndustriEnergi, Leif Sande har ved flere tidligere anledninger sagt at striden i Risavika står om det er NTF eller IE sine tariffavtaler som skal gjelde på Risavika. I et leserinnlegg på FriFagbevegelse, sa han følgende om hvorfor han ikke ville følge LO sitt organisasjonsutvalg:

– Vi har ikke gått vekk fra avtalen mellom våre to forbund fra i vinter, der Transportarbeiderforbundet forplikter seg til å kreve en avtalemodell ved Risavika, slik vi har det ved Saga Fjordbase i Florø. Dette skulle sikres gjennom en tilpasningsavtale til avtalen for losse- og lastearbeid. Problemet er at det kravet de nå har lagt seg på er noe helt annet enn det avtalen innebærer, og vår støtte blir deretter, skrev Sande.

Bryggesjauerfrua går inn i havnestyret

Nye øyne

Nestleder i LO, Tor Arne Solbakken vil imidlertid ikke spekulere i om LO eller Industri Energi kunne bidratt til å avslutte konflikten.

LOs nestleder, Tor Arne Solbakken mener man må se på Risavika-saken med nye øyne for å finne en løsning på konflikten.

LOs nestleder, Tor Arne Solbakken mener man må se på Risavika-saken med nye øyne for å finne en løsning på konflikten.

Roy Ervin Solstad

– Risavika er fremdeles et tarifftomt rom etter at Tvistenemnda avgjorde at verken landbaseavtalen til IE eller Transportarbeiderforbundets losse- og lasteavtale kunne benyttes. Der står saken ennå, men jeg tror gjennom den nye tariffavtalen så kan det være mulig å finne en løsning på Risavika-konflikten ved å se den med nye øyne, sier han.

– Men ville ikke konflikten kunne vært løst om Industri Energi sine medlemmer som losser og laster på den terminalen nektet å gjøre jobben siden det er NTF som har fått tariffretten der?

– Jeg kan ikke huske at LO noengang har oppfordret sine medlemmer til ordrenekt, sier Solbakken som innrømmer at han er overrasket over at konflikten i dag går inn i sitt fjerde år.

– Hadde vi sett for oss at dette skulle vare i tre år, så hadde vi nok ikke gått inn i det. Jeg husker at Roger Hansen sa at de kunne stå i konflikten i en evighet, men jeg tror heller ikke han så for seg at det skulle ta så lang tid, avslutter Tor Arne Solbakken på telefon fra USA.

LO avlyser kurs på DFDS på grunn av havnekonflikten

Følg Transportarbeideren på Facebook

Annonse
Annonse