Norsk Transportarbeiderforbund får medhold i Holship-saken:
Avgjørende seier for havnearbeiderne
Den europeiske sosialrettskomité har gitt Norsk Transportarbeiderforbund medhold i Holship-saken.
Holship vil ikke benytte ansatte fra det lokale lasse- og lossekontoret i Drammen, men har tapt både i tingretten og lagmannsretten. Saken skal opp i Høyesterett i november.
Arkivfoto: Roy Ervin Solstad
torgny@lomedia.no
Komitéen som er underlagt Europarådet, har avgjort at det ikke er organisasjonstvang i norske havner.
– Dette er vi svært fornøyd med, sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen.
Han mener at dette kommer til å stikke hull på saken i Høyesterett.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Det er Holship, Bedriftsforbundet og advokat Nicolay Skarning som har tatt saken inn for den europeiske sosialrettskomiteen. De mener at måten arbeidet i norske havner er organisert på bygger på organisasjonstvang, og at det bryter mot Den europeiske menneskerettskonvensjon.
Transportarbeiderforbundet mener at dette ikke er riktig. Havnearbeid i Norge, og at lasse- og lossekontorene har fortrinnsrett til arbeidet i havnene, bygger på ILO-konvensjon nr. 137. ILO 137 er en konvensjon som skal sørge for at det er kvalifiserte mannskaper som utfører losse- og lastearbeid.
• Havnearbeiderne tapte i Efta-domstolen. Nå håper de Høyesterett berger tariffavtalen
Saken har sitt utspring i Drammen havn der det danske selskapet Holship vil benytte egne ansatte for å laste og losse skip. De vil ikke benytte ansatte fra det lokale lasse- og lossekontoret.
Holeship har tapt både i tingretten og lagmannsretten, men har anket saken inn for Høyesterett som har innhentet en uttalelse fra Efta-domstolen. Denne domstolen ga Bedriftsforbundet medhold.
• Holship anker til Høyesterett
– Den avgjørelsen bygger på en rekke misforståelser. Jeg har blitt mye mer optimistisk i forhold til å vinne i Høyesterett, sier Lars Johnsen til Frifagbevegelse.
Han vil også legge til at støtten fra internasjonal fagbevegelse har vært svært viktig for å få til denne avgjørelsen.
– Både Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) og Den europeiske faglige samorganisasjonen (DEFS) har vært viktige for oss, sier en glad Johnsen.