De ansatte ved Asko jubler: Slipper lønnskutt, og får i stedet etterbetalt
• Asko Molde opphever lønnskutt og etterbetaler siden 1. februar.
• Transportarbeiderklubben trekker oppsigelser av lokale avtaler.
• Både klubben og ledelsen varsler normal drift fra torsdag morgen.
- Dette er en full seier og vel så det, sier NTF-klubbleder, Kurt Hagerup ved Asko Molde, etter at bedriftsledelsen opphevet lønnskutt.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Klubben sa først opp den lokale avtalen som inneholdt et prestasjonsbasert lønnsystem, PSL, der de som plukker varer på terminalen raskt, tjener på det, mens de som har stillinger eller arbeidsoppgaver hvor man ikke plukker varer får en kompensasjon for det.
• Matvaregigant truer med å sparke ansatte
Kuttet kompensasjon
Denne kompensasjonen var regulert gjennom en den lokale særavtalen, og det var bedriftsledelsens kutt i denne kompensasjonen som fikk NTF-klubben til å si opp avtalen. Oppsigelsen fikk virkning fra 1. august og ifølge Asko Molde-ledelsen var det tydelig at produksjonen gikk ned når PSL-systemet ikke lenger var virksomt.
I slutten av juli sa også klubben opp avtalen om bedriftstilpasset arbeidstidsordning, BTA, som åpnet for nattarbeid ved terminalen. Årsaken var at kompensasjonen for BTA-ordningen ikke var blitt justert i samsvar med minstelønnsjusteringen 1. februar. Den avtalen ville fått effekt fra 1. september, men Asko Molde hevdet at oppsigelsen var ugyldig og at de som ikke møtte på jobb den natten ville kunne miste jobben.
• Følg oss på Facebook
Hastemøte
Etter at Transportarbeideren omtalte saken tirsdag morgen og både VG og E24 kjørte saken på topp på sine nettsider samme kveld, skjedde ting fort. Et møte mellom bedriftsledelsen og ledelsen i klubben som skulle vært avholdt førstkommende fredag ble framskyndet til klokka 14 i dag.
– Jeg tror verken bedriftsledelsen eller ledelsen i Norgesgruppen har likt de medieoppslagene, så det var nok viktig for dem å få en løsning på plass raskt. På møtet ble det klart at alle kuttene i PSL-kompensasjonen oppheves, og de som har fått kutt vil få det etterbetalt fra 1. februar. Vi får også etterbetalt et gjennomsnitt for PSL siden avtalen utløp 1. august. Vi fikk alt på plass som vi krevde. Dette er en full seier, og vel så det, sier en strålende fornøyd Kurt Hagerup, leder i klubben for de organiserte i Transportarbeiderforbundet ved Asko Molde.
• Reagerer kraftig på overvåking og trusler
Trakk oppsigelsene
Selv om bedriften gikk tilbake på alle kuttene, innrømmer også Hagerup at klubben heller ikke har vært helt feilfri.
– Selv om vi har gjort rett, så kunne vi også vært flinkere med kommunikasjonen. Den må bli bedre. Ikke bare i Asko Molde, men i hele Norgesgruppen. Når vi tar over Bunnpris, kan vi ikke holde på sånn som vi har gjort nå. Derfor må vi bli flinkere til å snakke til hverandre og ikke forbi hverandre heretter, sier Hagerup.
Som et resultat av at bedriften har innfridd kravene klubben hadde, er oppsigelsene av både den lokale avtalen med PSL-ordningen og BTA-avtalen, trukket.
– PSL-avtalen vil være i drift allerede fra torsdag morgen, og alle som skal jobbe natt til 1. september vil møte på jobb, bekrefter han.
– Mye glede
Hagerup innrømmer at han er lettet.
– Jeg er en glad person nå, og skuldrene mine har falt langt ned, smiler han.
Han forteller at stemningen er god blant resten av de ansatte også.
– Vi har en lukka side på Facebook for NTF sine medlemmer her på Asko, og der var det mye glede. Nå blir det lett stemning på jobben i morgen. Nå bør alle være happy, sier Kurt Hagerup.
• «Jeg er med i LO i all hemmelighet. Om jeg avslører det, er jeg redd jeg mister jobben»
Fornøyd
Fornøyd er også adminstrerende direktør Rune Heggdal.
– Først og fremst er jeg fornøyd med at vi har fått til en dialog med klubben og at vi er i ordinær drift fra i morgen tidlig. Utgangspunktet for hele saken er misforståelser og dårlig kommunikasjon, men det fikk vi ryddet av veien på dagens møte, sier han.
Heggdal sier at hele bedriften nå vil jobbe videre med hvordan man kan unngå slike episoder framover.
– Det viktigste er å få driften på plass, så må vi få lov å bruke litt tid på hvordan vi skal skape bedre kommunikasjon mellom bedriftsledelsen og de ansatte, avslutter Rune Heggdal i Asko Molde.