Oslo Transportarbeiderforening med dusørordning:
Gir 6000 kroner for tips om sosial dumping
– Det foregår sosial dumping i alle våre bransjer. Håpet er at en dusør kan bidra til å hindre sosial dumping på våre tariffavtaler, sier saksbehandler i Oslo Transportarbeiderforening, Fredrik Solvang Winger.
Fredrik Solvang Winger i Oslo Transportarbeiderforening sier målet med dusøren er å få bukt med sosial dumping i Transportarbeiderforbundets bransjer.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det var styret i Oslo Transportarbeiderforening som nylig vedtok en dusørordning for tips om sosial dumping. Initiativet kom fra Transportarbeiderklubben ved PostNord på Alfaset i Oslo.
– Det er på tide at fagbevegelsen våkner. Vi så jo hva som skjedde på terminalen i Trondheim, så alt som kan øke antall meldinger om sosial dumping er bra. Derfor er en slik dusørordning som rørleggerne i Trondheim startet med veldig viktig, og vi håper at en slik ordning kan spre seg til fagbevegelsen i resten av landet også, sier sekretær Asbjørn Paulsen i Transportarbeiderklubben.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Noen vilkår
Fredrik Solvang Winger, saksbehandler i Oslo Transportarbeiderforening, sier at det ligger noen vilkår som må oppfylles før man får utbetalt dusøren. For det første er forutsetningen for utbetaling er at den dokumentasjonen som tipset fører til, kan brukes i forbindelse med krav om allmenngjøring av tariffavtalen, opprettelse av tariffavtale eller dokumentasjon på at det foregår sosial dumping i bedrifter som allerede er bundet av tariffavtale.
– Styrets medlemmer kan ikke motta dusør, og heller ikke tillitsvalgt eller ansatt i det selskapet som det varsles om, sier Winger.
– Størst problem i gods
Det er ledelsen i OTF som har fullmakt til å bestemme om vilkårene for utbetaling er til stede. Tipsene forventer han seg nær sagt fra alle bransjer.
– Sosial dumping foregår i alle bransjene våre, med unntak av drosjene der det enn så lenge er regulert. Vi ser både i spedisjon og grossist at en del lagerterminaler ligger langt under tariff, mens det er i godsbransjen problemet er aller størst. Det kan være vanskeligere å skjule sosial dumping på lager og terminaler enn i godsbransjen med enbilseiere og små selskaper, men vi ser også at budbransjen vokser voldsomt og mange har vilkår langt under det de bør ha, påpeker Winger.
Ber flere følge etter
Bortsett fra rørleggerne i Trondheim, så kjenner ikke Winger til flere som har dusør for tips om sosial dumping, men det håper han endrer seg.
– Vi har ikke snakket om noen andre foreninger i Transportarbeiderforbundet om det heller, men men vi oppfordrer andre foreninger til å opprette lignende dusørordninger som det vi nå har gjort, avslutter Fredrik Solvang Winger.
• Fagforening får tips etter å ha lovt dusør for varsling om sosial dumping