JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Lastebileier-forbund vil kjøre mer mens det er streik i NSB

Lastebileierne vil la sjåførene kjøre mer og ha mindre fri under togstreiken

Norske lastebileiere ønsker å kjøre mer togstreiken under enn det som regnes som forsvarlig.
Økt trafikk under togstreiken gjør at lastebilsjåførene ikke får gjort like mye som tidligere. Derfor vil Norsk Lastebileier-Forbund ha dispensasjon for å kunne kjøre mer og ha mindre fri der streiken rammer veitrafikken hardest.

Økt trafikk under togstreiken gjør at lastebilsjåførene ikke får gjort like mye som tidligere. Derfor vil Norsk Lastebileier-Forbund ha dispensasjon for å kunne kjøre mer og ha mindre fri der streiken rammer veitrafikken hardest.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Lastebileierne vil ha dispensasjon fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene på grunn av togstreiken. Transportarbeiderforbundet sier nei.

I går sendte Norsk Lastebileier-Forbund et brev til Vegdirektoratet der de viser til at den på gående togstreiken skaper stadig større problemer for næringstransporten i Oslo-området.

– Mange lastebileiere melder allerede om store problemer med å fullføre sine planlagte leveringer inennfor kjøre- og hvilektidsreglene, som følge av trafikkproblemer, skriver NLFs generalsekretær Geir A. Mo.

Derfor streiker lokførerne

Øker stressnivået

Derfor ber han Vegdirektoratet om å vurdere å gi dispensasjon fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene innenfor et avgrenset geografisk område.

– Kjøre- og hviletidsbestemmelsene er i utgangspunktet fastsatt for å sikre gode arbeidsvilkår for sjåførene, for å ivareta trafikksikkerheten for alle trafikanter og for å sikre like konkurransevilkår. Når togstreiken fører til betydelig økt trafikk og køene vokser, betyr det at lastebilene også står stille. Det går utover muligheter til å gjennomføre transportoppdragene innenfor planlagt tid. Dette har allerede fått konsekvenser for kundene våre, og stressnivået hos sjåførene øker, skriver han videre.

Mo peker også på at det ble gitt en slik dispensasjon under den store flommen på Østlandet i mai 2013.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

– Lovlig streik

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, ser derimot ingen grunn til å innvilge en generell geografisk avgrenset dispensasjon. Snarere tvert imot.

Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– Streiken er en lovlig streik der hovedmålet er å sikre en nasjonal standard for utdanning av lokomotivførerne. Det vil si en streik som skal ivareta både arbeidstakernes og passasjerenes sikkerhet. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene er vernebestemmelser for sjåførene, og en dispensasjon ville nettopp føre til det motsatte resultat av det Norsk Lokomotivmannsforbund kjemper for, nemlig god sikkerhet for arbeidstakerne og samfunnet, skriver Johnsen i et brev som er sendt Statens Vegvesen i dag.

Følg Transportarbeideren på Facebook

– Ikke streikebryteri

Johnsen avviser imidlertid at å gi dispensasjon vil være det samme som streikebryteri. Han er mer opptatt av signaleffekten en dispensasjon vil ha for kampen for sikkerheten på veiene.

– Det vil bli mye vanskeligere å håndheve kontrollene på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og jeg synes ikke vil skal lefle med et regelverk partene er enige om skal håndteres strengt. Derfor mener jeg det er helt uakseptabelt dersom man skulle innvilge en slik søknad, sier han.

Han mener næringa må leve med dårligere fremkommelighet under streiken.

– Det er klart at økt biltrafikk gjør noe med fremkommeligheten. Det kan nok føre til stress blant sjåfører som ikke får utført det de vanligvis gjør. Men det må de bare akseptere under en konflikt. Så får vi håpe at Spekter og NSB på sin side aksepterer en nasjonal standard for utdanningen til lokomotivførerne slik at vi kan få en løsning på streiken, avslutter Lars Morten Johnsen.

Lokførarane har Noregs sterkaste streikevåpen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse