JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxi1 i Bergen

Nå krever taxisjåførene tariffavtale

I november sa ledelsen i Taxi1 i Bergen at minst halvparten av sjåførene måtte være organisert for å få tariffavtale. Den biten er nå i boks.
Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening (fra venstre), Angelika Haugsrud, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen, og verneombud Jannike Hillestad håper de slipper å streike for å få tariffavtale i Taxi1.

Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening (fra venstre), Angelika Haugsrud, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen, og verneombud Jannike Hillestad håper de slipper å streike for å få tariffavtale i Taxi1.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– I november var vi 19 medlemmer i Transportarbeiderforbundet i Taxi1, forteller hovedtillitsvalgt Angelika Haugsdal til Transportarbeideren.

SE VIDEO

Hun anslår at det er litt over 100 ansatte sjåfører totalt i selskapet som er det tredje største av de seks taxi-selskapene som opererer i Bergen.

– Vi er 65-70 sjåfører på heltid både natt og dag, mens de resterende har en lavere stillingsprosent og jobber bare noen få dager i måneden, sier 22-åringen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Turavgift

Haugsdal har jobbet i Taxi1 i bare åtte måneder, mens verneombud Jannike Hillestad har vært taxisjåfør for selskapet i sju år. Hillestad bekrefter at det også tidligere har vært snakk om å opprette tariffavtale i selskapet, men at de ikke har vært nok medlemmer tidligere.

Årsaken til dette ønsket, har blant annet bakgrunn i at i den arbeidsavtalen sjåførene i Taxi1 har, ligger det en turavgift på 17 kroner som trekkes fra lønna til sjåførene på hver eneste tur.

– Taxi1 sier dette skal dekke bompenger, men det er jo håpløst at vi skal betale bomavgifter av egen lomme. Vi har anslått at det betyr mellom 3000 og 4000 kroner mindre i lønn hver eneste måned, og ingen av de andre taxiselskapene i Bergen har den ordningen, sier Haugsdal.

Bransjerådsleder for taxi i NTF: – Deregulering av drosjemarkedet er en oppskrift på sosial dumping

Verving via Facebook

I november ble ønsket om tariffavtale tatt opp med ledelsen i selskapet på nytt, men da var beskjeden at minst halvparten av sjåførene måtte være organisert for at det skulle være aktuelt.

Det var en utfordring Haugsdal og Hillestad tok på strak arm. Haugsdal tok kontakt med Vestnorsk Transportarbeiderforening og leder Roger Moum, og det ble opprettet en sjåførgruppe med informasjon om hva et medlemsskap ville bety. Dermed begynte antall innmeldinger å rase inn.

Det siste støtet ble satt inn på en ververunde 18-19. januar. Da ble Moum med ut på holdeplassene.

– Det er først og fremst den fantastiske jobben disse to har gjort som har gitt så mange nye medlemmer, men jeg klarte kanskje å få med noen som hadde vært tvilende siden jeg kunne svare på vanskelige spørsmål, smiler Moum.

Per 8. februar er det 42 medlemmer, og enda flere kan komme til.

– Det er nok noen til som vurderer å melde seg inn, sier Jannike Hillestad.

Marte (27) fra Hammerfest er telefonvakt og drosjesjåfør

Sendt tariffkrav

Onsdag 8. februar ble tariffkravet oversendt bedriften, og leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum, har allerede vært i kontakt med ledelsen i bedriften.

– For to år siden da vi snakket om tariffavtale sa eieren at de ansatte ville gå ned i lønn med tariffavtale, men da jeg snakket med ham på telefon rett etter at kravet var sendt, avviste han ikke å inngå avtale, men sa at han måtte sende den over til advokaten sin for gjennomgang. Vi håper jo at han står ved det han har sagt tidligere om at de ville få tariffavtale dersom halvparten av sjåførene organiserte seg, forteller Moum.

– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber

– Streiker om vi må

Fristen for å gi tilbakemeldinge er to uker, så innen utgangen av måneden vil både transportatbeiderforeninga og sjåførene vite om de får avtale, eller om kraftiger lut må til.

– Hvis vi ikke får tariffavtale går vi ut i streik, og det vil han merke siden så godt som alle sjåførene som kjører på fulltid er medlemmer. Vi frykter at det blir streik, men er klare til å streike om vi må, sier Angelika Haugsdal.

Spår drosjedød på bygda

Positiv til avtale

Daglig leder i Taxi1, Robert Aasmul er imidlertid langt fra negativ til å inngå en tariffavtale med NTF.

– Jeg synes en lokal forankret avtale er positivt, både for samholdet og arbeidsmiljøet i Taxi1. Vi trenger trygge og forutsigbare rammer for å heve trivselsfaktoren. Jeg ser en farefull fremtid for bransjen med Uber- og andre modeller, så en lokal avtale som er balansert og gir selskapet og sjåførene trygghet er en klar fordel, sier Aasmul.

– Betyr det at du sitter klar med kulepennen og er klar til å signere en tariffavtale?

– Nå må jeg nesten få kravet om tariffavtale i posten først, sier Aasmul.

Kravet om tariffavtale med sendt Taxi1 den 8. februar 2017.

Kravet om tariffavtale med sendt Taxi1 den 8. februar 2017.

Roy Ervin Solstad

Han legger til at bedriften i forkant av at tariffkravet ble sendt, allerede har løftet lønnen til de ansatte utover tariff.

– Vi sendte ut en gladnyhet til våre sjåfører om at grunnlønnen økes. De vil både få den generelle prisstigningen på fem prosent, men prosentsatsen for det de kjører inn, økes også med intill 1,7 prosentpoeng sier han.

Bedriftsforbundet refser LO for delingskritikk

Vil beholde turavgiften

Sjåførenes ønske om å fjerne den forhatte turavgiften, kan han derimot ikke etterkomme umiddelbart. Det selv om han forstår frustrasjonen.

– Jeg har full forståelse for at sjåførene føler det som at de betaler en turavgift fra egen lomme, men dette skyldes at taxiene må betale bompenger. Det kunden betaler er selvsagt inkludert moms og inkludert bompenger, men det er jo ikke riktig at vi skal betale lønn av avgiften vi betaler til bompengeselskapene. Oslo Taxi har jo hatt en tilsvarende ordning i en mannsalder, og tilsvarende er allerede inntatt i avtalen mellom NHO og LO der bompenger holdes utenfor lønnsgrunnlaget, understreker han.

Derfor ser han bare en mulighet for å fjerne turavgiften.

– Drosjene er en del av kollektivtilbudet, og kollektivtrafikken burde ikke betale bompenger. Hvis vi blir unntatt å betale bompenger, så fjerner vi turavgiften lover Robert Aasmul.

– Gode signaler

Roger Moum er glad for signalene fra Taxi1-sjefen.

– Dette høres bra ut. Når det gjelder turavgiften er jeg ikke enig med Aasmul. Vi mener den er tariffstridig. Men første steg er å få tariffavtalen på plass, deretter får vi sette oss ned å bli enige om hva tariffavtalen faktisk sier om hvordan lønn skal beregnes, sier han.

Taxisjåfør kjører inn penger til Gambias skolebarn

Ny avtale kan gi mindre cowboy-faktor i taxinæringa

Annonse
Annonse