JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgt sjåfør i Veireno om søppelproblemene i Oslo:

Oslo mangler 20 søppelbiler. Søpla flyter i hovedstaden

Mange søppelkjørere må jobbe 12-16 timer i døgnet i Oslo. Veireno vant anbudet med å budsjettere med for få folk, hevder tillitsvalgt.
Tillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet, Vytautas Usinskis mener det trengs mange flere biler og ansatte for å få orden på søppelhåndteringen i Oslo.

Tillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet, Vytautas Usinskis mener det trengs mange flere biler og ansatte for å få orden på søppelhåndteringen i Oslo.

Werner Juvik/Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

De siste tre ukene har det vært fullt søppelkaos i Oslo, etter at selskapet Veireno tok over ansvaret for å hente avfall. Veireno leverte et svært lavt anbud, som krever at hver ansatt henter dobbelt så mye søppel som før!

Renovasjonsetaten har fått inn 5500 klager, og tidligere i uka var det 80 tonn søppel som ennå ikke var hentet.

Nå forteller ansatte i Veireno om en hverdag med for få folk, ekstreme arbeidsdager og mange færre biler enn planlagt.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Krever flere biler

Hovedtillitsvalgt Vytautas Usinskis i Veireno forteller hvordan det ser ut for de ansatte:

– De største problemene startet da Veireno tok over i Oslo 3. oktober. Nå kreves det at vi henter dobbelt så mye søppel på samme tid som før. Det blir som å kreve at man skal kjøre fra Oslo til Stockholm på fire timer for å være effektiv. Alle skjønner at det ikke går, sier Vytautas Usinskis.

Tidligere kjørte sjåførene fra seks om morgenen til tolv-ett på formiddagen, fem dager i uka. Særlig på vinteren kunne det bli lenger på grunn av vinterføre. Da ble arbeidsdagen ofte ikke avsluttet før klokka tre på ettermiddagen.

Derfor streiker lokførerne

Billig anbud

Usinkis mener selskapet må kjøpe inn flere biler og hente inn flere ansatte.

Litaueren har bodd i Norge siden 2010 og har jobbet innen renovasjon like lenge. Nå er han tillitsvalgt for Transportarbeiderforbundets rundt 20 medlemmer i Veireno, selskapet som vant anbudet om søppelhåndteringen i Oslo. Det anbudet hadde en langt lavere pris enn konkurrentene, men også langt færre ansatte og søppelbiler. Kritikerne mener det er grunnen til de store søppelproblemene i Oslo, der svært mye søppel ikke er blitt hentet.

Nykommer dundrer inn i avfallsmarkedet

Rutene må endres

Usinkis forteller at kjøreforholdene for sjåførene er gode, men arbeidsdagene mye lenger enn selv de lengste var tidligere.

– Nå starter de tidligste klokka fem og mange jobber helt til klokka åtte på kvelden, sier han.

NTF-tillitsmannen forteller at han allerede første dagen skjønte at det kom til å gå galt.

– Jeg så på kartet for ruta den første dagen, og det var helt tydelig at ruta var for lang og omfattende for en vanlig arbeidsdag. Vi hadde også mange nyansatte rumenske sjåfører som aldri hadde kjørt i Oslo-trafikken før. Det tok bare tre timer før vi hadde den første kollisjonen, sier Usinskis oppgitt.

Han anslår at sjåførene har fått nye ruter i 80 prosent av tilfellene.

– Hvem som har laget rutene aner jeg ikke, men de burde ha snakket med oss sjåførene først. Da ville de kunnet få langt mer effektiv drift enn de har klart med de rutene de har laget nå. Hvis vi skal få orden på søppelproblemene må rutene endres, sier han.

Nå skal søppelbilene kjøre både morgen og kveld i Oslo

Vil miste kontrakten

Det hadde likevel ikke vært nok.

– Ifølge anbudet skal vi ha rundt 45 søppelbiler, men så vidt jeg vet har vi bare 37. Vi burde hatt 20 til. Bare i bydelen Torshov i Oslo hadde vi tre-fire biler tidligere. Nå har vi kun to, påpeker han.

Hvem som har skylda for problemene er han usikker på.

– Om det er anbudsteksten eller det lave anbudet som er årsaken vet jeg ikke. Kanskje så anbudet bra ut på papiret, men det fungerer ikke i virkeligheten. Kanskje Oslo kommune lot seg lure av det lave anbudet fra Veireno, undrer han.

Han tror Veireno kan miste kontrakten om situasjonen ikke bedrer seg.

– Jeg blir ikke overrasket om Oslo kommune tar tilbake drifta av søppelkjøringen. Folk betaler jo for renovasjon, og nå får de ikke det de har betalt for. Søppel ligger og flyter i gatene fordi vi ikke rekker fram på den dagen vi egentlig skulle hentet søppelet, sier Usinskis.

Ansatt i Veireno skadet seg i første dag på jobb

Følger med

I Norsk Transportarbeiderforbund sitter forbundssekretær Ole Einar Adamsrød med ansvaret for miljøbransjen. Han er heller ikke overrasket over at det har gått galt hos Veireno.

– Renovasjonsetaten i Oslo burde hatt kompetanse til å vurdere kvaliteten på disse anbudene, men det har de tydeligvis ikke hatt. Nå må byrådet på banen for å få en løsning på problemet, sier han.

Ifølge NRK har Renovasjonsetaten mottatt 5500 klager på de drøye to ukene som er gått siden Veireno overtok søppelhåndteringen, men Adamsrød ser ingen grunn til at klagene skal bli færre om ikke Veireno ansetter flere sjåfører og skaffer flere biler.

– Enkel matematikk tilsier at det anbudet som er levert er helt urealistisk. Her må det flere folk og biler til, sier Adamsrød.

Han har likevel ingen mulighet til å stoppe Veireno.

– Vi må følge med for å sjekke at ikke regelverket brytes. Forbundet skal i møte med Veireno etter et ønske fra selskapet om å utvide adgangen til overtid og til å gjennomsnittsberegne arbeidstiden, men selv slike avtaler vil ikke løse hovedproblemet. Slike avtaler sier nemlig også hvor mye fri de ansatte skal ha, ikke bare hvor mye de skal jobbe. Dermed må Veireno skaffe folk til å bemanne søppelbilene når de som jobbet mye den ene uka skal ha fri, sier Ole Einar Adamsrød.

Søpla flyter og renovatørene sliter i Oslo

Bryter tariffavtalen

Adamsrød mener Veireno bryter både tariffavtalen, arbeidsmiljøloven og truer trafikksikkerheten, men administrerende direktør i Veireno, Johnny Enger, skriver i en epost til NRK at selskapet har mange ansatte som ønsker å jobbe lenger for å lære de nye rutene og rutinene.

– Vi pålegger ikke våre ansatte å arbeide overtid utover lovens rammer, skriver Enger.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Annonse
Annonse