JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Partene i havnemeklingen forhandler i meklingspausen

Legger lokk på hva det forhandles om fram til meklingsfristen går ut ved midnatt 23. september.
Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, jobber både sammen og hver for seg for å finne løsninger i havnekonfliktene i meklingspausen fram til 23. september.

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, jobber både sammen og hver for seg for å finne løsninger i havnekonfliktene i meklingspausen fram til 23. september.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det bekrefter Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund overfor Transportarbeideren fredag ettermiddag. Partene møttes til mekling 16. august, men utpå morgenkvisten 18. august, rundt fem timer på overtid, ble det enighet om å ta pause i meklingen. Den vil vare helt til 23. september klokka 10.00. Da har partene 14 timer på seg til å bli enige.

Pause i havnemeklingen

Spesiell sitasjon

Den drøyt en måned lange pausen betyr imidlertid ikke at partene vil sitte uvirksomme fram til riksmekler Nils Dalseide på ny samler arbeidsgivere og arbeidstakere i Havne-Norge rundt meklingsbordet.

– Selv om det er pause er vi fortsatt i mekling. Partene jobber både hver for seg og i felleskap sammen med meklingsinstituttet for å se om det er problemer som kan løses før vi møtes igjen, sier Johnsen.

Han vil ikke avsløre hvilke problemer det dreier seg om.

– Vi jobber med de kravene som er framsatt i forhandlingene og de konfliktene som har vært i havnene de siste årene. Vi ser på om det er noe som kan bli en del av en total meklingskløsning. Vi er i en veldig spesiell situasjon siden vi har hatt nesten tre års konflikt før denne meklinga, og problemene bare øker i omfang. Vi må prøve å finne en total løsning for havnearbeiderne, for sjøtransporten og for Havne-Norge, understreker Johnsen.

Transport tapte havnesak i arbeidsretten

8. oktober-dommen

NTF-lederen mener det påligger partene et spesielt ansvar for å finne en løsning, siden arbeidsretten i sin dom av 8. oktober 2014, sa at det var opp til partene å avklare grensene for fortrinnsretten og unntaksbestemmelsene i tariffavtalen.

– Når arbeidsretten sier at partene må ta det ansvaret, så synes jeg folk fortjener at vi får en endelig avklaring, selv om ikke arbeidsretten kan pålegge oss det. Derfor er det viktig at vi bruker denne pausen, så får vi se hvor vi ender, sier han.

Ingenting offentlig

Hva resultatet blir av den jobben som gjøres både enkeltvis og i samarbeid partene mellom, vil det imidlertid ikke bli sagt noe om offentlig før et meklingsresultat foreligger natt til 24. september.

– Vi vil ikke gå ut med noe, eller si noe om prosessene framover, uten at det er avklart med riksmekler Nils Dalseide på forhånd. Det er for å skape ro rundt meklinga og hindre spekulasjoner i media, sier Johnsen.

Holshipsaken til Høyesterett i november

Vanskelig å finne dato

Det har vært enkelte spekulasjoner om at arbeidsgiversiden har spekulert i å trenere meklingen aller helst til etter at Høyesterett kommer med en dom i Holship-saken, men Johnsen sier det var enighet mellom partene at man skulle ta pause. At pausen ble på en drøy måned har også sin helt naturlige forklaring.

– Når vi har to meklere er det litt mer trøblete å finne en dato som passer. Dessuten er det fremdeles lang tid til Høyesterett får avsagt en dom, og det er vel mye som tyder på at saken ikke er ferdig med det heller. Det er dessuten verken Holship eller Høyesterett som har ansvaret for at vi kommer fram til et resultat for de tre overenskomstene. Det er det vi som har, sier Lars Morten Johnsen fra Transportarbeiderforbundet.

Annonse
Annonse