JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO til sak mot Bodø Taxi

Taxisjåfør Sissel Merete var på do – ble utestengt og mistet 10.000 kroner

Sissel Merete Busch ble utstengt i en måned fordi hun ikke rakk å ta en tildelt tur da hun var på do. Nå går LO til sak mot Bodø Taxi.
MISTET INNTEKT: Sissel Merete Busch ble utstengt i en måned fordi hun ikke rakk å svare taxisentralen. I Bodø må sjåførene skrive under på en kontrakt som gjør at sentralen kan utestenge dem fra lukrativ helsekjøring uten begrunnelse. Nå er Bodø Taxi stevnet av LO og Transportarbeiderforbundet.

MISTET INNTEKT: Sissel Merete Busch ble utstengt i en måned fordi hun ikke rakk å svare taxisentralen. I Bodø må sjåførene skrive under på en kontrakt som gjør at sentralen kan utestenge dem fra lukrativ helsekjøring uten begrunnelse. Nå er Bodø Taxi stevnet av LO og Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad/Privat

res@lomedia.no

Taxisjåfør Sissel Merete Busch slet med litt magetrøbbel på jobb, og da hun likevel var i nærheten av hjemmet sitt på Tverlandet, stakk hun hjemom en tur for å gå på toalettet. Der satt hun da hun fikk melding fra taxisentralen i Bodø om at hun var tildelt en tur.

– Vi har reelt sett 30 sekunder på oss til å svare, men jeg hadde ikke sjans til å gå fra doen så jeg lot turen gå, forklarer Busch.

Kort tid etter tikket en melding inn på taksameteret om at hun var utestengt fra helseturer, som blant annet omfatter kjøring til og fra sykehuset, i en måned. En tur hun hadde sett var ledig som hun tenkte å ta senere på dagen, forsvant også fra taksameteret.

– Jeg ble rett og slett forvirret og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg ringte sjefen min for å høre, men han visste ikke noe om at jeg var utestengt. Det så ut som om meldingen om utestengelse kom fra sentralen, men de hadde ikke sendt noen melding til meg, forklarer Busch.

Hun fant ut med hjelp fra sentralen at noen i ledelsen i Bodø Taxi AS stod bak utsendelsen av beskjeden om utestengelse.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

– Er ikke arbeidsgivere

I Bodø har drosjeeierne gått sammen om å danne Bodø Taxi AS. Selskapet drifter sentralen i byen, og det er denne sentralen som kundene ringer inn til og bestiller turer, samt at det er denne sentralen som fordeler helsekjøringen.

Busch er ikke den eneste taxisjåføren som har blitt utestengt fra de godt betalte og attraktive helseturene, såkalte «Nizzy-turer», i år.

En annen sjåfør ble også utestengt fra den samme type kjøring etter at han takket nei til en tur da han var i ferd med å avslutte skiftet, og skulle til å melde seg av.

Det forteller leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening, Bjørn Tore Bråten.

– For begge disse er det estimerte inntektstapet på nesten 10.000 kroner. Det er mye penger spesielt siden drosjesjåføryrket er et lavtlønnsyrke, sier Bråten.

Disse yrkene får trene i arbeidstiden

Busch reagerer også på at man bare risikerer å bli utestengt dersom man befinner seg i visse områder.

– Inne i Bodø blir man for eksempel ikke utestengt dersom man ikke tar en tur. Det er ikke rettferdig. Dessuten er det uhørt at jeg kan bli utestengt uten at min sjef vet om det, sier hun.

Ifølge Polarsirkelen-lederen er det ikke første gangen sjåfører har blitt utestengt av taxisentralen i Bodø.

– Vi har vært i samtaler med Bodø Taxi om dette mange, mange ganger. De mener de er i sin fulle rett til å stenge ute sjåfører. Vi er ikke prinsipielt imot at det blir reagert på brudd på reglementet, men da skal spillereglene i arbeidslivet følges. Det betyr at det er arbeidsgiver som skal håndtere det, ikke taxisentralen. Sentralen kan ikke oppføre seg som om de er arbeidsgivere, sier Bråten.

Stort lønnshopp for taxisjåfører i byene

Flere utestengelser tidligere

Nå har LOs juridiske avdeling tatt ut stevning mot Bodø Taxi.

– Selv om det har vært utestengninger tidligere, har ikke sjåførene ønsket å kjøre sak, siden vi den gang ønsket å kjøre den mot arbeidsgiverne. Nå kjører vi i stedet sak mot Bodø Taxi, og da fikk vi medlemmer som ville vi skulle kjøre saken for dem, sier Bråten.

Ifølge Bråten har sjåfører også blitt utestengt fordi de har hatt feil farge på klærne under uniformen.

– Taxisentralen ansatte en til å gå rundt og sjekke bekledningen til sjåførene. De måtte åpne opp skjorta for å vise hva de hadde under. Var det feil farge ble de utestengt umiddelbart, uten noen advarsel først, forteller Bråten.

Ifølge Bråten frykter han at Bodø Taxi bare vil betale seg ut av saken.

– Vi er interessert i at det går rettens vei, slik at vi får en dom på dette, sier han

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Tredje- og fjerdepart bestemmer

Ifølge Bråten peker Bodø Taxi på et reglement godkjent av Nordland fylkeskommune når de utestenger sjåførene. I det reglementet står det at "Nordland Taxi kan uten videre begrunnelse frata en hver sjåfør mulighet for utførelse av denne type transport". Det synes Bråten er interessant.

– Det var jo ikke Nordland Taxi som utestengte våre medlemmer, men Bodø Taxi, så avtalen sier jo at det ikke bare er en tredjepart, men fjerdepart som kan foreta sanksjoner, sier han og rister på hodet.

Nettopp denne tredje- og i dette tilfelle fjerdeparts-diskusjonen synes Peter Hansen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet er interessant.

– En ting er inntektstapet, men for oss som forbund er dette også en prinsipiell sak om drosjesentraler kan utestenge sjåfører i hytt og pine. At sjåførene må skrive under på en slik avtale for i det hele tatt å få lov å kjøre helseturer, er i seg selv prinsipielt problematisk og ganske drøyt, sier Hansen.

Han forteller at problematikken med en tredjepart som ikke har arbeidsgiveransvar, men som utøver deler av det, også skjer i andre bransjer.

– Vi har både distribusjonssjåfører og bussjåfører som opplever det samme, så vi har blitt enige med LO om at de skal sende et brev til sosial- og arbeidsdepartementet for å få en avklaring på hvordan arbeidsmiljøloven er å forstå i denne sammenhengen, sier Peter Hansen.

• Fikk du med deg denne? 370.000 nordmenn får rett til gratis briller

– Arbeidsgiver kjent med reglement

Transportarbeideren har siden tirsdag forsøkt å få kommentar fra daglig leder og styreleder Jonny Sandmo i Bodø Taxi, men han har ikke besvart våre henvendelser. I sitt tilsvar på stevningen, skriver imidlertid nestleder Lars Lundquist at sjåførerklæringen som åpner for å utestengte sjåførene i en måned uten videre begrunnelse, er signert av begge de to aktuelle sjåførene. Lundquist peker også på at avtalen er kjent for sjåførenes arbeidsgivere.

– Arbeidsgiveren anses som informert da han har vært med på å utforme reglementet og er kjent med teksten i sjåførerklæringen, skriver han.

Lundquist skriver videre at sentralen etter beste evne forsøker å behandle alle likt for å sikre et best mulig arbeidsmiljø.

– Da blir det umulig å hensynta at en sjåfør var på do, eller ikke visste. I så tilfelle ville alle som ikke gjorde jobben sin være på do eller uvitende, mens alle de andre sjåførene ble mer og mer forbannet, skriver nestleder Lars Lundquist i Bodø Taxi.

Den utestengte taxisjåføren Sissel Merete Bush mener sjåførene ikke behandles likt. Hun hevder at utestengelse bare gjelder leiesjåførene og ikke løyvehaverne.

– Dersom en løyvehaver hadde latt være å takke ja til en tur slik jeg gjorde det, eller takket aktivt «nei», ville vedkommende ikke bli utestengt eller straffet på annen måte. Når alle blir behandlet likt, kan vi begynne å snakke om å skape et «best mulig arbeidsmiljø», sier hun.

Busch bekrefter at hun skrev under på at sjåfører når som helst kan bli utestengt fra å kjøre helseturer.

– Men jeg tolket dette som at vi kunne bli utestengt dersom vi opptrådde kritikkverdig under kjøring av disse turene.

Hun syns det er fint at saken nå tas tak i av LOs juridiske.

– Det er bra at det nå kommer en avklaring rundt det prinsipielle i saken.

- To av våre medlemmer har blitt utestengt fra helsekjøring i Bodø i en hel måned, sier leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening, Bjørn Tore Bråten.

- To av våre medlemmer har blitt utestengt fra helsekjøring i Bodø i en hel måned, sier leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening, Bjørn Tore Bråten.

Roy Ervin Solstad

- Sjåførereglementet i Nordland Taxi er prinsipielt ganske drøyt, sier forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, Peter Hansen.

- Sjåførereglementet i Nordland Taxi er prinsipielt ganske drøyt, sier forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, Peter Hansen.

Roy Ervin Solstad

• Lest denne? Taxisjåfør: – Det her er ikke mye til timelønn

Lines yrke er et av Norges dårligst betalte

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Annonse
Annonse