JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet mot Holship i Høyesterett

Transport vil ikke gi seg, selv om det blir tap i Høyesterett

Før jul vil Høyesterett avgjøre om Transportarbeiderforbundet har lov til å boikotte Holship i Drammen for å få selskapet til å undertegne tariffavtale. Begge parter varsler at de vil ta saken videre ved et tap.
- Hvis Høyesterett underkjenner tariffavtalen på havnene, så vil vi ha et tarifftomt rom i havnene. Det åpner for nye forhandlinger og full streikerett, men vi må også vurdere å gå til menneskerettighetsdomstolen om vi taper, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

- Hvis Høyesterett underkjenner tariffavtalen på havnene, så vil vi ha et tarifftomt rom i havnene. Det åpner for nye forhandlinger og full streikerett, men vi må også vurdere å gå til menneskerettighetsdomstolen om vi taper, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Tri Nguyen Dinh

res@lomedia.no

Høyesterett vil trolig ikke få siste ordet i saken om havnearbeidernes boikott av Holship i Drammen.

Holship sin direktør Michael Ranners avslørte nemlig sist uke at de ville ta saken til EFTA-domstolen dersom Høyesterett ikke ga dem medhold i at en boikott av selskapet var et brudd på EØS-avtalens bestemmelser om fri etableringsrett. Nå sier også leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen at det heller ikke er sikkert at arbeidstakersiden vil sette punktum for saken om de skulle tape i Høyesterett.

Avgjørende seier for havnearbeiderne

Tarifftomt rom

– Da må vi eventuelt gå til menneskerettighetsdomstolen. Samtidig vil resultatet dersom Høyesterett underkjenner tariffavtalen på havnene være at vi har et tarifftomt rom som må fylles. Da vil vi få en ny forhandlingssituasjon med full streikerett igjen, påpeker han.

Johnsen understreker imidlertid at dette foreløpig bare er på tankestadiet, og at en slik strategi ikke er spikret.

– Det må uansett tas med LOs juridiske avdeling, sier Johnsen.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Tre år

Holship-saken startet våren 2013 da det danskeide selskapet ikke lenger ville benytte havnearbeiderne ansatt i losse- og lastekontoret i Drammen, men bruke sine egne ansatte til denne jobben. Transportarbeiderforbundet varslet etterhvert boikott og fikk denne prøvd i Drammen tingrett, der NTF vant fram med at en boikott for å få selskapet til å undertegne tariffavtale og dermed benytte havnearbeiderne, var lovlig. Holship anket til lagmannsretten, men tapte også der. Saken ble deretter anket videre til Høyesterett som ba EFTA-domstolen om en uttalelse siden EØS-avtalen var et viktig moment i anken og argumentene fra Holship. Høyesterett behandlet deretter saken i plenum fra 8-11. november, der begge parter pluss regjeringsadvokaten holdt sine prosedyrer foran de alle Høyesteretts dommere.

Dommen i den saken er ventet å falle før jul.

Dette viser at det foregår sosiale dumping på Oslo havn

Ble forbanna

Etter å ha fått de fire dagene i retten på litt avstand er NTFs leder fornøyd.

– I hovedsak synes jeg dette gikk veldig bra, og advokatene fra LO gjorde en utrolig viktig jobb. Holship og Bedriftsforbundet forsøkte som forventet å skape forvirring, mens jeg må innrømme at jeg ble forbanna på NHO som åpent innrømmet at de avventet godkjenningen av tariffoppgjøret på havna før de gikk inn som partshjelp i saken og angrep lovligheten av tariffavtalen og fortrinnsretten, sier Johnsen.

NHO inn i havnestrid i Drammen

Begge de argumentene mener NTF-toppen at LO-advokatene tok ned. De pekte nemlig på menneskerettighetene som ble inntatt i Grunnloven i 2014, og at Grunnloven uansett stod over EØS-loven.

– LO-advokatene argumenterte med at boikott var et lovlig kampmiddel, at EØS-avtalen ikke var til hinder for kamprett, og at fortrinnsretten var forankret i ILO-konvensjonen. Totalt sett mener jeg dette ble veldig godt håndtert fra vår side, skryter han.

Bryggesjauerfrua inn i havnestyret i Oslo

Forsiktig optimist

Også regjeringsadvokatens prosedyre ble godt mottatt av NTF-lederen. Her ble det påstått at det ikke var noen strid mellom Grunnloven og EØS-avtalen, siden begge åpnet for å bruke boikott som kampmiddel.

– Han hadde en ryddig tilnærming til hele problemstillingen, og det var også positivt at han understreket at det var fortrinnsretten som var utgangspunktet for Holship-saken, ikke eventuelle unntaksbestemmelser i tariffavtalen. Argumentasjonen hans om retten til å bruke kampmidler var i samsvar med det vi hevder, sier Johnsen som er optimist med tanke på utfallet.

– Det ligger i vervet som tillitsvalgt å være optimist. Jeg var jo nesten hundre prosent optimistisk før dommen falt i arbeidsretten i 2014, så jeg får være forsiktig optimist denne gangen. Men jeg håper jo på en julegave fra Høyesterett, avslutter Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

«Ingen grunn til at de over 60 skal ha mer ferie eller fordeler enn andre»

Lars Johnny havnet i pensjonsfella. Nå får han ikke AFP

Michel ble overvåket i sykmeldingsperioden

Warning
Annonse
Annonse