– Opplæring er viktig
– Det er viktig at alle som trenger det, får opplæring i hvordan de kan takle vanskelige situasjoner, sier Jarle Berge, hovedtillitsvalgt og leder i NTL NAV.
Han mener at kurs i samtaleteknikker som kan hindre at en samtale med en bruker utvikler seg i feil retning, til trusler om vold eller verre, bør tilbys dem som har behov for det.
– Jeg frykter at NAV ikke prioriterer denne typen kursing, i kampen med å få unna sakene, sier Berge.
Berge understreker at det viktig med sikkerhetsrutiner og utforming av lokalene som trygger de ansatte.
– Når en ansatt vet at det venter en vanskelig samtale i møte med en bruker, må vedkommende melde fra til en kollega først. I det åpne kontorlandskapet vi har nå, er det lettere for kolleger å følge med på det som skjer med andre kolleger. I samtalerom skal saksbehandler ha fluktmulighet, og det skal være vinduer til kontoret som gjør at andre kan se inn, sier han. Noen har også alarmknapp på kontoret.