– Selg Norge på fjordene
Norske fjorder er unike og bør brukes enda mer aktivt i markedsføringen av Norge som turistmål.
Saken oppsummert
kjell.werner@anb.no
Det var beskjeden fra sjefredaktør Keith Bellows i National Geographic Traveler i Berlin torsdag.
Det amerikanske magasinet har kåret norske fjordlandskap til verdens mest betydningsfulle reisemål.
– Kombinasjonen av vakkert naturlandskap og velholdt, bebodd og aktivt brukt kulturlandskap gjør norske fjorder helt unike, sier Bellows.
Må bli bedre
Men han mener Norge må bli bedre til å markedsføre fjordene som reisemål.
– Dere må bli bedre til selge, er budskapet fra sjefredaktøren.
Han advarer mot å fokusere på det ekstreme som basehopping, løssnøkjøring og rafting. Volummarkedet ligger i opplevelser kombinert med lokal mat. Han mener at mange turister er opptatt av å møte lokale folk, gjerne hjemme hos en familie.
– Norge er i en unik salgsposisjon. Flere og flere er interessert i lokal mat. Dere må fortelle hvem som har laget maten, sier han.
Bruk Facdebook
– Og så må dere være klar over at turister liker å ta bilder. Dette må dere ta hensyn til, legger NGT-redaktøren til.
Han oppfordrer den norske reiselivsbransjen til å lage egne internettsider hvor turister kan få mulighet til å fortelle om sine opplevelser i Norge.
– Folk må sende inn sine historier, sier han og poengterer at nye sosiale medier som Facebook må brukes aktivt. Han minner om at det lever flere nordmenn i USA enn i Norge.
– Dere må være fornøyd med å være forskjellige fra andre land i verden, sier Bellows.
Riktig politikk
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) likte det han hørte fra Bellows.
– Dette går rett inn i hjertet mitt. Forlandskapet vårt er en konsekvens av den norske landbrukspolitikken. Vi har dyr på beite og et landbruk i hele landet, sier Brekk og sier seg enig i at Norge er undersolgt som reisemål. (ANB)


Nå: 0 stillingsannonser