– Verre før det blir bedre
Først i 2012 kommer det første lyspunktet for togreisende på Østlandet. I mellomtiden skal vedlikehold pynte på situasjonen.
– For å sitere Barack Obama, det blir verre før det blir bedre, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun talte til Jernbaneforum 2009 onsdag formiddag.
Hun siktet til den aktuelle jernbanesituasjonen i Norge, og det skrikende behovet for vedlikehold på grunn av «dårlig infrastruktur og nedslitte anlegg». Paradokset er at mens vedlikeholdsarbeidet pågår, kommer NSBs kunder til å oppleve tidsvis dårligere tilbud fordi strekninger og anlegg må stenges i denne perioden.
– Togene har hatt økning både i passasjertrafikk og på gods. Det må jo bety at det tross alt ikke er så ille, sier hun til NTB.
Mer penger
Navarsete er opptatt av å ikke svartmale situasjonen en drøy uke før hun på vegne av regjeringen legger fram Nasjonal transportplan. I den lover hun «tidenes samferdselssatsing» både hva gjelder vei og bane.
– Vi skal bruke mer penger og vi skal bruke dem bedre, sa hun.
Og det kan trengs, skal vi tro Aftenposten. Det kommer fortsatt til å ta mange år før jernbanenorge ser lyset i tunnelen, ifølge avisen, som peker på at oppgradering av strekningen mellom Oslo og Ski med dobbeltspor ikke kommer til å stå ferdig før i 2017 eller 2018.
Navarsete sa fra talerstolen i Folkets Hus i Oslo at påstanden ikke er i tråd med fakta.
– Når man leser enkelte medier skulle man tro at vi ikke har gjort noe som helst. Jernbanebudsjettet, når tiltakspakken til regjeringen er inkludert, er på over 10 milliarder kroner. Det er ikke sånn at vi må vente helt til 2017 før vi ser bedring, sa Navarsete.
– Ting tar tid
Hun lover at nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika skal stå ferdig i 2012 og at NSB da får 50 nye togsett i trafikk. Strekningen mellom Oslo og Ski kan stå ferdig først i 2017, ifølge anslag fra Jernbaneverket.
– Når man starter på et nivå som er så elendig, må man i anstendighetens navn skjønne at det tar litt tid før alt blir perfekt. Vi har fått en snuoperasjon, sa Navarsete.
Tidligere har hun lovet satsing på vei og jernbane, og pekte blant annet på løfter om uttalt satsing på intercitytriangelet rundt Oslo. Områdene rundt de fire største byene og godstrafikken. (ANB-NTB)