1 av 5 godtar svart vaskehjelp
Mer enn hver femte nordmann kjøper gjerne svart renhold hjemme.
martin.andersen@anb.no
Det viser en undersøkelse som TNS Gallup har utført på vegne av NHO Service. 22,6 prosent svarer at de vurderer bruk av svart renhold som middels til meget akseptabelt.
– Dette markedet for svart arbeid er noe som går ut over de svakeste, de som er lettest å utnytte. De mister alle godene som vanlige arbeidstakere har, kommenterer Petter Furulund, administrerende direktør i NHO Service.
Trøndere og nordlendinger framstår som minst positive til å benytte seg av svart renholdstjeneste i private hjem.
Her svarer til sammen 15,5 prosent «verken eller» eller «i stor grad» på spørsmålet om de er for svart renhold. Tilsvarende svar for Oslo og Akershus er 28 prosent. Resten av Østlandet er på 25,8, mens Sør- og Vestlandet er nede på 20,1 prosent.
Tiltrekker seg kriminalitet
Mellom kjønnene er det små variasjoner. Kvinner har altså samme holdninger som menn til svart renhold.
Ifølge NHO Service har de fått utført undersøkelsen fordi de ønsker å sette fokus på svart arbeid og annet som gjør at renholdsbransjen tiltrekker seg kriminalitet og skaper uverdige arbeidsforhold.
NHO Service kunne tenke seg den modellen som brukes i Finland og Sverige.
– Der får man ved å fremlegge kvittering igjen så mye av de ekstra utleggene at man nesten ikke taper noe ved å kjøpe vasketjenestene hvitt, mener Petter Furulund.
Tviler på resultatet
Totalt gjør nesten 75 prosent av befolkningen det klart at de sier nei til svart renhold. NHO Service tviler imidlertid på om folket har vært helt ærlige i sine svar.
– Trolig er det langt flere enn 22 prosent som i praksis vil si ja til svart renhold. I spørreundersøkelser vet vi at folk vil ha en tendens til å sette seg selv i et så positivt lys som mulig, sier Petter Furulund.
Neste uke arrangerer NHO Service i samarbeid med Norsk Arbeidsmandsforbund en konferanse med akkurat dette temaet. Her skal en rekke av landets samfunnstopper debattere hvordan de kan rydde opp i bransjen. (ANB)