Bilpersonalet (NJF) støtter lokfører-streiken
– Sjåfører skal ikke kjøre buss for tog under streiken
NSB kan ikke sette opp ekstra bussavganger for å erstatte innstilte tog under lokomotivførerstreiken, sier Jernbaneforbundet. – Hold dere unna slik kjøring, er meldingen til medlemmene.
Leder i Bilpersonalets landsråd i Jernbaneforbundet, Jan Audun Strand.
Knut Bry
oystein.braathen@lomedia.no
– En streik er en lovlig aksjon, og NSB kan derfor ikke sette opp alternativ transport i form av busser for tog som rammes av streiken. Dette vil være å betrakte som streikebryteri, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), på Bilpersonalets egen nettside.
NJF organiserer sjåfører ansatt i NSBs datterselskap Nettbuss. Vanlig rutine er at hvis en ekspressbuss blir full og passasjerer ikke får plass, kan det settes inn ekstra kapasitet, gjerne en minibuss.
– Noe mer skal ikke forekomme nå heller, sier Bilpersonalet.
De kjenner til at andre selskaper er leid inn for å frakte passasjerer mellom Østfold og Oslo.
• Lokførerne vurderer opptrapping av togstreiken
– Landsrådet gir full støtte til Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF), og støtter fullt ut kravene om å opprettholde kompetansenivået for lokomotivførere. Liberalisering og konkurranseutsetting av NSB vil nok bringe med seg samme kreativitet som vi ser i bussbransjen. Sikkerhet for våre passasjerer og medtrafikkanter må være førsteprioritet. En felles nasjonal standard for opplæring av lokomotivførere må på plass, uttaler landsrådet.
SI NEI: Bussjåfører skal ikke ta på seg ekstrakjøring som erstatning for tog som innstilles på grunn av streik, sier Bilpersonalets landsråd.
Anders Hauge-Eltvik
Flere advarsler
Også Norsk Transportarbeiderforbund reagerer på at selskaper forsøker å få sjåfører til å ta på seg ekstrakjøring.
– Det er forsøk på streikebryteri, sier Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder.
– Vi har fått noen foruroligende meldinger fra våre tillitsvalgte, sier Sivertsen.
Transportarbeiderforbundet vil ikke godta at sjåfører skal settes til å kjøre ekstra når togene står.
Streiken
Natt til 29. september gikk Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) ut i streik, fordi de ikke ble enige med NSB om ny tariffavtale. Uenigheten dreier seg om lokomotivførernes kompetanse.
NLF krever at kompetansekravet skal opprettholdes på dagens nivå, og vil ha det inn i tariffavtalen.
Tidligere i høst aksepterte Flytoget et slikt krav fra sine førere, lagt inn i en særavtale som gjelder til 2018.
• Video på lostat.no: Derfor streiker lokførerne
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.