JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tusen arbeidsplasser i fare:

Ansatte på Rygge står sammen mot flyseteavgift

– Vi kjemper sammen med de andre LO-forbundene, sier NTL-klubbleder Morten Nilsen ved flyplassen i Moss.
NTL Luftfarten: Tusen arbeidsplasser blir berørt hvis Moss lufthavn Rygge legges ned som en direkte følge av regjeringas varslede flyseteavgift. Her ser vi brann-, rednings- og plasstjenesten i NTL Luftfarten, som sammen med andre LO-forbund kjemper mot nedleggelse (arkivfoto)

NTL Luftfarten: Tusen arbeidsplasser blir berørt hvis Moss lufthavn Rygge legges ned som en direkte følge av regjeringas varslede flyseteavgift. Her ser vi brann-, rednings- og plasstjenesten i NTL Luftfarten, som sammen med andre LO-forbund kjemper mot nedleggelse (arkivfoto)

May Berg

anne.siri.rena@lomedia.no

Tusen arbeidsplasser blir berørt hvis Moss lufthavn Rygge legges ned som en direkte følge av regjeringas varslede flyseteavgift.

Konkret er det snakk om vel 500 arbeidsplasser tilknyttet selve flyplassen, mens 500 ansatte i tilleggsnæringer vil rammes.

– Nå står vi sammen med de andre LO-forbundene mot avgiften, informerer Morten Nilsen, klubbleder for brann-, rednings- og plasstjenesten i NTL Luftfarten.

Det er 41 NTL-organiserte ved flyplassen.

KLUBBLEDER: Morten Nilsen i brann-, rednings- og plasstjenesten i NTL Luftfarten, jobber tett med de andre LO-forbundene ved Moss lufthavn Rygge for at den vedtatte flyseteavgiften ikke skal innføres.

KLUBBLEDER: Morten Nilsen i brann-, rednings- og plasstjenesten i NTL Luftfarten, jobber tett med de andre LO-forbundene ved Moss lufthavn Rygge for at den vedtatte flyseteavgiften ikke skal innføres.

Anne Siri Renå

Vedtatt før høring

Forslaget om å innføre en flyseteavgift på 80 kroner pluss moms – totalt 88 kroner – ble vedtatt i Stortinget i forbindelse med statsbudsjettforhandlingene for 2016 i desember. Forslaget er nå ute på høring, med frist 21. februar.

Konkurransen vil bli hardere med en flyseteavgift, men den vil gi staten en inntekt på 1 milliard kroner.

– Dette er en baklengs-strategi. Utredninger og høringer burde vært på plass før et vedtak ble fattet, det er en del av den norske modellen, sier distriktssekretær Ulf Lervik i LO Østfold.

Han vil ikke spå om utfallet, men viser til hva som skjedde med den såkalte poseavgiften som regjeringa vedtok høsten 2014. Den har det fortsatt ikke blitt noe av.

Eget LO-utvalg

Ved Moss lufthavn Rygge er det opprettet et eget LO-utvalg, og i flere år har LO tatt initiativ til såkalte flyplassdager. 17. desember var en sånn «dag», da blant annet flyplassledelsen og forbundene møttes.

Et LO-opprop mot avgiften ble samtidig skrevet som svar på et innlegg Fremskrittspartiet-politikere nylig hadde hatt på trykk i media i regionen.

«Avgiften er både arbeidsfiendtlig, næringsfiendtlig og distriktsfiendtlig», står det i innlegget undertegnet av NTL Luftfarten, Fellesforbundet, Handel og Kontor og Norsk Arbeidsmandsforbund.

FrP-representantene Erlend Wiborg og Ulf Leirstein fra Moss får kritikk for å være i mot avgiften, men likevel støtte budsjettforslaget.

NHO-samarbeid

LO-sekretær Peggy Følsvik sier dette:

– Flyseteavgiften er nok et eksempel på en politikk hvor regjeringen ikke har tenkt på konsekvensene, det gjelder både på Rygge og øvrige flyplasser som kan bli rammet av redusert rutetilbud. Høringsbrevet fra departementet er nå sendt ut til berørte forbund og når svarene er inne utformer vi et endelig høringssvar. LO har også vært i dialog med NHO Luftfart for et eventuelt samarbeid i denne saken, forteller Følsvik.

Flyplassjef Pål Tandberg ved Rygge sa til TV2 i desember at hvis avgiften – som «kom som lyn fra klar himmel» – innføres 1.april, blir det styrt avvikling av flyplassen fra 1.november.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse