JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor mangler milliarder til vedlikehold av jernbanen: – Risikoen for feil øker, sier direktøren

Etterslepet på vedlikehold på jernbanen ligger an til å øke hvert år til og med 2023, ifølge Bane Nor. Det kan føre til forsinkede tog og flere feil.

Morten Hansen

– Det blir vanskelig å holde rutetabellene. Dette kan sammenlignes med å la være å ta service på bilen. Risikoen for at feil oppstår øker, sier Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund til Aftenposten.

Å holde tritt med vedlikeholdet krever ifølge Frimannslund 3,5 milliarder kroner i året. Selv da vil mange signal- og sikringsanlegg ikke bli fornyet «ut over nødvendige tiltak for å holde dem i drift».

I dag har Bane Nor 2,5 milliarder kroner til vedlikehold. Dermed ligger etterslepet an til å øke med minst 1 milliard kroner i året.

Frimannslund kaller situasjonen uakseptabel og ber om mer penger til vedlikehold når ny Nasjonal transportplan skal behandles våren 2021.

p

Bane Nor skal også selv bidra, blant annet ved å spare inn 500 millioner kroner på driften innen utgangen av 2023. Det betyr færre ansatte.

– Når vi skal effektivisere for 500 millioner, er det uunngåelig at det blir færre. Hvor mange kan jeg ikke si nå, sier han til avisen.

Bane Nor skal dessuten bruke 250 millioner kroner ekstra hvert år til vedlikehold. Hele summen skal brukes på strekningen mellom Drammen og Lillestrøm, der feil som oppstår påvirker 80 prosent av all togtrafikk i Norge.

Annonse
Annonse