JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SLUTT: Cargolink overtok godstrafikken på Raumabanen i 2013. Her er et av deres tog på Dombås stasjon.

SLUTT: Cargolink overtok godstrafikken på Raumabanen i 2013. Her er et av deres tog på Dombås stasjon.

Wikipedia

Cargolink avvikles – 70 ansatte mister jobben

Styret i Cargolink har vedtatt å legge ned virksomheten. Økonomien er for dårlig til å drive videre, og de kan heller ikke tilby nye oppgaver til sine ansatte.



12.02.2016
11:11
12.02.2016 12:30

oystein.braathen@lomedia.no

– Det er en beslutning vi ikke har tatt med lett hjerte, men som vi ikke så noen mulighet til å unngå, skriver selskapet i en pressemelding.

Selskapet har ikke lykkes i å skape positive økonomiske resultater, er begrunnelsen.

– Vi forsøker å redusere ulempene for kundene, leverandører og våre 70 ansatte, og prøver å opprettholde driften fram til 18. mars, sier styreleder Lars Olsen.

Cargolink har godstog på Bergens-, Sørlands- og Dovrebanen. I tillegg overtok de trafikken på Raumabanen i 2013 etter at konkurrenten CargoNet bestemte seg for å avvikle der. To ansatte på terminalen i Åndalsnes sa ja til ny jobb i Cargolink.

De er for tiden ikke i dialog med andre selskaper om å overta driften på noen av banestrekningene.

Hjelper medlemmene

Norsk Jernbaneforbund (NJF) har 16 medlemmer i Cargolink. De prøver å finne løsninger i samarbeid med CargoNet og datterselskapet Railcombi, som står for selve driften på terminalene. Der har de Cargolink-ansatte også hatt sine oppgaver.

– Jernbaneforbundet er i dialog med Railcombi, og forsøker å tilpasse avviklingen så flest mulig får tilbud om jobb der. Vi gjør det vi kan for å redde flest mulig arbeidsplasser, sier fungerende forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

For de to ved terminalen i Åndalsnes er det vanskeligere.

– Det er ikke lønnsomhet i å kjøre tog på Raumabanen, så der ser det ikke ut til å gå tog lenger.

Sæthre mener den styrte avviklingen kan føre mer gods over fra bane til vei.

– Markedet er sånn at de selskapene som ikke tjener penger ikke er liv laga. Vi beklager at dette har skjedd. Forhåpentlig får politikerne øynene opp for at rammevilkårene må bedres. Jernbanen taper, volumet på bane går jo ned når vi ser på den totale godsmengden som transporteres.

Det settes inn tiltak for å begrense problemene for kundene som risikerer å bli rammet.

– Cargonet vil gjøre det de kan for å hjelpe kundene og finne løsninger for alle som blir berørt. Det settes inn flere tog på de strekningene Cargolink betjener, sier Jane Brekkhus Sæthre.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Vanskelig

I pressemeldingen peker Cargolink på svært krevende konkurranseforhold som en av årsakene til at selskapet gir seg etter åtte års drift:

– Jernbane-Norge er mer enn andre sektorer preget av statlig byråkrati og laugsinteresser som har bremset utviklingen av sunn konkurranse. Vi har hatt statlige konkurrenter med offentlig finansiering i ryggen og har opplevd flere alvorlige initiativer for å avvikle konkurransen på godsterminalene.

Dette er landene som lykkes med jernbanen

Tungt byråkrati

Statens jernbanetilsyn får også hard kritikk.

– Det handler særlig om den tilnærming Jernbanetilsynet har til handlingsrommet for togselskapene. Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter, og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for forretningsvirksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet, heter det i pressemeldingen.

Slik blir den blåblå jernbanen

Dette mener Cargolink har påført selskapet millioner av kroner i juridisk- og annen konsulentbistand. De mener også at det er av enda større betydning at tilsynet skaper en uforutsigbar situasjon:

– De stadige, og etter vår vurdering grunnløse, truslene om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene skaper en fullstendig uforutsigbar situasjon for selskapet, ansatte og kundene, heter det i pressemeldingen, der de konkluderer med at de ikke kan drive under slike forhold.

De 70 ansatte som berøres av nedleggelsen er varslet.

Ny arbeidsgiver

På sine nettsider beklager Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) at en viktig aktør må gi seg.

– Forbundet vil nå sørge for at alle våre medlemmer i Trainlink, som bemanner Cargolinks tog, sikres videre jobb. NLF har allerede hatt et møte med CargoNet. Vi forventer at de som ønsker jobb i CargoNet vil få det, og får fortsette å kjøre godstog, skriver NLF.

Cargolink

• Etablert av biltransportselskapet Autolink.

• Tillatelse til å frakte gods på norsk jernbanenett fra 17. september 2008.

• Opprinnelig opprettet for å kjøre Autolinks biltog.

• Utvidet til å kjøre gods på bane.

• Togtrafikken deres tilsvarer 200 vogntog på veiene daglig.

Nettside: cargolink.no

12.02.2016
11:11
12.02.2016 12:30

Cargolink

• Etablert av biltransportselskapet Autolink.

• Tillatelse til å frakte gods på norsk jernbanenett fra 17. september 2008.

• Opprinnelig opprettet for å kjøre Autolinks biltog.

• Utvidet til å kjøre gods på bane.

• Togtrafikken deres tilsvarer 200 vogntog på veiene daglig.

Nettside: cargolink.no




Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen er svært skuffet over svaret fra departementet. Her under redegjøringen i Stortinget i 2019, i forbindelse med trygdeskandalen som har sendt uskyldige i fengsel.

Leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen er svært skuffet over svaret fra departementet. Her under redegjøringen i Stortinget i 2019, i forbindelse med trygdeskandalen som har sendt uskyldige i fengsel.

Stian Lysberg Solum / NTB

Frykter at engangsutbetalingen til uføre kan forsvinne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Brian Cliff Olguin

Lærerne tapte trolig 10.000 hver på streiken

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

Debatt

SV-leder Audun Lysbakken ønsker å bidra med en oppklaring om barnetrygd for enslige forsørgere etter Debatten på NRK med programleder Fredrik Solvang.

SV-leder Audun Lysbakken ønsker å bidra med en oppklaring om barnetrygd for enslige forsørgere etter Debatten på NRK med programleder Fredrik Solvang.

Jan-Erik Østlie/Stian Lysberg Solum-NTB

«Når det gjelder noe så viktig som økonomien til folk, skal vi politikere ikke gi feil informasjon»

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer


Flere saker