JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FISK OG MAT: et nytt godstog i døgnet mellom Bodø og Trondheim vil føre til mindre trafikk på veiene og redusert utslipp, fastslår Asbjørn Svenning (f.v.), tillitsvalgt for NJF, Håvard Johnsen, terminalansvarlig i Fauske og Idar Andresen, terminalansvarlig i Bodø.

FISK OG MAT: et nytt godstog i døgnet mellom Bodø og Trondheim vil føre til mindre trafikk på veiene og redusert utslipp, fastslår Asbjørn Svenning (f.v.), tillitsvalgt for NJF, Håvard Johnsen, terminalansvarlig i Fauske og Idar Andresen, terminalansvarlig i Bodø.

Morten Hansen

Fjerner tungtrafikk Trondheim-Bodø:

CargoNet setter inn ett ekstra godstog i døgnet. Da forsvinner 13.000 vogntog fra veiene

CargoNet skal kjøre ett tog mer i døgnet mellom Bodø og Trondheim. Vognene vil være fylt med matvarer og fisk. «Næringsmiddeltoget» vil årlig fjerne 13.000 vogntog fra veiene.



04.02.2020
09:05
04.02.2020 09:05

morten.hansen@lomedia.no

– Den største, og viktigste, gevinsten med dette er samfunnsøkonomisk. Det blir mindre tungtrafikk på veiene, slår Idar Andresen, CargoNets terminalansvarlig i Bodø fast.

For med det nye samarbeidet mellom CargoNet, ASKO, Meyership og Nova Sea vil 13 000 vogntog forsvinne fra veiene. Med det blir det mindre veislitasje, utslipp, trafikk og mindre fare for ulykker. Bare grossisten ASKO har 40 biler som kontinuerlig kjører på strekningen. Og miljøgevinsten er stor.

Fisk fra Helgeland

1. april starter den nye ruten opp, med lasting og lossing i Bodø, Fauske, Mo i Rana og Mosjøen. Med det øker godstogkapasiteten på strekningen med 50 prosent. I dag går det daglig to godstog mellom Trondheim og Bodø. Med det nye samarbeidet blir det tre.

p

– Ikke minst er dette toget veldig bra for fisketransporten fra Helgeland og sørover. Det er mange biler som fortsatt vil trafikkere strekningen, men det blir mindre, sier Håvard Johnsen, terminalansvarlig i Fauske.

Sikrer terminalen i Bodø

I tillegg til miljøgevinsten vil det også sikre arbeidsplasser. For ett år siden var det snakk om å legge ned terminalen i Bodø. Godsgrunnlaget var for dårlig. Nå er nedleggingstrusselen snudd.

– Det er en hyggelig konsekvens at vi sikrer arbeidsplasser, og ansetter nye, sier Andresen.

Foreløpig er det ikke snakk om mye ekstra folk. Andresen anslår at terminalen på Bodø vil få en ny ansatt.

Men tillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund på Fauske, Asbjørn Svenning, mener det likevel har mye å si.

p

– Nå snakker vi om å bemanne opp istedenfor å legge ned. Det er klart det er mye bedre stemning, sier Svenning.

Rom for mer

– At dette toget settes opp skulle bare mangle. Vi er Nord-Norges nest største by. Fortsatt er det mye gods som burde gått på jernbanen, sier Johnsen.

Han får støtte av Svenning:

– Det er bare å se på veiene, så ser man at det er rom for mye mer, slår Svenning fast.

Både terminalsjefene og tillitsvalgte er enige om at den største utfordringen ligger i konkurransen fra utenlandske vogntog og sjåfører.

p

– Det er en kjensgjerning at vår største konkurrent er kabotasjekjøringen, sier Andresen.

Kabotasje er når utenlandske sjåfører og vogntog utfører transportoppdrag i Norge.

Han etterlyser større bevissthet blant kundene, og slår fast at gods på jernbanen er konkurransedyktig hvis det konkurreres på like vilkår.

– Det er mange eksempler på at utenlandske transportselskaper bryter loven når det gjelder hviletid, lønn og arbeidsvilkår, konstaterer han.

Gods må prioriteres

Men det er ikke bare kabotasjekjøring som gir dårlige rammebetingelser. Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet, sier selskapet er avhengig av nok kjøretid, såkalte slots, hvis de skal transportere mer.

– Vi klarer dette med de betingelsene vi har i dag. Men det er kritisk for vår virksomhet og videre utvikling på Nordlandsbanen at vi gis tilstrekkelig slots med fremover – og at de er riktige tider, skriver Røhne i en epost.

Han er klar på at myndighetene må endre på prioriteringsreglene mellom persontog og godstog.

– Godstog på prioriteres høyere, fastslår Røhne.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.02.2020
09:05
04.02.2020 09:05



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker