KLARE TIL MEKLING: Carina Bakke (f.v.), Iben Høy og Harald Havsø er klare på at meklingen mellom Norsk Jernbaneforbund og Vy handler om viktige prinsipper: Sikkerheten til de reisende og ansatte ombord i togene.
Morten Hansen
De har forhandlet i ett år uten å bli enige. Nå kan det bli Vy-streik
63 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund blir tatt ut i streik om meklingen 9. september ikke fører fram.
morten.hansen@lomedia.no
9. september møtes Norsk Jernbaneforbund og Vy hos Riksmekleren for å bli enige om årets tariffoppgjør. LO Stats forhandlingsleder sier streikefaren er stor.
– Vy og NJF forhandlet i over et år uten å bli enige. Vi leter alltid etter løsninger, men jeg vil karakterisere streikfaren som stor, sier Øystein Gudbrands, LO Stats forhandlingsleder.
Utdanning og bemanning er to spørsmål som partene ikke klarer å bli enige.
– Vi skulle gjerne hatt et standardisert regelverk som sa helt klart hva alle jernbaneselskap skulle ha av bemanning og utdanning. Når det nå ikke finnes må vi gjøre den jobben. Vy som stor og tung aktør må gå foran som en foregangsbedrift. Derfor krever vi at utdanning og bemanning blir tariffestet, sier Harald Havsø, konduktør i Vy.
Se lista over streikeuttaket nederst i saken!
Mandag 9. september møtes LO Stat og Spekter hos Riksmekleren, for å mekle på vegne av Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Vy, etter at lønnsoppgjøret i Vy brøt sammen 20 mai.
På et minimum
Da skal de prøve å bli enige om det de ikke klarte i lønnsforhandlingene – innhold og lengde i konduktørutdanningen og størrelsen på bemanningen om bord i togene.
Før 15. juni i år, var bemanning og opplæring av konduktørene spesifisert i form av en forskrift: togframføringsforskriften. Denne forskriften er erstattet av EU-direktiver. EU-regelverket legger en målsetting om hvordan det skal være, men det er opp til togselskapene å definere. Det nye EU-regelverket sier heller ingenting om hvor mange konduktører det skal være i togene. Dette ansvaret er overført til togselskapene.
– Utdannelsen må ha en lengde og et innhold som gjør at de som skal ute og tjenestegjøre på togene føler seg trygge på hva de gjør. Vi må sette en standard. Sånn det er i dag er det mange som føler seg utrygge, forteller Havsø.
– Vi må være bemannet med folk som vet hva de gjør. Det har vi i dag. Men vi er på et minimum. Vi kan ikke gjøre utdanningen kortere enn den er i dag. Vi har ikke en dag å gi bort, sier Iben Christine Høy.
Hun understreker at lengden på utdanningen og hvor stor bemanning det skal være om bord i togene, er to sider av samme sak: Sikkerhet for de ansatte og de reisende.
– Det oppstår situasjoner hver dag som viser hvor viktig dette er, sier Høy.
p
Ikke bare gode dager
Konduktørene viser til at det har vært flere tilfeller av knivstikking og voldsepisoder på jernbanen. De understreker at nok og god bemanning på togene bidrar til å dempe situasjonen.
– Vi frakter Norges befolkning – på godt og vondt. Både de med kniv og de uten. De man ser er syke og de man ikke ser er syke. Skjer det noe så skal vi være skadestedsledere til utrykningspersonellet er på plass, sier Havsø.
Han påpeker at utdanningen og bemanningen må være god nok i alle situasjonene – ikke bare de dagene alt går som det skal.
– Er ombordpersonalet dårlig utdannet, usikre og dårlig trent på vanskelige situasjoner, kan det i mange tilfeller forverre situasjonen for kundene og oss, sier han.
Havsø og konduktørene setter sin lit til at forbundet får gjennomslag i meklingen. Forbundsleder i NJF, Jane Brekkhus Sætre, mener dette bør være et enkelt krav å innfri.
– NJF mener at dagens regelverk er et minimum av det vi trenger for trygg og sikker jernbane. Derfor vil vi avtalefeste opplæring og bemanning. NJF krever forhandlingsrett når endringer i opplæring og bemanning er tema. For Vy bør dette være ufarlig. Vi har ved flere anledninger vært med på å lempe på kravene, når det er fornuftig. Blant annet på Arendalsbanen og Bratsbergbanen, sier Jane Brekkhus Sætre.
p
Krav til alle
Havsø mener en tariffesting vil sette en standard også for andre aktører på jernbanen. Konduktørene frykter at konkurransen om persontrafikk på jernbanen kan føre til at sikkerhet og trygghet om bord i togene blir et spørsmål om økonomi. At bemanning og opplæring kan bli et område hvor det skal spares penger.
– Det må ikke bli slik at lengden på utdanningen blir en konkurransefaktor. At man kan levere et lavere anbud ved å kutte i antallet ansatte om bord i togene. Ved at dette blir tariffestet, sender vi også et signal til de andre selskapene som vil konkurrere på norske skinner; Det må ikke være noen tvil om at vi vil kreve det samme hos dem, fastslår Havsø.
Streikeutak
Hvis partene ikke blir enige tar Jernbaneforbundet i første omgang ut 63 medlemmer i streik. Følgende steder vil bli rammet:
Oslo: 26
Moss: 1
Lillestrøm: 2
Hamar: 1
Lillehammer: 26
Gjøvikbanen: 6
Gjøvik: 1
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen