Illustrasjon.
Snøhetta / NSB
NSB skifter navn til Vy:
«Det er oppsplittingen av den tradisjonsrike statsbanen som er det verste»
Problemet er at NSB står ribbet inn til skinnet
Det å bruke inntil 280 millioner kroner på å bytte ut merkevaren NSB mot noe ukjent og nytt er vanskelig å forstå. Men det verste er nok ikke de to bokstavene.
ph
Derimot er det oppsplittingen av den tradisjonsrike statsbanen som er det verste. Samtidig som at mannen i gata ikke vet hva NSB i virkeligheten er. Det er ikke bare her det har skjedd endringer over tid. Privatisering og jernbanereformen som denne regjeringen har drevet på med i lengre tid beskriver dette.
NSB eier ikke lenger togene. Det er det Norske Tog som gjør og leier ut til operatørene. Enn så lenge er det Mantena AS som driver vedlikeholdet, men også denne bedriften lever med anbudsspøkelset hengende over seg. Stasjonsbygningene eies av Bane Nor Eiendom. Infrastrukturen eies av Bane Nor, tidligere Jernbaneverket, igjen utskilt fra NSB i 1998. Billettsalg er skilt ut og heter nå Entur AS. Vedlikeholdet av «kjøreveien» og signalanlegg har Baneservice AS ansvaret for.
Monopolet på å kjøre tog i Norge har allerede NSB mistet, da engelske Go-Ahead har vunnet den første anbudspakken på Sørlandsbanen. Flere utenlandske transportkonsern ønsker å overta trafikken på de øvrige banestrekningen som fortløpende legges ut på anbud. Dette gjelder Dovrebanen, Rørosbanen og Bergensbanen. Kanskje blir det Vy som vinner noen eller aller helst alle av disse.
ph
Med andre ord står NSB ribbet inn til skinnet. De har arbeidsgiveransvaret for førere og konduktører. Med felles uniform med resten av Vy Gruppen. Vi får krysse fingrene for at noen av nevnte anbud vinnes av NSB.
Der det tidligere var en administrasjon i ett selskap har det vokst frem ditto AS med tilsvarende styrer og staber.
Har jernbanereformen så langt gitt oss flere og bedre tog i rute? Å nei da. Kun nye tog som leies ut til vinnende selskap. Og hva dette så langt har kostet beløper seg nok til godt og vel en milliard, skal vi tro på tallene fra SD.
Ser vi på at noe av overskuddet fra NSB konsernet (50 prosent) går tilbake til staten, så kan vi i fremtiden skyte en hvit pil etter denne. Alt overskudd går til de vinnende selskapene. I første omgang ut av landet.
ph
Ser vi noe tilbake i tid var NSB Biltrafikk en divisjon i den tids NSB. I 2000 ble selskapet skilt ut som Nettbuss AS.
Med andre ord har vi vært innom blant annet navnebytte tidligere. Og den felles uniformen vi hadde med det øvrige NSB forsvant med det nye Nettbuss.
Mange av de «gamle» ansatte i NSB Biltrafikk så for seg at dette ville være det første steget mot at eier (SD) ønsket å gå videre mot salg av selskapet. Lik det som skjedde med Nettlast.
Nå kan vi vise til 18-19 års erfaring der Nettbuss har blitt en svært god merkevare. Her scorer selskapet svært godt på kundemålinger der blant annet den svenske virksomheten er i tetsjiktet.
ph
Flere ansatte har vært kritiske til at navnet bør synliggjøre hvilken bransje bedriften tilhører. I bussbransjen konkurrerer vi med Nobina, Tide og Boreal!
Så hvorfor skal vi ikke lykkes med Vy gruppen!
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna spør om folk står i matkø «for å bruke penger på andre ting»
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø