PÅ RETT SPOR: Cathrine Elgin erkjenner at det er kort tid til GO-Ahead starter opp med persontransport. – Timeplanen er stram, men vi kommer i mål, lover hun.
Morten Hansen
Et halvt år til Go-Ahead tar over Sørlandsbanen: – Vi er opptatt av å trygge situasjonen for de ansatte
Et halvt år før Go-Ahead tar over togdriften på blant annet Sørlandsbanen, er det fortsatt mye som gjenstår.
morten.hansen@lomedia.no
15. desember starter Go-Ahead opp med avganger på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, konstaterer at tiden går fort. Selskapet er likevel i rute. Elgin vil ta seg tid til en liten sommerferie.
– Vi har lagt vår timeplan. Den er stram, men vi kommer i mål. Men jeg vil sjekke både telefon og e-post i ferien, smiler Elgin.
Hun forteller at selskapet fortsatt holder på å ansette nye medarbeidere, og at samarbeidet med blant annet Norsk Jernbaneforbund er godt i gang.
p
Go-Ahead-måten
Go-Ahead legger ikke opp til en sakte overgang når de tar over linjene i sør. Elgin er klar på at de reisende vil merke endringer. Nytt selskap betyr nye løsninger.
– Vi er et internasjonalt selskap, og skal gjøre ting på Go-Ahead-måten fra første dag. Men vår erfaring og våre ressurser har liten verdi uten forståelse for hvordan Norge faktisk fungerer, sier Elgin.
Hun understreker at selve togene nok vil se ut som i dag den første tiden.
– Mesteparten av materiellet vil se likt ut som idag, fordi vi ikke overtar før den 15. desember. Innvendige endringer får vi ikke til før vi går igang med ombygning i 2020. Det er en utfordring at vi ikke kan komme med flere synlige endringer enn nye uniformer, sier Elgin.
Hun understreker at selskapet vil lytte etter hva markedet etterspør, og være fleksible.
– Vi vil legge til rette for gode reiseopplevelser for alle – uavhengig om kundene bor i det furuskogkledde innlandet, langs den solrike sørlandskysten, på værutsatte Jæren eller i en storby, sier Elgin.
God tone
For å få det til, er hun og Go-Ahead avhengige av at de ansatte blander gammel kunnskap med nytenking. De aller fleste av de som jobber ute i togene kommer fra Vy, mens administrasjonen er en blanding av tidligere Vy-ansatte og nyrekrutterte.
– Vi må skape en lyttende og lærende organisasjon, og vi må ta i bruk alles kompetanse på best mulig måte. Samtidig skal det være høyt under taket og mye godt humør. Vi er heldigvis godt i gang, fastslår Elgin.
Blant annet har medarbeiderne som blir omfattet av virksomhetsoverdragelsen, og som skal bytte arbeidsgiver, satt ned et interimsstyre.
– Det er jeg fornøyd med. Våre medarbeidere er selve grunnlaget for vår suksess, og jeg er glad for at vi sammen allerede har skapt et miljø med en åpen, konstruktiv og særs hyggelig dialog. Denne gode tonen skal vi bygge videre på i den spennende tiden vi går inn i, sier Elgin.
p
Spekter-medlem
Go-Ahead har også valgt å gå inn i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Dermed vil de ansatte beholde samme tariffområde som de hadde hos sin tidligere arbeidsgiver. Også dette tror Elgin vil skape større trygghet i overgangen fra et selskap til et annet.
– Vi er opptatt av å trygge situasjonen for de ansatte i forbindelse med denne overgangen. Spekter er den arbeidsgiverorganisasjon som arbeidstakerforeningene er kjent med fra tidligere. Intensjonen var at det ville bli mer forutsigbart for de ansatte hva endringen ville innebære, sier Elgin.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad