JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundet og Vy er uenige om arbeidstid. Nå skal Arbeidsretten avgjøre

I to dager har Norsk Jernbaneforbund og Vy vært i Arbeidsretten. Hvordan beregne gjennomsnittet av arbeidstiden, og en eventuell etterbetaling har vært stridstemaet.
Skal konduktørene kunne si nei til gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, eller kan Vy bruke styringsretten. Nå skal Arbeidsretten ta stilling til spørsmålet. Arkivfoto

Skal konduktørene kunne si nei til gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, eller kan Vy bruke styringsretten. Nå skal Arbeidsretten ta stilling til spørsmålet. Arkivfoto

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

I 2016 ble ikke konduktørene i NJF og NSB – nå Vy – enige om turnusen i Trondheim. Striden handlet om gjennomsnittsberegningen av ukentlig arbeidstid.

En slik beregning gjør at man i perioder kan jobbe mer enn grensen for alminnelig arbeidstid, mot tilsvarende mindre i andre perioder. I gjennomsnitt skal ikke arbeidstiden overstige lovens grenser.

– Vi har alltid vært enige om hvordan dette skal gjøres – både før og etter denne uenigheten, sier Audun Sør-Reime, opplysningssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF)

p

Kan si nei

Da partene i Trondheim ikke ble enige, mente Vy at de ifølge overenskomsten kunne bruke styringsretten for å ta i bruk gjennomsnittsberegning. Det var NJF uenige i.

– Vi mener at vi ifølge arbeidsmiljøloven har mulighet til å se nei til avtale om gjennomsnittsberegning. Vy på sin side mener vi har avtale om denne beregningen i overenskomsten, sier Sær-Reime.

Nå skal Arbeidsretten finne ut av hvem som har rett. Dom i saken vil falle senere i høst.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse