JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nord-Norgebanen

LO sier ja til å bygge ut jernbane i nord

Partiene må ta stilling til utbygging av Nordnorge-banen, før stortingsvalget om to år, mener LO-lederen.

Martin Guttormsen Slørdal

tormod@lomedia.no

– Jernbane til Nord-Norge er alt for viktig til å reduseres til et lokalt anliggende. Det er et nasjonalt anliggende, og sjøl om det har vært tilløp til denne diskusjonen i mange år, så er det nå så mange nye elementer på plass som gjør at Nord-Norgebanen er en utrolig viktig og spennende satsing vi må se på hvordan vi kan få realisert, sier LO-leder Hans Christian Gabrielsen til iTromsø.

– Jeg synes de som avskriver dette som en sær-nordnorsk debatt, har lite visjoner for hvordan Norge skal utvikles. Vi må ha noen visjoner for landet vårt, sier han.

Flere vogntog på veiene er en løsning som verken er i samsvar med værforholdene i nord eller klimautfordringene, mener Gabrielsen. Han ber partiene ta stilling til spørsmålet før stortingsvalget i 2021 slik at velgerne vet hvem de skal stemme på.

p

Som en del av bompengeavtalen mellom regjeringspartiene, bestemte regjeringen i slutten av august at Nord-Norgebanen skal utredes.

Jernbanedirektoratet la i starten av juni fram en kostnadsutredning som viser at bygging av jernbane fra Fauske til Tromsø vil koste mellom 113 og 120 milliarder kroner. Dermed er den ikke samfunnsøkonomisk lønnsom.

Flere enn sju av ti nordmenn ønsker likevel å bygge Nord-Norgebanen til Tromsø og videre til Finnmark, viste en meningsmåling fra slutten av august.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse