Kjell Næss, nestleder i NJF
Ole Palmstrøm
Vy vant anbudet om Bergensbanen og Vossebanen:
Mens Vy-ansatte kan juble, må ansatte i Mantena fortsatt vente på svar om jobb-framtida
Vy får fortsette å kjøre Bergensbanen, Vossebanen og lokaltogene mellom Bergen og Arna. I NJF er man fornøyd – men det er et skår i gleden.
morten.hansen@lomedia.no
– De som jobber i Vy er fornøyd. Men for de som jobber i Mantena er situasjonen en annen. De er ikke med i grunnlaget for denne anbudsseieren, sier Kjell Næss, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Mantena har i dag vedlikeholdet på togene som trafikkerer disse strekningene. Konserndirektør Arne Fosen i Vy Tog sier det vil bli klart hvem som får vedlikeholdet senere i desember.
p
Næss i Jernbaneforbundet er ikke overrasket over at Vy stakk av med anbudsseieren. Han poengterer at de satser mye på turisme med blant annet turer på Flåmsbanen.
– Det var forventet. Dette er satsningsstrekningen til Vy, og de har nok strukket seg langt for å vinne dette anbudet, sier Næss.
Lettet Vy-direktør
– Det var en god beskjed å få, sier Arne Fosen, konserndirektør i Vy Tog om anbudsseieren.
Han sier han fikk nyheten overlevert fra Jernbanedirektoratet snaue tre timer før det ble offisielt at selskapet skal kjøre fjerntogene mellom Oslo og Bergen, alle regiontog på strekningen Bergen, Voss og Myrdal og alle lokaltog mellom Bergen og Arna.
Saken fortsetter under bildet.
FORNØYD FOSEN: Arne Fosen, konserndirektør i Vy Tog, lover flere avganger på Bergensbanen, på Vossebanen og mellom Bergen, Voss og Myrdal. Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik (i bakgrunnen) sier Vy var best på både kvalitet og kostnad.
Morten Hansen
Vy betaler 2,2 milliarder
Staten vil i avtaleperioden på maksimalt elleve år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med to år.
– Konkurransen om anbudet har vært hard, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
Hun sier Vy var best både på kvalitet og pris. Tilbudet innebærer blant annet vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger.
Les mer: Vy skal betale staten 2,2 milliarder for å fortsette å kjøre på Bergensbanen
Samme materiell
Fosen lover blant annet flere avganger på alle strekningene i trafikkpakken og et bedre nattogtilbud. Spørsmålet er hvordan han skal klare det. Norske Tog, som leverer togsett til alle strekningene som kjøres i landet, har tidligere sagt at de ikke har flere tog å tilby. Det er heller ikke store muligheter for å hente tog andre steder. Det europeiske markedet for tog som kan kjøres på norske strekninger er mer eller mindre fraværende.
– Vi skal kjøre med det samme materiellet som vi har i dag, men vil utnytte det på en bedre måte, sier Fosen.
Fra Vy til Vy Tog
Tog-direktøren sier de ansatte, som i dag jobber for Vy-konsernet, vil bli overført til Vy Tog. Han understreker at det ikke vil gå ut over lønns- og arbeidsforhold. Det tror heller ikke Næss i NJF.
– Vi har en tariffavtale med Vy-konsernet, og jeg ser ingen grunn til at dette skal føre til endringer. Vi regner med at det vil bli en form for virksomhetsoverdragelse, som vil skje på samme måte som på Gjøvikbanen, sier Næss.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.
Tri Nguyen Dinh
Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Dette skjer med strømstøtten til husholdningene fra nyttår
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt, ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.
Berit Baumberger
Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om egen pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
LOs medlemmer går mot høyre. Støtten til de rødgrønne stuper
Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset
Olaug klarte ikke å ta seg av sin egen sønn: – Jeg måtte undertrykke følelser i mange år
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim