JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vy tapte anbud

Nå skal svenskene kjøre togene nord for Oslo. Vy tapte anbudet

Vy tapte anbudet på en rekke strekninger i Norge.

Ole Palmstrøm

frode@lomedia.no

Det svenske togselskapet SJ skal fra sommeren 2020 kjøre togene på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

SJ får kontrakt på for en periode på ti og et halvt år, og skal starte opp trafikken fra 7. juni 2020.

Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt, skriver Jernbanedirektoratet.

p

Fornøyd

– Vi er glade for at det også for denne trafikkpakken var sterk og god konkurranse, selv om antall tilbydere var færre enn i pakke 1. Når vi nå inngår kontrakt med SJ, får vi en leverandør som allerede trafikkerer i Norge og som er kjent med nordiske trafikkforhold, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik i ei pressemelding.

SJ lover å kjøre togene billigere enn Vy (NSB) har gjort.

Ansattes rettigheter

Alle som jobber på de syv strekningene vil få tilbud om å bli med over i SJ Norge, opplyser selskapet i en pressemelding. SJ skal nå møte fagforeningene.

Ansatte som tilbys overføring fra Vygruppen AS til SJ Norge etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven, beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår.

Saken fortsetter under bildet.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik og Thomas Silbersky, leder for den internasjonale virksomheten i SJ svarer på spørsmål etter at det ble kunngjort at SJ vant anbudet om jenbanepakke 2.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik og Thomas Silbersky, leder for den internasjonale virksomheten i SJ svarer på spørsmål etter at det ble kunngjort at SJ vant anbudet om jenbanepakke 2.

Ole Palmstrøm

Her skal SJ kjøre

SJ skal kjøre disse strekningene:

• Dovrebanen (Eidsvoll til Trondheim): 549 km, 26 ukentlige avganger.

• Raumabanen (Dombås til Åndalsnes): 115 km, 25 ukentlige avganger.

• Rørosbanen (Hamar til Støren via Røros): 382 km, 43 ukentlige avganger.

• Trønderbanen (Lokaltogtilbudet i Trøndelag) 164 km, 163 ukentlige avganger.

• Meråkerbanen (Trondheim-Meråker-Storlien i Sverige): 71 km, 14 ukentlige avganger.

• Nordlandsbanen (Trondheim til Bodø): 726 km, 32 ukentlige avganger.

• Saltenpendelen (Lokaltogtilbud som betjener Bodø, Fauske og Saltdal): 81 km, 37 ukentlige avganger.

p

Eid av den svenske staten

SJ Norge er et norsk datterselskap av Sveriges største persontrafikkoperatør SJ. SJ er heleid av den svenske stat. SJ opererer allerede i dag i Norge og driver togtilbudet mellom Stockholm og Narvik og mellom Stockholm og Oslo.

Denne saken blir oppdatert. Følg med på frifagbevegelse.no!

Fakta om Trafikkpakke 2

• Trafikkpakke nord omfatter Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

• Den valgte trafikkoperatøren får kontrakt på for en periode på inntil ti og et halvt år, og skal starte opp trafikken fra juni 2020.

• I konkurransegrunnlaget legges det til grunn at trafikken på disse banene minst skal videreføres på dagens nivå. I tillegg omfatter det flere opsjoner, som tilbyderne har prissatt i sine tilbud.

• I anbudskonkurransen om Trafikkpakke 2 Nord vektes pris 50–60 prosent, kvalitet 35–45 prosent og oppdragsforståelse 5 prosent. I konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør ble kvalitet vektet 60 prosent og pris 40 prosent.

Kilde: Jernbanedirektoratet / Nordland fylkeskommune

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta om Trafikkpakke 2

• Trafikkpakke nord omfatter Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

• Den valgte trafikkoperatøren får kontrakt på for en periode på inntil ti og et halvt år, og skal starte opp trafikken fra juni 2020.

• I konkurransegrunnlaget legges det til grunn at trafikken på disse banene minst skal videreføres på dagens nivå. I tillegg omfatter det flere opsjoner, som tilbyderne har prissatt i sine tilbud.

• I anbudskonkurransen om Trafikkpakke 2 Nord vektes pris 50–60 prosent, kvalitet 35–45 prosent og oppdragsforståelse 5 prosent. I konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør ble kvalitet vektet 60 prosent og pris 40 prosent.

Kilde: Jernbanedirektoratet / Nordland fylkeskommune