JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB brøt reglene da tog-vedlikehold ble sendt til Ungarn

NSB har brutt reglene for offentlige anskaffelser, mener klagenemnda KOFA. Det var Jernbaneforbundet som klaget inn NSB etter at de inngikk en stor vedlikeholdskontrakt med et ungarsk verksted uten noen anbudsrunde.
VEDLIKEHOLD: Flirt-togene trenger etter et visst antall kilometer omfattende vedlikehold. Jernbaneforbundet liker dårlig at dette gjøres i Ungarn.

VEDLIKEHOLD: Flirt-togene trenger etter et visst antall kilometer omfattende vedlikehold. Jernbaneforbundet liker dårlig at dette gjøres i Ungarn.

Øystein Bråthen

merete.jansen@lomedia.no

«Norges Statsbaner AS har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse ved å inngå kontrakt om vedlikehold av boggier med Stadler Bussnang AG». Slik konkluderer Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) i en fersk avgjørelse.

– Vi er kjempefornøyd med den uttalelsen, sier nestleder Kjell Næss i Jernbaneforbundet.

Han mener saken har stor prinsipiell betydning for verkstedbedriften Mantena som i fjor ikke fikk være med og kjempe om kontrakten på rundt 75 millioner kroner.

Hans taper 8000 kroner i måneden på kjærligheten

Uheldig for miljøet

Avtalen gjelder større vedlikehold av hjulsatsen, boggiene, på tog av typen Flirt. Disse produseres av det sveitsiske selskapet Stadler. Løpende vedlikehold har hele tiden vært utført av Mantena, men da det ble behov for en større kontroll av boogiene, valgte NSB å sende dem med lastebiler til et verksted i Ungarn som Stadler eier.

– Vi har aldri hørt annet enn at NSB er fornøyd med det løpende vedlikeholdet. Vi skjønner derfor ikke behovet for å sende denne jobben til et land som ligger så langt unna. Å frakte store togdeler på trailere gjennom Europa, er ikke spesielt bærekraftig, påpeker Næss.

Akkurat på det punktet sier NSB seg enig.

– Det er klart dette ikke er heldig med tanke på miljøet, sier Aage-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB Konsern.

Han påpeker at miljøhensyn ofte vil være en del av den totale vurderingen når man ser anbud opp mot hverandre.

• Følg oss på Facebook

– Lite rettferdig

Akkurat i dette tilfellet var det imidlertid ikke snakk om noen anbudsrunde. NSB har overfor KOFA argumentert med at vedlikeholdet var en naturlig del av den opprinnelige kontrakten om kjøp av tog, selv om dette ikke var tydelig spesifisert. Det synspunktet har ikke fått støtte i nemnda. «Når vedlikeholdsarbeidet dermed ikke var en del av den opprinnelige kontrakten, innebærer det en vesentlig endring at det inngås ny kontrakt om vedlikeholdsarbeid» skriver KOFA i sin avgjørelse. De mener at vedlikehold burde vært lagt ut som et eget anbud. Næss sier de kunne akseptert å tape en slik konkurranse. Det de ansatte reagerte på, var at Mantena ikke engang fikk anledning til å delta.

– Dette oppleves som veldig lite rettferdig. NSB kunne faktisk valgt å gi oppdraget til datterselskapet Mantena, uten å utlyse noe anbud, fordi dette verkstedet allerede utførte over 80 prosent av vedlikeholdet. Men når de først skulle se mot andre, burde Mantena i det minste blitt bedt om å komme med et tilbud.

NSB skjerper rutinene

NSB kommer ifølge pressesjef Lundeby til å skjerpe rutinene sine på dette området.

– Vi tar uttalelsen fra KOFA til etterretning og har i lengre tid jobbet med at anskaffelser skal gjøres i henhold til regelverket, sier han til FriFagbevegelse.

Kontrakten det her er snakk om, ble inngått i fjor, da Mantena fortsatt var et datterselskap av NSB. Etter jernbanereformen er selskapet skilt ut og ligger nå under Samferdselsdepartementet. En konkurranse om det faste vedlikeholdet fra 2018 er lagt ut på anbud, og både Mantena og Stadler er denne gangen blant deltakerne. Oppdraget er anslått å ha en verdi på rundt 800 millioner kroner. NSB regner med å ha tatt en avgjørelse i løpet av nærmeste fremtid, men ønsker ikke å antyde noen dato.

Samfunnsansvar

Nestleder Kjell Næss i Jernbaneforbundet mener NSB, som en statlig bedrift, bør ha større fokus på å legge slike oppdrag til Norge.

– Når slike jobber settes bort til andre land, er det med på å bygge ned den viktige verkstedindustrien her hjemme, der vi virkelig trenger arbeidsplassene. NSB får store summer fra skattepengene og bør kjenne på samfunnsansvaret.

Til det svarer Aage-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB Konsern, slik:

– Vi er pålagt å forholde oss til markedet og innkjøpsreglene. Men hvis det viser seg at Mantena eller andre norske bedrifter kommer med det beste anbudet, er jo det gledelig!

Dette skjer med jernbanen framover

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse