JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB dropper Mantena, velger sveitsiske Stadler for vedlikehold av Flirt-togene

70 verkstedarbeidere i Sundland, Skien og Bergen kastes ut i usikkerhet når NSB velger sveitsiske Stadler til å vedlikeholde de nye Flirt-togene. Dette skjer på bekostning av Mantena, selskapet NSB nylig eide.
TRYKKET STEMNING: Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd, er overrasket over at NSB valgte bort Mantena. Han håper på virksomhetsoverdragelse for de 70 ansatte som blir berørt.

TRYKKET STEMNING: Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd, er overrasket over at NSB valgte bort Mantena. Han håper på virksomhetsoverdragelse for de 70 ansatte som blir berørt.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Det er en trykket stemning. Vi er oppgitte, sier Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd.

Han har nettopp deltatt i et informasjonsmøte med de ansatte på Mantena Sundland, for å fortelle at de har mistet kontrakten på vedlikeholdet av Flirt-togene.

NSB har konkurranseutsatt vedlikeholdet av hele togflåten. Sist torsdag vedtok styret i NSB å tildele kontrakten på Flirt-togene til Stadler, på bekostning av Mantena – som fram til nå har hatt vedlikeholdet.

Regjeringen kutter i dagpengene for 3.550 arbeidsledige. Smålig, mener LO

Håper på virksomhetsoverdragelse

Om lag 70 ansatte på verkstedene i Sundland, Skien og Bergen blir berørt. Trønnes konstaterer at mange er usikre.

– Vi mener arbeidsmiljøloven sikrer virksomhetsoverdragelse. Arbeidet skal skje på samme verksted, med samme materiell. Men usikkerheten er der, fram til Stadler bekrefter virksomhetsoverdragelse, sier Trønnes.

Han mener overtakelsen likevel vil få konsekvenser.

– Stadler har dårligere pensjonsordning enn Mantena, så det vil bli konsekvenser, fastslår Trønnes.

Han er overrasket over at NSB valgte bort Mantena.

– Det forundrer oss at Stadler blir valgt. De har garantiarbeidet på Flirt-togene. Nå får de både garanti og vedlikehold, sier Trønnes.

Offentlig ansatte på anbud: – Det aller viktigste er å redde jobbene våre

Oppsiktsvekkende

NSB har konkurranseutsatt vedlikeholdet av hele togflåten. Sist torsdag vedtok styret i NSB å tildele i kontrakten på Flirt-togene til Stadler, på bekostning av Mantena – som fram til nå har hatt vedlikeholdet.

– Det er oppsiktsvekkende at NSB gjør dette mot det selskapet som de inntil nylig eide. At Mantena mister denne kontrakten, får stor betydning for de ansatte i Mantena – spesielt for de som jobber på verkstedene i Sundland, Skien og Bergen, sier Jane B. Sætre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Mantena er heleid av Samferdselsdepartementet, og var opprinnelig verkstedsenheten til NSB. I 2002 ble Mantena skilt ut som eget selskap, og var for bare halvannet år siden heleid av NSB.

NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen

Trenger kontinuitet

Den sveitsiske togprodusenten Stadler, som nå har fått vedlikeholdskontrakten, er det samme selskapet som har produsert Flirt-togene.

– Sett i lys av at Stadler har levert hele Flirt-serien, er det ikke overraskende at de vinner en slik konkurranse, sier Sætre.

Det skjer samtidig med at togstrekningene «pakke 2 Nord» og «pakke 3 Bergensbanen» er ute på anbud.

– Det hadde vært OK med kontinuitet knyttet til den delen av togtrafikken som fortsatt er en del av avtalen mellom NSB og staten. Jeg sier som våre danske togvenner: Alt kastes opp i luften, ingen har mål og mening om hvorfor det er nødvendig, og hva man vil oppnå, sier Sætre.

NSB brøt reglene da tog-vedlikehold ble sendt til Ungarn (september 217)

NSB: – Stadler hadde det beste tilbudet

Vedtaket ble gjort på NSBs styremøte 14.02 og er gjeldende frem til og med 2024, med opsjon for forlengelse inntil fire år, skriver NSB i en pressemelding.

Valget av Stadler, forklarer direktør for Trafikk og Teknikk, Tormod Gjermundsen slik:

– Den opprinnelige kontrakten med Mantena var på utgående, derfor var det naturlig å utlyse en ny konkurranse. Mantena var med i denne, men det var til slutt Stadler Norge som hadde det beste tilbudet. Totalt var det fem tilbydere med i konkurransen.

Mantena AS

• Mantena AS er et norsk selskap med virksomhet innen vedlikehold av skinnegående kjøretøy i Norge og Sverige, og er direkte lagt under Samferdselsdepartementet.

• Mantena var den tidligere verkstedenheten til Norges Statsbaner. Selskapet ble skilt ut som eget aksjeselskap i januar 2002, med NSB som 100 prosent eier frem til juli 2017.

Fra Wikipedia

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Mantena AS

• Mantena AS er et norsk selskap med virksomhet innen vedlikehold av skinnegående kjøretøy i Norge og Sverige, og er direkte lagt under Samferdselsdepartementet.

• Mantena var den tidligere verkstedenheten til Norges Statsbaner. Selskapet ble skilt ut som eget aksjeselskap i januar 2002, med NSB som 100 prosent eier frem til juli 2017.

Fra Wikipedia