JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Advarer mot fagforeningsknusing

Privatiseringen av jernbanen kan føre til intern strid i LO, advarer NJF-lederen

Anbud på jernbanen og Go-Aheads inntog på Sørlandsbanen kan føre til konflikter innad i LO.
MÅ STÅ SAMMEN: Jane Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet, advarer mot intern strid i fagbevegelsen i forbindelse med privatiseringen av jernbanen.

MÅ STÅ SAMMEN: Jane Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet, advarer mot intern strid i fagbevegelsen i forbindelse med privatiseringen av jernbanen.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Jeg er redd vi vil se flere forsøk på fagforeningsknusing framover, sier Jane B. Sætre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Vinneren av anbudet på Sørlandsbanen, Go-Ahead, har skrevet intensjonsavtale med de tidligere NSB-eide selskapene Mantena og Trafikkservice – for henholdsvis vedlikehold og renhold av togene.

ABC Nyheter skriver i en sak at NSB på sin side har valgt svenske Euromaint til underleverandør på vedlikehold.

NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt til å kjøre tog på Sørlandsbanen

Må unngå interne konflikter

NJF organiserer ansatte både i NSB, Mantena og Trafikkservice. Hun viser til at engelsk fagbevegelse har vært i samme situasjon etter at Go-Ahead vant anbud på den engelske jernbanen.

– Der har anbudskonkurranser resultert i konflikter mellom fagforbund og yrkesgrupper. Det må vi unngå i Norge. Det er kun de ansatte som taper på dette. Våre motstandere ser gjerne at det blir en intern kamp mellom fagforeningene. Hvor vi fokuserer på å bite hodet av hverandre, framfor å se de store linjene, sier Sætre.

Hun har ikke noe problem med å forstå at ansatte i Mantena og Trafikkservice er skuffet over NSB.

– Det er svært beklagelig at NSB velger andre underleverandører - og ikke noe vi i forbundet støtter. Men jeg vil advare sterkt mot å dra ut enkeltelementer, og forsøk på å peke på hvilket selskap som på det nåværende tidspunkt er best i klassen, sier Sætre.

Ansatte i Mantena og Trafikkservice ut i politisk streik for å sikre jobbene etter togprivatiseringen (mai 2018)

Vil vite mer

Forbundslederen er forberedt på svært tøffe kamper om tariffavtalene. Hun slår fast at det vil bli nedbemanninger og endrede arbeidsrutiner.

– Vi er veldig interessert i å få vite hva intensjonsavtalen med Mantena inneholder. Et selskap som baserer anbudet sitt på 500.000 flere reisende for å komme i mål, må kutte kostnader og redusere bemanning. Derfor har vi tatt kontakt med Go-Ahead for å få bekreftet at de vil gi de ansatte rett til virksomhetsoverdragelse. Vi har også invitert dem til vårt neste forbundsstyremøte, slik at de kan få muligheten til å informere oss om prosessen videre, og hvordan de skal håndtere overgangsperioden, sier Sæthre.

Offentlig ansatte på anbud: – Det aller viktigste er å redde jobbene våre

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse