Prøvekjøring med Sommertoget
Den første av sommerens 40 direktesendinger nærmer seg. I innspurten ble det opphold på Lørenskog stasjon da Sommertoget var ute på skinnegangen.
MANGE VOGNER: Konduktørleder Trond Skistad (til venstre) og lokomotivfører Knut Grøva var med på prøvekjøringen. Lørenskog stasjon står ikke på sommerens reiserute.
Roar Græsvik Nilsson
oystein.braathen@lomedia.no
Avtalen om gjennomføringen er mellom NRK og NSB. Så har NSB inngått avtale med Bane NOR for å sikre prosjektet. Tidligere har NRK hatt stor suksess med Sommerbåten, men togturen gjennom 17 fylker og 118 kommuner krever mye bedre planlegging og mer nøyaktige ruteplaner enn å seile på fjorden med et skip. Om bord blir det kontrollrom, redigeringsrom, kontorer, scene, et sted å spise og noen sovekupeer.
• Slik får du mest ut av feriepengene
Godt forberedt
Bane NOR har gjennomført risikoanalyser på de 40 stasjonene for å vurdere sikkerheten. Oppmøtet under tidligere direktesendinger pleier å være godt. Et stort publikum nær sporene på stasjonene gir store utfordringer. Det krever også samordning å ha et tog som kjører med helt egen rutetabell ute på skinnegangen.
– For oss er dette en god anledning til å fremme norsk jernbane. Vi må gjøre vårt for at dette skal bli en flott reise og vise oss frem fra vår beste side. Sommertoget vil kreve innsats fra våre medarbeidere. Vår viktigste oppgave er å sikre at sikkerheten alltid har førsteprioritet. Hvis det oppstår situasjoner eller tvilstilfeller mellom medieeksponering og sikkerhet, vil sikkerheten alltid gå først, sier konsernsjef Gorm Frimannslund til Bane NORs nettsider.
• Dette må du huske på om du blir syk i ferien
Tilbakeblikk
NRK legger også opp til minutt-for-minuttsendinger fra turen på dagtid, ha mulighet til å kjøre langsomt og gjøre enkelte stopp underveis. Dette må gjøres uten å sperre for gods- og passasjertog. De legger vekt på at jernbanens historie henger tett sammen med hvor befolkningen bor og lever i dag. Den var med på å forme det moderne Norge.
11. september
For å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin ved stortingsvalget i høst, planlegger LO Stat, Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund arrangementer seks steder langs reiseruta.
I Hommelvik skal det være paneldebatt om framtidens jernbane. Der deltar representanter fra Ap, Rødt, Sp og SV. Andre temaer på arrangementene blir nedsalg av offentlig sektor, arbeidsmiljøloven, bruk av innleie, midlertidig arbeid og løsere ansettelsesforhold.
I tillegg til Hommelvik blir det debattmøter og markeringer følgende steder: Mo i Rana, Gran, Voss, Brusand og Sarpsborg, som blir stasjon nr. 40 og avslutter sommerens sendinger 19. august.
nrk.no
Vår viktigste oppgave er å sikre at sikkerheten alltid har førsteprioritet.
Konsernsjef Gorm Frimannslund
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.