JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Senterpartiet reagerer på at jernbaneansatte får stor skattesmell på fribilletten

Sigbjørn Gjelsvik stiller finansminister Siv Jensen til veggs om skattlegging av jernbaneansatte i Stortingets spørretime onsdag.
Urettferdig, mener Sigbjørn Gjelsvik om behandlingen av ansatte i Bane Nor og Baneservice.

Urettferdig, mener Sigbjørn Gjelsvik om behandlingen av ansatte i Bane Nor og Baneservice.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Det gjør Sp-politikeren på bakgrunn av det han kaller en aldri så liten skattebombe.

– I statsbudsjettet fikk ansatte i jernbanen en real skattebombe i fanget fra statsråden. Fribilletten skulle nå skattlegges. Nå kommer nok en kalddusj, sier Sigbjørn Gjelsvik.

På grunn av regjeringens jernbanereform får nemlig tidligere NSB-ansatte i selskaper som Bane Nor og Baneservice beskjed om at de ikke får rabatten i skatteberegningen på 8000 kroner som andre ansatte får.

– De skattes plutselig svært hardt for en rettighet de har hatt i hele sitt yrkesliv. Vil statsråden rette opp i denne urimeligheten, spør Gjelsvik.

Ikke alle fikk tilbud om pendlerstøtte da Bane Nor-jobbene skulle flyttes

Svaret får han i Stortingets spørretime onsdag.

En veiledning

Halvåret etter at Stortinget vedtok at ansatte i transportsektoren måtte skatte av fribillettene sine, har Skatteetaten kommet med en veiledning. For ansatte i selskaper som Bane Nor og Baneservice er reglene blitt skjerpet i forhold til utgangspunktet.

– Ser man bort fra ironien i at skatteskjerpelsene kommer fra et Frp-styrt finansdepartement er dette helsvart, mener Rune Dahlen, leder av Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Skatten på fribilletten blir verre enn frykter, mener ansatte

Han er tillitsvalgt for de som jobber innen trafikkstyring, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

I tillegg til spesifiseringene av de nye reglene, kom Skatteetaten med en overraskelse: Ansatte i selskaper som ikke driver med persontransport, men som har en ordning med fribillett, får ingen skatterabatt på 8000 kroner som alle andre.

Dette rammer ansatte i selskaper som vedlikeholder jernbanen og togmateriell, som blant annet Mantena, Bane Nor og Baneservice.

– Helt uakseptabelt

Det mener Sigbjørn Gjelsvik er fullstendig uakseptabelt.

– Dette føyer seg inn i mønster. Siv Jensen leter med lys og lupe etter stadig nye måter å skattlegge vanlige arbeidsfolk på. Vanlige folk opplever ikke bare press på lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg har mange innenfor jernbanen stått i store og tunge omstillingsprosesser, sier Sigbjørn Gjelsvik til FriFagbevegelse.

– Det som hadde vært fornuftig ville vært å sende hele denne saken tilbake til regjeringen, slik Senterpartiet har foreslått. Hver eneste uke får vi høre om nye konsekvenser som rammer arbeidsfolk, poengterer han.

– Oppsplittingen av jernbanen er et ideologisk prosjekt. Når man først gjør dette, må man sikre at de ansatte beholder lønns- og arbeidsvilkår samt opparbeidede rettigheter. Det å ha en fribillett eller personalrabatt er et viktig bidrag for at det skal være mulig å få hverdagen og privatøkonomien til å gå opp. De har jo blant annet hatt ekstra kostnader knyttet til å bytte arbeidsplass og mange får langt lengre reisevei, mener Gjelsvik.

Omstillingsmidler

Ansatte bruker blant annet billetten til å transportere seg mellom oppmøtested og arbeidssted. I tillegg har denne billetten også vært brukt i forbindelse med omorganiseringer, påpeker også Rune Dahlen.

Blir togtilbudet bedre av oppsplitting?

– Vi har ansatte som tidligere jobbet i Oslo, men som nå jobber på Hamar. Siden vi har hatt billetten har det ikke vært behov for omstillingsmidler. Og på Nordlandsbanen er det veldig vanlig at trafikkstyrere bruker toget for å komme seg til forskjellige arbeidssteder etter omlagt tjeneste fra arbeidsgiver. Hva gjør man nå med disse ansatte, spør Dahlen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse