JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sovekupeene til NSB/VY er relativt få, relativt dyre, men likevel sjelden tomme når nattogene legger ut på sin ferd gjennom Norge. – Vi anser nattog som et miljøvennlig alternativ til fly, sier Kjell Erik Onsrud, leder i For Jernbane, og Christer Wilhelmsson, leder i Svenska Järnvägsfremjandet.

Sovekupeene til NSB/VY er relativt få, relativt dyre, men likevel sjelden tomme når nattogene legger ut på sin ferd gjennom Norge. – Vi anser nattog som et miljøvennlig alternativ til fly, sier Kjell Erik Onsrud, leder i For Jernbane, og Christer Wilhelmsson, leder i Svenska Järnvägsfremjandet.

NSB

Togtilhengere ønsker flere sovevogner på nattogene

Går det an å sove seg til et bedre klima? Ja, men langt flere senger må til, oppfordrer togtilhengere.



29.04.2019
11:42
29.04.2019 11:42

Flyskammen brer om seg, kunne Dagsavisen fortelle fredag. Mange vil derfor reise mer klimavennlig også på lengre turer. Et eksempel på det er facebookgruppa «Togferie», som har fått over 7.000 medlemmer i løpet av en drøy måned. Dette er med på å gjøre nattogene stadig mer aktuelle, men muligheten til å sove godt på toget i Norge, er fortsatt svært begrenset.

p

Utreder nattogtilbudet

– I dag er det 20 sovevogner til disposisjon i Norge, og disse er i bruk på de fire hovedstrekningene, forteller Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

– Hver vogn har 15 sovekupeer med to senger i hver, utdyper han.

Det innebærer at maksimalt 600 personer kan sove på togene i Norge på samme tid. Eller for å si det på en annen måte: 8.880 nordmenn må dele på hver av togsengene som finnes nå.

– NSB forteller om et belegg på mellom 70 og 95 prosent i sovevognene. «Det er i hovedsak Jernbanedirektoratet som bestemmer hvilke avganger vi skal kjøre» med dem, ifølge konserndirektør Arne Fosen i NSB. Betyr det at dere er fornøyd med dagens tilbud?

– Jernbanedirektoratet arbeider nå på eget initiativ med en utredning om framtidige nattogkonsept og vil kunne si mer om ulike muligheter når denne utredningen blir ferdig i høst, svarer Horrisland.

Over 30 år gamle

– Bakgrunnen er blant annet at dagens sovevogner snart er modne for utskifting, fortsetter Horrisland.

Det kan han trygt konstatere, etter som sovevognene ble produsert for mer enn 30 år siden, på slutten av 1980-tallet. De er dermed godt innsovet.

Verken For Jernbane eller Svenska Järnvägsfremjandet er fornøyd med tilbudet slik det nå framstår.

– Dagens park av sovevogner er liten og begynner å bli gammel. Det er behov for fornyelse og utvidelse, sier lederne av de to organisasjonene, henholdsvis Kjell Erik Onsrud og Christer Wilhelmsson, i en felles uttalelse.

De er også opptatt av den svenske regjeringens planer om bedre togforbindelser mellom Stockholm og kontinentet.

– Vi mener den norske regjeringen bør gjøre det samme, skriver de to.

p

Det svenske Trafikverket skal nå utrede muligheten for nattog med daglige avganger til flere europeiske byer. MDG mener vi fra norsk side bør følge opp dette med sovevogner på strekningen Oslo-Berlin.

– Da vil man for eksempel kunne sette seg på toget i Oslo klokka 18.00 og våkne i Berlin før klokka 9.00, argumenterer partiet i en epost til Dagsavisen.

MDG viser dessuten til at det var 290.000 reisende med fly mellom Oslo og Berlin i 2017, så markedsgrunnlaget synes å være til stede.

Også fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet ønsker mer snorking på norske tog, både innen- og utenlands, i stedet for høytflyvende klimautslipp.

– Nattog er et godt alternativ for mange. Problemet er at vi har for få vogner til denne trafikken nå. Til tross for høye priser (950 kroner per sovekupé) er vognene ofte utsolgt, særlig på Dovrebanen og Bergensbanen, påpeker Schlaupitz.

– Det vanlige i dag er tre sovevogner i hvert nattog på disse to banene og to på Sørlandsbanen. Vi har ikke gjort noen egen markedsanalyse, men det virker som det uten problemer kunne gått minst ei ekstra vogn i hvert nattog på Dovrebanen og Bergensbanen. Det er jo også logisk å tenke at det offentlige kunne stilt krav om noe lavere priser på sovevognene, noe som helt sikkert hadde skapt grunnlag for enda flere vogner på alle banene. I tillegg er det ønskelig å få i gang igjen nattog mot København og kanskje kontinentet, og da trengs det vogner også til dette, fortsetter Schlaupitz.

p

Nattogtilbudet vil bestå

Konkurranseutsettingen av jernbanen i Norge, vil føre til at nye selskaper inntar skinnegangen i store deler av landet. Go-Ahead har allerede vunnet kontrakten om Sørlandsbanen. Uansett hva slags planer de måtte ha, vil nattogtilbudet bestå, forsikrer Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.

– I trafikkpakkene som omhandler Sørlandsbanen, Nordlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen er det stilt krav om at nattogtilbudet med sovevogner skal opprettholdes, opplyser han.

– Ved konkurranseutsetting av trafikkpakker blir fordelingen av sovevogner til nattogstrekningene identisk som i dag.

Om prisen forblir 950 kroner per sovekupé, enda høyere eller lavere, er derimot uvisst.

– Operatørene som vinner trafikkpakkene står fritt til å bestemme prisen på denne typen tilleggsprodukter, forteller Horrisland.

Her kan du sove:

• NSB/VY har sovevogner på fire strekninger: Oslo-Trondheim, Oslo- Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen og Trondheim-Bodø.

• Prisen for en sovekupé er 950 kroner, som kommer i tillegg til prisen for selve togbilletten.

• Hver sovekupé rommer to 75 centimeter brede senger med madrasser, dyner og puter.

• Det er tillatt med inntil to voksne og to barn per kupé.

• Det finnes strømuttak, håndklær, såpe og drikke­vann i hver kupé.

• Det er ikke tillatt med dyr i sovekupeene.

• Det er per dags dato totalt 20 sovevogner med 15 sovekupeer i hver av dem.

29.04.2019
11:42
29.04.2019 11:42



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

Kommentar

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Atle Straume

«Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Colourbox/privat

Folk som holder seg friske belønnes: – En svakhet, mener pensjonsforsker

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Frøydis Falch Urbye

Ny lønn til sykehusansatte. Se hvor mye de fikk

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Jan-Erik Østlie

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Håvard Sæbø

Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

Håvard Sæbø

Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Tormod Ytrehus

I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen

NHO-sjef Ole Erik Almlid

NHO-sjef Ole Erik Almlid

Jan-Erik Østlie

Flyteknikerne blir stengt ute fra jobb. NHO varsler lockout i streiken

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

Jan-Erik Østlie

LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Erlend Angelo

Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Håvard Sæbø

Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Sissel M. Rasmussen

Her er en kort forklaring på hva lockout er

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.

Illustrasjon: Lina Raknes

Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid

Debatt

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Hanna Skotheim

«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder


Flere saker